Berekenen van spanning over een weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Berekenen van spanning over een weerstand

Twee weerstanden van 12,0 kilo ohm zijn in serie op een bron met spanning 12.0V aangesloten. Bereken de spanning over elke weerstand. Hoe groot is de spanning die je over 1 weerstand meet als.

a) Rv = 50k ohm

b) Rv = 500k ohm


Heb al verschillende combinaties geprobeerd en een tekening gemaakt maar kom nooit aan het juiste antwoord (a is 5.4V en b is 5.92V)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

Probleem is dat je daar de voltmeter geen weerstand kunt geven, en dat is net het probleem in deze oefening :eusa_whistle:

Ik heb al vanalles geprobeerd met verschillende substitutieweerstanden etc, maar niets kwam uit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

Heb al verschillende combinaties geprobeerd en een tekening gemaakt maar kom nooit aan het juiste antwoord
Kun je die tekening eens laten zien, en/of omschrijven wat je al hebt geprobeerd?

Berichten: 4

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

Kun je die tekening eens laten zien, en/of omschrijven wat je al hebt geprobeerd?
die tekening is een normale serieschakeling met dus 2 gelijke weerstanden in serie en de voltmeter in parallel met 1 van beide.

De spanning wordt verdeeld over beide dus U die in de weerstand binnekomt = 6V

Dan dacht ik de stroom te berekenen die die weerstand binnengaat door die 6V te delen door ofwel die 12 kilo ohm ofwel de subsitutieweerstand van R1 + V-meter (1/12 k ohm + 1/50k ohm en dan tot de -1ste)

dan de spanning opnieuw berekenen door RxI te doen, maar dat kwam nooit uit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

Door de voltmeter parallel over R1 te zetten krijg je daar een substitutieweerstand. Die heb je al uitgerekend.

En die staat in serie met R2 van 12k. De spanning van 12V verdeelt zich naar evenredigheid over de substitutieweerstand en R2. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Berichten: 4

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

klazon schreef:Door de voltmeter parallel over R1 te zetten krijg je daar een substitutieweerstand. Die heb je al uitgerekend.

En die staat in serie met R2 van 12k. De spanning van 12V verdeelt zich naar evenredigheid over de substitutieweerstand en R2. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
de spanning verdeelt zich naar evenredigheid? Die 12 V wordt toch sowieso opgesplitst in 2 keer 6V? (staat toch zo bij de oplossingen)

Maar om daar dan de invloed van de weerstand van die voltmeter op te vinden lukt mij toch niet.

Ik begrijp niet welke methode van berekenen ik nog niet geprobeerd heb (of het boek moest fout zijn?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

Die 12 V wordt toch sowieso opgesplitst in 2 keer 6V? (staat toch zo bij de oplossingen)
Ja, totdat je de voltmeter aansluit. Dan is namelijk de vervangingsweerstand van de parallelschakeling weerstand + voltmeter kleiner dan 12 kohm. Omdat de spanning nog steeds evenredig wordt verdeeld valt er daardoor ook iets minder dan 6 V over die combinatie, en iets meer over de ongemoeid gelaten weerstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen van spanning over een weerstand

Om je op weg te helpen heb ik er even een tekeningetje van gemaakt.

situatie A: R1 en R2, beide 12k, spanning verdeelt zich in 6+6 volt.

situatie B: voltmeter aangesloten op R1, de vervangingsweerstand van deze parallelschakeling is kleiner dan 12k.

situatie C: parallelschakeling van R1 en Rv getekend als 1 weerstand R1'.

R1' is geen 12k meer, maar kleiner (mag je zelf uitrekenen)

R2 is nog steeds 12k.

De rest is aan jou.

Afbeelding

Reageer