Kligler iron agar (kia) test op glucose en lactose.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 817

Kligler iron agar (kia) test op glucose en lactose.

Beetje laattijdig, maar hopelijk toch nog een antwoord :eusa_whistle:

Het gaat omtrent de Agar met 0.1% glucose en 1% lactose met een schuine helling.

Verder wordt thiosulfaat als swavelbron gebruikt en een ijzerzout als indicator van H2S.

Een rechtstreekse steekenting in de stomp tot op 0.5cm van de bodem en een kronkellijn-enting op het schuine gedeelte.

We incuberen 24u op 36°C.

Opnieuw in mijn boek van microbiologie staat bij de beschrijving van de resultaten van de Kligler Iron Agar test het volgende.
Een nonfermentor kan geen enkele suiker omzetten. Zowel stomp als helling blijven rood onder de fenolrode indicator.
Ik zie niet waarom een nonfermentor opeens geen glucose zou kunnen oxideren aan het gedeelte dat blootligt aan luchtzuurstof. er staat nergens iets van anaërobe omstandigheden, of afsluiting van de testbuis om geringe zuurstofconcentraties aan te houden.

Volgens mij kan een nonfermentor toch nog steeds glucose omzetten naar ethanol en CO2 of melkzuur door een standaard aërobe oxidatie.

Waarom zou dat hier opeens niet langer van toepassing zijn?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 817

Re: Kligler iron agar (kia) test op glucose en lactose.

Misschien even bijvoegen:

Een gelijkaardige test is immers de Hugh-Leifsontest of oxidatie-fermentatie-test

Hierbij gaan we een gelijkaardige opstelling maken, maar een horizontale helling ipv een schuine helling.

Net zo zeer wordt glucose als suiker toegevoegd. (wat ook bij KIA het geval is, in combinatie met lactose).

Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen oxidatieve en fermentatieve micro-organismen.

Onder invloed van broomthymolblauw zal een gele top of bodem aangeven of een micro-organisme oxidatief of fermentatief is.

Opnieuw enting tot op 0.5cm van de bodem en een enting bovenaan de voedingsbodem.

Een gele top duidt op zuurvorming in het aerobe gedeelte, een gele bodem duidt op fermentatie.

Beiden geel duidt op facultatief-anaerobe vergisting in het onderste gedeelte, en facultatief anaerobe oxidatie in het bovenste gedeelte.

Voor zover ik zie zijn de omstandigheden van deze test nagenoeg gelijk aan de KIA test.

Net zozeer glucose in de oplossing. Een aeroob en anaeroob gedeelte (dat van KIA is zelfs nog groter door zijn schuine oppvervlak).

En toch om de een of andere reden beweert men dat oxidatieve micro-organismen geen van de organische C-bronnen in de KIA test kunnen oxideren.

Terwijl diezelfde C-bron wel kan in de oxidatie-fermentatie-test.

Ik kan er echt niet uit wijs
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer