Incubatieomstandingheden mbt. zuurtegraad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 817

Incubatieomstandingheden mbt. zuurtegraad

In mijn cursus van microbiologie staat onder het hoodstuk incubatieomstandigheden voor de kweek van micro-organismen op een voedingsbodem het volgende:

Beneden een pH van 6 wordt de groei van de meeste micro-organismen geremd.

Heel erg belangrijk is met welk zuur de pH verlaagd wordt. Een organisch zuur als melkzuur of azijnzuur remt de groei sterker af dan een anorganisch zuur (bv. zoutzuur). Bij het aanzuren met een organisch zuur kunnen bacteriën zelfs afsterven.

Mijn vraag is nu. Waarom?

Ik zou net het omgekeerde verwachten om eerlijk te zijn. Het toevoegen van melkzuur is net een 'extra' bron van voeding voor bepaalde fermenterende bacteriën. Ik denk aan degenen die aan propionzuurfermentatie doen. Zij kunnen toch net dat extra melkzuur gebruiken als extra voedselbron.

Daarnaast verwerken de aërobe bacteriën de aanwezige glucose tot melkzuur. Het is dus niet dat melkzuur schadelijk is voor die bewuste cellen. Ze maken het immers aan.

Daarnaast heeft een zuur als azijnzuur een extra bufferende werking, om de pH net langer op het optimum te houden dan bv. zouzuur.

Ik weet niet of dit zoiets is dat ik blind moet aannemen oid. maar ik zou graag weten waarom als de vraag komt om dit uit te leggen.

Kan iemand me hier even uitleggen waarom bovenstaande stelling opgaat?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Incubatieomstandingheden mbt. zuurtegraad

Dat is een tijdje geleden voor me. *Graaft diep*

Zoals ik het me meen te herinneren: Bacterien kunnen door passieve diffusie niet-gedissocieerde zuren opnemen. Na dissocatie kan het ionische gedeelte wel ontsnappen, echter het anionische gedeelte niet meer. Dit zorgt voor een verstoring van de osmolariteit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 817

Re: Incubatieomstandingheden mbt. zuurtegraad

de bacteriën zullen dus eigenlijk het niet-ontbonden zwak zuur opnemen. In de cel (waarschijnlijk cytoplasma) zal dit zuur dissocieren en de protonen gaan ontsnappen, maar er blijft een concentratie aan bv acetaat of lactaat achter.

Hierdoor gaat de cel osmotische problemen krijgen (water van de omgeving dat de cel in wil), en zal het andere voedingsstoffen niet kunnen opnemen.

zie ik dit zo goed?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Incubatieomstandingheden mbt. zuurtegraad

Volgens mij zie je het helemaal goed.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer