Explosie van een fles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Explosie van een fles

Hallo,

Voor mijn werk moet ik een presentatie geven over de impact van een ontploffing van een glazen fles door gisting.

Graag zou ik dit willen aantonen aan de hand van een filmpje waarin duidelijk glasscherven te zien zijn die door de explosie wegvliegen.

Kan iemand mij aub helpen bij mijn hopeloze zoektocht? Graag een website waar ik zulk filmpje kan vinden of het filmpje zelf!

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Explosie van een fles

Naar mijn weten bestaat dit niet. Echter het internet is een heel groot medium waar vast wel iets te vinden is. Ik ben bang dat je toch echt zelf een opstelling zal moeten maken die je dan ook gaat filmen. Deze is dan automatisch ook autenthiek en je kan deze beter richten op wat je er precies van wil filmen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.746

Re: Explosie van een fles

ik heb het in praktijk al meegemaakt (niet gezien)

ik dacht dat het gisten klaar was, en had de fles dichtgedraaid, en na enkele dagen denk ik is de onderkant er gewoon van afgesprongen, dan heb je veeeeel kuiswerk, vooral als je nog met veel suiker zat.

ook een dop is er al eens vangesprongen.

Berichten: 38

Re: Explosie van een fles

Kan die druk dan zo erg oplopen? En hoe zit dat dan met bier? Sommige bierem hebben nog een beetje gist op de fles. Zijn deze flessen dan sterker? Of gaat het gisten gewoon niet door? Er zijn wel suikers aanwezig, anders zou dat bier niet smaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Explosie van een fles

Deze druk kan inderdaad vrij hoog oplopen. daarom gebruikt men normaal gesproken een waterslot zolang de gisting nog aan de gang is.

Hoe het zit bij bierflesjes -waar er nog gist op de fles zit- weet ik niet.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Explosie van een fles

Dit gebeurt zelfs bij consumenten thuis! Zeer gevaarlijk. Vandaar dat ik dit in een presentatie wil aantonen via didactisch materiaal.

Spijtig dat niemand me kan helpen via een filmpje. Misschien nog iemand met een idee hoe ik dit kan nabootsen (knal via ballon,...)?

thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Explosie van een fles

Mijn schoonvader heeft een keer problemen gehad bij het maken van mouserende wijn. Bij vrijwel alle flessen zijn de bodems eruit gesprongen. Dat is kennelijk het zwakke punt van zo'n fles.

Als je dus zelf een film zou willen maken van een springende fles zou ik me op de bodem richten, dat is waarschijnlijk de plek waar de fles uiteindelijk kapot gaat.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Explosie van een fles

Dat de bodem eruit knalt dat moge duidelijk zijn. Je kan dit proberen na te bootsten door via een compressor de druk in de fles langzaam op te laten lopen en dit te filmen. Wanneer je er een barrometer op zet weet je gelijk bij welke druk de fles knalt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Explosie van een fles

Kan die druk dan zo erg oplopen? En hoe zit dat dan met bier? Sommige bierem hebben nog een beetje gist op de fles. Zijn deze flessen dan sterker? Of gaat het gisten gewoon niet door? Er zijn wel suikers aanwezig, anders zou dat bier niet smaken.
Ik weet dat ze in den beginne toen ze Champagne aan het maken waren, daar steeds heel veel last van hadden. Daarom zit dat altijd in van die dikke flessen met zo'n speciale kurk erop. NIet omdat het mooi of feestelijk is, maar vanwege de achtelijke druk.

Ik zou trouwens ergens een zuurkast zoeken, daar een fles op een compressor aansluiten, daar een camera bij doen, en opzoeken hoeveel druk dat gist proces kan veroorzaken. Als de druk van die compressor de gistdruk nog niet gehaald heeft, en er is toch een heftige explosie, dan heb je volgens mij je punt gemaakt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 160

Re: Explosie van een fles

De bodem van de fles is expres een zwak punt. speciaal voor dit soort gevallen. Ik leg dan oo kaltijd mijn bier met de bodem naar de achterwand van de koelkast. Dan krijg ik het glas niet in mijn gezicht als het fout gaat....

Heb je het al eens bij een brouwer geprobeerd? Misschien hebben die wel promomateriaal of demomateriaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Explosie van een fles

Promotiemateriaal van exploderende flessen? Ik denk dat ze die verkoper meteen zouden ontslaan :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 193

Re: Explosie van een fles

Hallo,

Als ik het goed versta is er een vloeistof die nog gist in de fles en de druk zou zo hoog oplopen dat ze "explodeerd".

Om dit verschijnsel zichtbaar te maken wordt er aangebracht om de fles met perslucht te laten exploderen: is dit met of zonder vloeistof in de fles?

Het zal volgens mij nogal een verschil in "explosie" geven met of zonder vloeistof in de fles; of zie ik het verkeerd?

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Explosie van een fles

Volgens mij zal de explosie groter zijn zonder vloeistof erin, want de vloeistof erin dempt de schok toch in zekere mate ... Ik heb ooit een bierflesje zien 'ontploffen' maar dat is echt niet zo grandioos hoor, je moet je er niet veel bij voorstellen :shock:

Berichten: 97

Re: Explosie van een fles

ik dacht dat je grote drukken kon ontwikkellen met:

soda en azijn of

cola en pepermuntjes

Als je deze mengt in een afgesloten ruimte krijg je een grote gasontwikkeling met destructieve gevolgen. Rondvliegend glas kan dodelijk zjn (of blindelijk)

Het is gevaarlijk experimenteren hiermee. zorg in elk geval dat je de fles vanop een afstand kan kapotslaan als de druk opgebouwd is.

googlen moet je leren op geen 5 min :

http://www.fotosearch.com/ATB425/um122/

mooi filmpje over de kwetsbaarheid van bierflesjes

http://www.hotschicago.com/videos/beerbottle.wmv

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Explosie van een fles

geen filmpje maar wel ervaring gelukkig is het s'nachts gebeurt in de kelder alleen de hele kelder zat onder een kleine laag wijn

niet lekker :shock:
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Reageer