Kettingdiner

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Kettingdiner

Het probleem is het volgende:

Een diner wordt geoganiseerd met 16 koppels.

Het voorgerecht wordt opgesplitst op vier locaties met telkens 4 koppels

Het hoofdgerecht wordt weer op vier andere locaties georganiseerd met telkens 4 koppels

voor het dessert net hetzelfde.

Is er theoretisch mogelijkheid om de 16 koppels onder te verdelen in 3 keer 4 groepjes van 4 koppels zodat geen enkel koppel twee keer met dezelfde mensen aan tafel zit en zo ja, wat is de oplossing?

dus bv

voorgerecht 1 : 1 2 3 4

voorgerecht 2 : 5 6 7 8

voorgerecht 3 : 9 10 11 12

voorgerecht 4 : 13 14 15 16

hoofd 1 : 1 5 9 13

hoofd 2 : 2 6 10 14

hoofd 3 : 3 7 11 15

hoofd 4 : 4 8 12 16

...

ik geraak er niet uit, alvast bedankt voor de hulp !

extra: kan er ook nog een vierde niveau (bv aperitief) aan toegevoegd worden of is het dan helemaal onmogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kettingdiner

Op hoeveel verschillende manieren kan je 16 koppels over 4 tafels verdelen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: Kettingdiner

er 1820 manieren om 4 koppels te nemen uit 16 koppels.

ik heb er dus 4 groepjes van 4 koppels nodig voor den aperitief te organiseren

ik heb dan 4 groepjes van 4 koppels nodig voor het voorgerecht

dan 4 groepjes van 4 koppels voor het hoofdgerecht

dan 4 groepjes van 4 koppels voor het dessert

dat zijn dus 16 groepjes van 4 koppels, maar in die 16 groepjes mag geen enkel koppel twee keer met een ander koppel in hetzelfde groepje zitten, kan dit en hoe dit uit te rekenen?

opgepast, ik ben geen wiskundige, heb hoogstens wat statistiek gehad in mijn 1ste kan in leuven. de standaardcombinatie gaat dus nog net.

Berichten: 4

Re: Kettingdiner

voor het aperitief:

kies 1 groepje van 4 koppels voor locatie A: 1820 mogelijkheden

dan kies 1 groepje van 4 koppels uit de resterende 12, Locatie B: 495 mogelijkheden

kies dan 1 groepje van 4 koppels uit de resterede 8, locatie C: 70 mogelijkheden

de resterende 4 koppels gaan naar locatie D

klopt dit? dan heb ik 1820 * 495 * 70 mogelijkheden om de eerste mensen te verdelen

voor de tweede 4 groepjes, heb ik evenveel mogelijkheden, maar de mensen die in de eerste groepjes bij elkaar zaten, kunnen niet niet meer bij elkaar zitten

hetzelfde voor de volgende twee verdelingen.

Is het probleem duidelijk uitgelegd?

Ik zou het moeten weten tegen 25/01 wnat ons kettingdiner gaat door op 30/01. indien het probleem niet kan opgelost worden zullen een paar mensen eens met dezelfde mensen aan tafel moeten zitten.

ter informatie: de bedoeling van ons kettingdiner is dat iedreen van onze vereniging elkaar wat beter leert kennen :-)

ciao

Berichten: 339

Re: Kettingdiner

zo ja, wat is de oplossing?
Volgens mij kan het zo:

Code: Selecteer alles

 1  2  3  4	/ 5  6  7  8	/ 9 10 11 12	/13 14 15 16

 1  5  9 13	/ 2  6 10 14	/ 3  7 11 15	/ 4  8 12 16

 1  6 11 14	/ 2  7 12 13	/ 3  8  9 16	/ 4  5 10 15
Er kan nog wat mee geschoven worden. Er zijn wel mensen die vaker op hetzelfde adres eten.

Berichten: 4

Re: Kettingdiner

bedankt voor deze oplossing!

Ik ga het als volgt doen:

er zullen 13 adressen zijn.

12 koppels zorgen elk voor 1 maaltijd bij hen thuis (aperitief, voorgerecht of hoofdgerecht) voor 8 personen, henzelf incluis.

de resterende 4 koppels zorgen voor het dessert op locatie 13 waar iedereen samenkomt na het hoofdgerecht !!

Nogmaals bedankt!

Carl

Reageer