Geneeskunde met e&m

Reageer
Berichten: 1

Geneeskunde met e&m

Ik weet ten eerste dat er al een topic bestond met deze titel, maar dat topic kwam uit 2006. Dus het leek me verstandig om het nog een keer te vragen. Ik heb E&M gedaan, grootste fout ooit, maar wil toch nog geneeskunde gedaan. Dit wilde ik altijd al, maar toch een andere studie gaan doen. Nu moet ik daar helaas mee stoppen en ik dacht: dan kan ik net zo goed alles er aan doen om toch geneeskunde te kunnen doen. Nu hoorde ik dat je dan deelcertificaten kan halen. Zijn dit gewoon de certificaten die je bij bijvoorbeeld de NHA kunt halen? Ik las ook dat je het Colloquium doctum voor die vakken kunt halen, maar dit is niet het zelfde als de certificaten? Als iemand me kan helpen, bedankt.

Berichten: 10

Re: Geneeskunde met e&m

Omdat je E&M hebt gedaan ben je "deficiënt". Je kan je deficiënties weg werken door bewijzen te overleggen dat je bekwaam bent in de vakken die in je E&M ontbreken (bijvoorbeeld biologie omdat je veel biologische kennis ophebt gedaan tijdens je andere HBO/WO opleiding/propedeuse).

Aangezien je E&M hebt gedaan had je waarschijnlijk geen biologie, scheikunde, natuurkunde of wiskunde B. Ervan uitgaand dat je geen vrijstelling voor deze vakken krijgt op basis van de studie waarmee je moet stoppen dit jaar, betekend dit dat je moet aantonen dat je niet deficient bent voor deze vakken door middel van een aantal toetsen/examens aan de open universiteit. Ik geloof dat dit in jou situatie technisch gezien niet een colloquium doctum heet maar het zijn inderdaad dezelfde toetsen.

Deze toetsen zijn gewoon op VWO niveau. Het zou me niets verbazen als je gewoon de VWO eindexamens van 2010 doet aangezien het JBI dat met Nederlands en Engels doet. Maar daar weet ik de details niet van. Als je wiskunde A in je E&M had zou je kunnen proberen op basis daarvan vrijstelling te krijgen, aangezien wiskunde A nu geaccepteerd word in de VWO N&G nieuwe stijl profielen.

Deze certificaten (bewijzen dat je niet deficiënt bent) zijn niet hetzelfde als deelcertificaten. Die krijg je als je het schoolexamen en het centraal examen hebt gedaan. Bijvoorbeeld bij een VAVO of via het staatsexamen. De vereiste kennis is wel hetzelfde en deelcertificaten blijven (overal) geldig. Maar voor de certificaten van de open universiteit hoef je dus niet een traject van een heel jaar af te lopen zoals bij het VAVO, en je hebt per vak meerdere momenten per jaar waarop je de toets zou kunnen afleggen(2 rond december en 2 rond juni geloof ik). Dit geeft je het voordeel dat je de toetsen wat kunt spreiden en dus niet alles in mei moet doen. Ook is het maar één examen, en niet 4 schooltentamens en een examen in mei.

Ook lijkt het erop dat de certificaten van de OU overal geldig zijn en dat ook blijven. Maar niet alle websites/universiteiten zijn daar even duidelijk in. Ik heb ook op bepaalde plekken gelezen dat het alleen voor dat ene jaar geldig is en alleen voor de opleiding waarvoor je ze hebt aangevraagd. Dit zou betekenen dat als je uitgeloot word voor geneeskunde, je je niet voor biologie zou kunnen aanmelden met die certificaten. Dit kwam over als verouderde informatie, maar als je echt veilig wil zijn zou ik even contact opnemen met de open universiteit of de ib-groep.

Een commissie bepaalt in welke vakken je die toetsen moet afleggen dus ik zou niet te lang wachten met aanmelden. Ik doe een colloquium doctum en daarvoor moet ik me aanmelden bij mijn universiteit van keuze. Die universiteit bepaalt ook welke toetsen ik moet afleggen. Ik weet niet zeker of dat in jou geval ook zo is, of dat het via de IB-groep word geregeld. Maar de snelste manier om daar achter te komen is om morgen even de telefoon te pakken en naar de IB-groep te bellen!

Succes in elk geval!

Reageer