Springen naar inhoud

Oxidatietrap

• Log in om te kunnen reageren

xitro

xitro

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 15:03

Hey,

Ik ben de oxidatietrap aan het leren en heb ondertussen grotendeels door hoe ik de oxidatiegetallen van stoffen kan bepalen. Maar ik zit hier met iets dwars waar jullie me misschien mee kunnen helpen.

Er word bevoorbeeld gevraagd om de oxidatietrap van H2SO4 te bereken
H2 = 0 (Hier zit ik dwars, ik zie dan weer ergens anders dat de oxidatietrap van H2 +2 is)
S = 6
O4 = (-2)*4 = -8

De uitkomst zou dus 0 moeten zijn, maar als H2 0 is kan dit niet kloppen?
En ik denk toch dat H2 0 is vermits dit een enkelvoudige stof is en de elektronegatieve waarde van beide atomen gelijk is...

Mvg
Vincent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

niels_18

niels_18

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 15:20

Hey

De oxidatietrap van H2 is inderdaad 0. Dit komt doordat de oxidatietrap van een molecule, die bestaat uit 2 identieke atomen altijd nul is.

Verder stelt een vuistregel dat de oxidatietrap van waterstof aanwezig in een molecule bestaande uit verschillende atomen (zoals bijvoorbeeld zwavelzuur in dit geval) +I is.

Een uitzondering in op deze regel zijn de hydriden. Hierin is de oxidatietrap van het waterstofatoom -I

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2010 - 15:32

Het gaat de mist in omdat je helemaal niet te maken hebt met "H2"of "H2" (noch met O4). Je hebt hier 2 H-atomen, die beide oxidatietrap +1 hebben. Standaard voor H-atomen die gebonden zitten aan een meer electronegatief element.

Door het op te schrijven als H2 zaai je verwarring, voor jezelf en anderen. In het molecuul H2 zitten de H-atomen gebonden aan een ander H-atoom. De oxidatietrap is dan 0. Maar daar heb je hier dus helemaal niet mee te maken.

Vandaar ook dat je altijd moet beginnen met het tekenen van de lewisstructuur. Dan pas weet je hoe alle atomen gebonden zitten.

p.s. verplaatst naar huiswerk

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2010 - 17:50

Geplaatste afbeelding

Om je even op weg te helpen. Hier is een tekening van de structuurformule van zwavelzuur. Laat die bindingslengte even voor wat het is. We zijn gewoon op zoek naar de vorm. Deze tekening geeft simpelweg beide weer.

Hieruit is te zien dat die waterstoffen helemaal niet aan elkaar gebonden zijn. Ze zijn aan de rest van het molecule gebonden.
Kan je nu proberen op te stellen welke atomen welke oxidatietrap hebben, en motiveren waarom? Als het echt niet lukt zullen we je op weg helpen, maar probeer het eerst even zelf.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

xitro

xitro

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 21:47

Hey,

Ik heb het door geloof ik. Als ik naar de lewisformule zie, haal ik er uit dat H inderdaad +I is en niet 0 omdat ze niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

Bedankt voor jullie hulp

Sorry als dit niet bij huiswerk stond, ik dacht dat ik het bij de juiste categorie had gezet.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2010 - 13:19

Ik heb het door geloof ik. Als ik naar de lewisformule zie, haal ik er uit dat H inderdaad +I is en niet 0 omdat ze niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

Dat is al zeer netjes, maar je bent er nog helemaal niet.

Een zuur wordt geschreven onder de algemene vorm HxAy
Dit staat voor een aantal waterstoffen die verbonden zijn aan een aantal zuurresten.
X en Y kunnen 1 zijn, zoals bij HCl, maar er kunnen ook meerdere zuurresten aan meerdere protonen hangen. Of 2 protonen aan 1 zuurrest oid.

Kijk bv. naar H2SO4, H3PO4 etc.

Nu kan je oxidatietrappen berekenen van H, A en de individuele atomen.
Bij zwavelzuur is je zuurrest het 'sulfaat-ion'. Of SO42-

Je hebt al netjes dat de OT van waterstof +1 is. Maar dan kom je af met O4. Maar die O's staan ook helemaal niet in verbinding met elkaar. Een oxidatietrap van O4 berekenen is dus niet aan de orde.

Kan je even zeggen welke oxidatietrappen je kan berekenen, en welke oxidatietrappen die stukjes dan ook hebben?

Sorry als dit niet bij huiswerk stond, ik dacht dat ik het bij de juiste categorie had gezet.

Dit overkomt de besten. Zolang je er volgende keer rekening mee houdt zal niemand er een al te groot drama over maken.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures