Kinderbedtijd!

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Kinderbedtijd!

Het viel me op dat in sommige culturen de kinderen pas naar bed gaan als ze moe zijn. Gemiddeld schijnen deze kinderen voldoende te slapen. Bovendien is er nooit gezeur over kinderen die niet naar bed willen: ze gaan uit zichzelf en het is niet "stoer" om later op te blijven. Dit zette me aan het denken...

Wat is de reden van kinderbedtijd? Is het waar dat het beter is voor kinderen? Of is dit een mythe en is het eigenlijk alleen beter voor volwassenen die 's avonds graag wat tijd voor elkaar hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kinderbedtijd!

Bij een jong kind vind ik een uur om te gaan slapen niet slecht, je moet dan ook weten dat het kind pas in slaap valt wanneer het echt moe is ... Als ik uit eigen ervaring spreek kan ik je het volgende zeggen:

Ik moest ook altijd op een bepaald uur gaan slapen, ik viel soms pas 1-2 uur later in slaap en vaak lag ik me soms zo te vervelen dat er van slapen vaak niet veel meer in huis kwam ... Toen ik dan eindelijk zelf mocht kiezen wanneer ik ging slapen werd het vaak heel laat, en ik was dan ook doodmoe 's morgens, maar na enkele weken begon ik dat vanzelf in te zien en ging ik dus werkelijk slapen als ik moe was (en het uur deed er niet echt meer om) en ik werd elke morgen vanzelf wakker omdat ik toen uitgeslapen was ...

Dus ik denk wel degelijk dat er iets van waarheid achter zit maar dat het niet echt geschikt is voor jongere kinderen :wink:

Re: Kinderbedtijd!

Wat hier gezegd wordt klopt wel, maar het omgekeerde komt ook vaak voor.

Toen ik als kind o peen bepaald uur naar bed moest, zei ik altijd dat ik niet moe was, maar een half uurtje van tevoren lag ik reeds te slapen in de zetel. Ook als ik dan met tegenzin naar bed moest viel ik meteen in slaap.

Ik denk dat een vast uur beter is voor de regelmaat die kinderen toch sterk nodig heeft. Uitzonderingen kunnen altijd voorkomen natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kinderbedtijd!

Ik denk dat een vast uur beter is voor de regelmaat die kinderen toch sterk nodig heeft. Uitzonderingen kunnen altijd voorkomen natuurlijk


Helemaal mee akkoord :wink:

Re: Kinderbedtijd!

Het is ook zo dat kinderen en (wijzelf overigens ook gewenning) vertonen. Voorheen liet ik mijn kinderen vrijer, maar momenteel breng ik meer struktuur aan. Het blijkt dat mijn zoon niet vanzelf wakker wordt als ik hem later naar bed laat gaan. Hij kan zichzelf niet disciplineren om op tijd naar bed te gaan. Ik merk dat als ik een vast ritme voor hem zet dat hij uitgeslapen wakker wordt en dat hij daar wel bij vaart.

Wel geloof ik dat als je kinderen vrij laat dat je ze dan zelf laat ontdekken hoe en wanneer ze moe zijn. Maar dat is praktisch in onze maatschappij volgens mij niet mogelijk. Het geeft veel onrust en ergernis als je kinderen te veel vrijheid geeft. Je geeft ze ook geen duidelijk voorbeeld.

En een belangrijk voorbeeld ben je als ouder weldegelijk.

Dus of ze er later blij mee zullen zijn als je geen struktuur aanboodd, betwijfel ik zeer. Ik denk dat het kind dan op latere leeftijd met dezelfde problemen geconfronteerd wordt en dat het dan geen ouder meer heeft die hem daarbij helpt.

Reageer