Oplossing vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Oplossing vergelijking

Hallo,

Ik moet een som oplossen over het leeglopen van een reservoir. Nu staat er in mijn 'Toegepaste Vloeistofmechanica' een voorbeeld som.

In dit voorbeeld staat een vergelijking(met uitwerking) waar ik zelf het een en ander aan moet sleutelen om er een goeie formule uit te krijgen. Wat ik niet snap is hoe ze van 0,6√20m/s.................. naar dt=-2236m/s.... gaan.

Kan iemand mij de tussenstappen geven? Alvast Bedankt!
Bijlagen
IMAGE_037.jpg
IMAGE_037.jpg (24.29 KiB) 522 keer bekeken

Berichten: 2.746

Re: Oplossing vergelijking

euhm, gewoon uitrekenen. -6/sqrt(20)/(10^3)/0.6= ...

Berichten: 5

Re: Oplossing vergelijking

Volgens mij is het een redelijk simpel sommetje, echter kwam ik er zelf niet uit.
euhm, gewoon uitrekenen. -6/sqrt(20)/(10^3)/0.6= ...
Uhm, hoevoer je dit in een GRM in dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing vergelijking

Schrijf het zelf eens netjes op, met haakjes, en probeer het dan met je GRM.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Oplossing vergelijking

Schrijf het zelf eens netjes op, met haakjes, en probeer het dan met je GRM.
Oke, heb ik geprobeerd. Ik ben nu wel wat verder gekomen, alleen zit er nog een klein rekenfoutje in.

Er moet een min getal uitkomen, maar ik krijg er een plus getal uit.

Alvast bedankt!!! :eusa_whistle:
Bijlagen
IMAGE_039.jpg
IMAGE_039.jpg (21.14 KiB) 520 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing vergelijking

Als je oplost naar dt door beide leden te delen door de factor die ervoor stond, ontstaat er geen minteken in die noemer, die min bij "-0,6" moet dus weg. Als ab = c, dan is a = c/b en niet c/(-b).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Oplossing vergelijking

hmm, oke.. Maar ik verplaats die 0,6 toch naar de andere kant van de ''=''. Dan moet het toch min zijn?

Berichten: 2.746

Re: Oplossing vergelijking

die 0.6 is vermenigvuldigd met heel het linker lid. Als je die dan naar het ander lid brengt, moet je niet van teken veranderen! Enkel delen in plaats van vermenigvuldigen.

0.6+b=c <=> b=c-0.6

0.6*b=c <=> b=c/0.6

Er is een duidelijk verschil tussen die twee, sla ze niet door elkaar! (In jouw situatie gaat het dus over het 2e lijntje)

Het komt bij mij wel raar over, je bent bezig met vloeistofmechanica en differentialen, en je hebt de basis van wiskunde nog niet vast?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing vergelijking

hmm, oke.. Maar ik verplaats die 0,6 toch naar de andere kant van de ''=''. Dan moet het toch min zijn?
Je gebruikt een regel die niet bestaat "naar het andere lid is min". Wat wel weg:

- bij beide leden hetzelfde getal optellen of aftrekken,

- beide leden met een zelfde (niet-nul) getal vermenigvuldigen of erdoor delen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Oplossing vergelijking

stoker schreef:die 0.6 is vermenigvuldigd met heel het linker lid. Als je die dan naar het ander lid brengt, moet je niet van teken veranderen! Enkel delen in plaats van vermenigvuldigen.

0.6+b=c <=> b=c-0.6

0.6*b=c <=> b=c/0.6

Er is een duidelijk verschil tussen die twee, sla ze niet door elkaar! (In jouw situatie gaat het dus over het 2e lijntje)

Het komt bij mij wel raar over, je bent bezig met vloeistofmechanica en differentialen, en je hebt de basis van wiskunde nog niet vast?
Oke, bedankt.

Differentieren en integreren dat lukt me wel, maar het zijn idd de basisregels die ik steeds vergeet :eusa_whistle:

Reageer