Kans van 1 op een miljoen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Kans van 1 op een miljoen

is 1 op miljoen gelijk aan 0 in de kansrekening? hoe of waarom?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kans van 1 op een miljoen

is 1 op miljoen gelijk aan 0 in de kansrekening? hoe of waarom?
Natuurlijk niet, waarom zouden ze aan elkaar gelijk zijn?

Er wordt bij bepaalde problemen wel voor zulke kleine kansen afgerond, maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat ze gelijk zijn...

zie ook
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kans van 1 op een miljoen

Dit heeft eigenlijk ook niets met kansrekening zelf te maken. Hoe groot je een (natuurlijk) getal n ook kiest, 1/n is verschillend van 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 61

Re: Kans van 1 op een miljoen

1/n is verschillend van 0.

theoretisch of praktisch want ik denk je moet in de praktijk afronden / een beslissing nemen?

wel voor zulke kleine kansen afgerond

hoe gaat dat in zijn werk? 1/miljoen = 0 afgerond?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Berichten: 128

Re: Kans van 1 op een miljoen

Dan zou je moeten vertellen welke praktijksituatie je bedoelt. Je vraag was in eerste instantie theoretisch. Kansrekening is natuurlijk op zich theoretisch.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kans van 1 op een miljoen

XxOo7 schreef:1/n is verschillend van 0.

theoretisch of praktisch want ik denk je moet in de praktijk afronden / een beslissing nemen?
Theoretisch alleszins. Wat je met "praktisch 0" bedoelt, moet je eerst preciezer uitleggen.
wel voor zulke kleine kansen afgerondhoe gaat dat in zijn werk? 1/miljoen = 0 afgerond?
Je kan 1/100 ook afronden tot 0, het ligt er maar aan hoe je afrondt (volgens welke regels, op hoeveel cijfers na de komma, ...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 61

Re: Kans van 1 op een miljoen

dus afronden of niet doen en hoe afronden is afhankelijk van praktijksituatie ?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kans van 1 op een miljoen

XxOo7 schreef:1/n is verschillend van 0.

theoretisch of praktisch want ik denk je moet in de praktijk afronden / een beslissing nemen?
Een standaardvoorbeeld is transistoren in processors. Als je een transistor maakt, werkt die niet altijd. Na jaren van onderzoek kan men nu transistoren leggen op een chip met een betrouwbaarheid van 0,0000000005%. Dit wil zeggen: 1 tranistor op 2 miljard mislukt. Als jij nu zegt "maar dat kun je de fout toch afronden naar 0", dan kan er dus iets mis gaan.

Als je zegt dat die kans ongeveer 0 is, dan is de kans dat je processor mislukt ook ongeveer nul. Maar dat klopt niet helemaal, de kans is niet exact 0. Als je dan eens uitrekent hoeveel procent van de processors (met 1 miljard transistoren) niet kapot is als ze hem maken:
\((99,99999995\%)^{(1 000 000 000)} \approx 60\%\)
. Dus in de fabriek mogen ze 40% van de processoren die ze maken wegsmijten! Dit zijn allemaal cijfers die daar echt gebruikt worden, en er gebeurt veel onderzoek naar het betrouwbaarder maken dan de 99,99999995% betrouwbaarheid die er nu is.

Dus afronden kan, maar is heel erg afhankelijk van de situatie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kans van 1 op een miljoen

dus afronden of niet doen en hoe afronden is afhankelijk van praktijksituatie ?
Ja, het hangt er maar van af: wil of moet je afronden en zo ja, hoe?

Voor de wiskundige vraag "is 1 kans op een miljoen gelijk aan 0?" is er geen praktijk nodig: het antwoord is nee.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 61

Re: Kans van 1 op een miljoen

conclusie: afronden is praktijksituatie afhankelijk en in de wiskunde is 1/n (n#0) nooit 0.

grote dank!
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kans van 1 op een miljoen

Graag gedaan :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer