Pauli-lubanski vector/operator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 165

Pauli-lubanski vector/operator

Hey,

de Pauli-Lubanski vector wordt als volgt gedefinieerd:
\(K_\mu = \epsilon_{\mu\nu\kappa\rho}P^\nu J^{\kappa\rho}\)
Met P de impulsgenerator en J de Lorentztransformaties

Als je de vector kwadrateert krijg je algemeen (na wat gevorderde algebra):
\(K^2=K^\mu K_\mu =\frac{1}{2}P^\mu P_\mu J^{\nu\rho}J_{\nu\rho}-P_\mu J^{\mu\nu}P^\rho J_{\rho\nu}\)
In het rustsysteem van een deeltje met massa verschillend van nul geeft dit (\(P_\alpha = (m,0,0,0)\Rightarrow P_\alpha P^\alpha = m^2 \))
\(K^2=m^2 j(j+1)\)
waarbij j(j+1) de eigenwaarden zijn de spinoperator (komt van de lorentztransformaties die rotaties en boosts bevat maar in ruststelsel dus enkel rotaties overeenkomend met de spin)

Mijn vraag: is dit een nieuwe behouden grootheid bovenop massa en spin (omdat in bepaalde gevallen bv supersymmetrie spin en/of massa apart niet meer behouden zijn (weet niet of het zo is), of is het een soort van hergedefinieerde behouden grootheid waarbij massa en spin in een term worden samengenomen?

Tweede deel: voor een massaloos deeltje (\(P_\alpha = (m,0,0,m)\Rightarrow P^2=0\)) zou het kwadraat van de PL-vector nul moeten zijn, dat zie ik niet.

Vertrekkend van de algemene uitdrukking hierboven bekom ik uiteindelijk (de eerste term geeft nul)
\(m^2(J^{01}J_{01}+J^{02}J_{02}+2J^{03}J_{03}-J^{31}J_{31}-J^{32}J_{32})\)
Dit zou nul moeten zijn, maar ik zie niet in hoe dat kan. De Lorentzgenerators J zijn antisymmetrisch maar dat helpt volgens mij ook niet.

Berichten: 308

Re: Pauli-lubanski vector/operator

http://panda.unm.edu/Courses/Finley/P495/T...s/relangmom.pdf, laatste paragraaf van V.

Het kwadraat van Pauli-Lubanski commuteert met de generatoren van de Poincaré groep. Dat doet het kwadraat van de impulsoperator P ook. Dat zijn de twee Casimir operatoren van de Poincaré groep. De gebruikelijke discussie over spin J etc. heeft betrekking op de subgroep O(3). Relativistisch moet je de echter de Poincaré groep gebruiken. Een deeltje is b.v. een eigenvector van de Poincaré transformatie. Dus als ik jou was dan zou ik eerst eens naar de Poincaré groep kijken.

Berichten: 165

Re: Pauli-lubanski vector/operator

Ik begrijp het niet goed:

dat "kijken naar de Poincaré", is dat om de interpretatie van de vector te begrijpen of om W² nul te krijgen voor massaloze deeltjes?

Ik ben trouwens vertrokken van de Poincaré groep (zo wordt de de PL toch gedefinieerd, met Lorentzgeneratoren J_mu,nu en impulsoperatoren P_mu)

Casimir wil dus zeggen:
\([W^2,P_\mu]&=&0 ,[W^2,J_{\mu\nu}]&=&0,[P^2,P_\mu]&=&0, [P^2,J_{\mu\nu}]&=&0 \)
Klein extra vraagje: wat bedoelt men met het "transvers part" van een vector?

Reageer