Springen naar inhoud

Samendrukbaarheid van vloeistof

• Log in om te kunnen reageren

Gosse

Gosse

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 08:00

Beste allemaal,

Ik zit met een vraagstuk over de samendrukbaarheid van de vloeistof.

Stel dat ik een tank heb gevuld met vloeistof onder druk van laten we zeggen 25 bar. De uitloop van deze tank is een conische (niet de meest sterke vorm) volgens de berekening moet ik dan ook een wanddikte van 16mm (of misschien zelfs wel meer) gebruiken.

Wat volgens mij mogelijk moet zijn... en nu komt ie... Als ik om die conische bodem een klopperbodem doe (die wel sterk genoeg is bij 8mm)... en ik vul de ruimte tussen conische bodem en klopperbodem met olie....

Omdat de olie niet samendrukbaar is, vervormd de conische bodem niet. De druk wordt via de conische tank en olie op de klopperbodem gezet. De olie krijgt door de kracht die op de conische bodem staat ook een druk van 25 bar waardoor de druk over de conische bodem 0 bar is en deze dus met een 3mm de toch de druk kan weerstaan.

Het klinkt allemaal "plausibel" maar ik het toch zo mijn twijfels...

Ben benieuwd naar jullie reacties!

MVG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 10:18

Kan je eens een schets posten?
Ik denk dat je mooi in cirkels aan het redeneren bent. Voor een voorwerp dat stil staat moet er inderdaad gelden dat de som van de krachten nul is (doel je hierop?) maar dat wil niet zeggen dat al de krachten op en in je tank nul gaan zijn he?
Is het dit wat je bedoelt?

Je mag die olie inderdaad als onsamendrukbaar beschouwen met een zeer goede nauwkeurigheid (hoewel het er hier niet toe doet)

Gosse

Gosse

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 13:23

Stoker,

Ik hoop dat mijn schetsje (zie bijlage) een beetje duidelijk is, echt mooi is hij in ieder geval niet geworden. heel concreet komt het er op neer:

Is het waar dat door de aanwezigheid van de olie ik kan zeggen dat de druk van 25 bar niet op de consche bodem / plaat komt maar opgevangen wordt door de klopperbodem. Oftewel, door de niet samendrukbaarheid van de olie zal deze als er een druk van 25 bar opdrukt, ook diezelfde druk aannemen...

Gevoelsmatig zeg ik dat het niet waar is, maar ik kan er niet echt een vinger tussen krijgen...

Bijgevoegde miniaturen

• schetsje.GIF

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 16:48

kan je misschien eens uitleggen wat een klopperbodem juist is?

Gosse

Gosse

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 17:10

Een klopperbodem is een bodem die door zijn ronde vorm beter geschikt is om de hoge druk te weerstaand. Volgens de DIN 28011 is de kleine radius van de bodem (aan de "rand" 0,1xD).

Het sterkste is uiteindelijk een hemispherical bodem waarbij de straal van de bodem gelijk is aan de straal van de tank. Alleen deze bodems zijn ontzettend aan de prijs. Hoe boller hoe beter, maar hoe vlakker hoe goedkoper

Vanwege het product wat er in het vat zit, zit men hier in verband met de viscositeit, vast aan een conische bodem....

alvast bedankt voor je reactie

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2010 - 20:45

Als ik om die conische bodem een klopperbodem doe (die wel sterk genoeg is bij 8mm)... en ik vul de ruimte tussen conische bodem en klopperbodem met olie....

Omdat de olie niet samendrukbaar is, vervormd de conische bodem niet. De druk wordt via de conische tank en olie op de klopperbodem gezet. De olie krijgt door de kracht die op de conische bodem staat ook een druk van 25 bar waardoor de druk over de conische bodem 0 bar is en deze dus met een 3mm de toch de druk kan weerstaan.

Het klinkt allemaal "plausibel" maar ik het toch zo mijn twijfels...

Klinkt helemaal niet per se zo plausibel. De olie doet niets anders dan doorgeven van druk, en is overigens toch ook een beetje samendrukbaar. We mogen aannemen dat je klopperbodem ook zal oprekken onder de druk. Het gewenste drukverschil van 0 bar zal dus alleen ontstaan als je conische bodem geheel elastisch is, m.a.w. als door het oprekken van je valse bodem het volume tussen valse bodem en klopperbodem onder druk kleiner kan worden ondanks een oprekken van de klopperbodem. Zo niet, dan zou je heel de boel al onder een voordruk moeten zetten. Maar dan zouden er weer rare dingen kunnen gebeuren als de druk in je tank wegvalt......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gosse

Gosse

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2010 - 18:15

' De olie doet niet anders dan het doorgeven van de druk. '

Dat is precies wat ik wil bereiken, door de olie neemt de druk op de conische bodem of. De 0 bar hoeft niet gehaald te worden als dit maar onder de laten we zeggen 3 bar blijft. De conische bodem heeft wel sterkte van hemzelf, maar kan niet tegen de 25 bar.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2010 - 22:34

jahaa, maar dat zeg ik ook. Die buitenwand is ruimer. Als die dus onder de druk ook maar een klein beetje oprekt ontstaat er in die valse bodem al gauw een veel groter volume. Om dat volume onder druk te houden (lees: weer kleiner te krijgen) moet die binnenbodem dus k oprekken (en relatief mr dan die buitenbodem). Voordat je het weet scheurt hij dus alsnog......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gosse

Gosse

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 15:43

Bedankt Jan,

Het is mij duidelijk!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures