Springen naar inhoud

Stelsels differentiaalvergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 01:13

Stel je hebt een verensysteem zoals op bijgevoegde figuur. Als je daar het stelsel differentiaalvergelijkingen zou moeten voor opstellen, dan krijg je het volgende:
m1x1'' + k1x1 = c(x2' - x1')
m2x2'' + k2x2 = -c(x2' - x1')

Met c de dempingsfactor van de demping.
neem 1, de index voor de linkse veer , en 2 voor de rechtse. de x-as loopt naar rechts en de nulposities van x1 en x2 liggen bij de rustlengte van hun veer.

Stel dat er nu op veer 1 een kracht aangrijpt? dan krijg je
m1x1'' + k1x1 = + F(t) c(x2' - x1')

moet je nu deze kracht ook laten gelden in de 2de vergelijking ? Ik zou zeggen van niet omdat er niets is om die kracht door te geven. De enige invloed dat het heeft wordt volgens mij al in rekening gebracht via de demping.

Bijgevoegde miniaturen

• veren.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 januari 2010 - 07:27

moet je nu deze kracht ook laten gelden in de 2de vergelijking ? Ik zou zeggen van niet omdat er niets is om die kracht door te geven.

Wat dacht je van spankracht in de touwtjes?

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 12:30

Wat dacht je van spankracht in de touwtjes?

maar als die kracht wordt doorgegeven dan moet dat toch sowieso langs de demper gaan, dat zie ik toch niet gebeuren :s Ik zie de demper als een pot met iets viskeus in dat de beweging vertraagd als ze een snelheid t.o.v. elkaar hebben , ik zie niet in hoe langs daar een kracht kan worden doorgegeven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures