Mannen zijn boeren, vrouwen jagers

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Mannen zijn boeren, vrouwen jagers

Mannen zijn boeren

Europese mannen lijken een andere afstamming te hebben dan Europese vrouwen.


De uitvinding van de landbouw wordt wel eens het begin van onze moderne samenleving genoemd. Het principe van planten verbouwen en dieren houden werd zo’n 10.000 jaar geleden uitgevonden in het Midden-Oosten. Van daar verspreidde het zich langzaam naar Europa. Maar hoe? Was er een immigratiegolf, waarbij Midden-Oosterse boeren Europa introkken? Of keken groepen Europese jagers-verzamelaars het trucje van de landbouw af bij boerende buren? Wetenschappers discussiëren al jaren over deze vraag.


Een groep genetici komt nu in PLoS met DNA-bewijs voor de stelling dat de landbouw fysiek door Oosterse boeren naar Europa is gebracht, in plaats van dat het is afgekeken. De onderzoekers keken naar specifieke stukjes DNA op het y-chromosoom van een paar duizend mannen uit heel Europa en Turkije. Op basis van de variatie in deze stukjes mannelijk DNA maken ze aannemelijk dat zo’n 80% van de Europese mannen afstamt van migrerende boeren uit het Oosten.


Bron: Noorderlicht


Lees verder: http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/43002879/

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Mannen zijn boeren, vrouwen jagers

Hier begrijp ik dan dus niks van. 10.000 jaar is erg snel voor het bezetten van een heel continent, vooral omdat het dus niet met geweld kan zijn gebeurt (zoals in amerika). Met geweld gaan de vrouwen er natuurlijk ook aan.


Ik denk dat er meerdere opties moeten zijn dan: of afkijken van de bouwmethode, of grote volksverhuizing.


Het kan natuurlijk zijn dat die Romeinse legioenen die jarenlang huishielde in Europa hun handjes niet konden thuishouden. Maar in hoeverre waren de Romeinen midden-oosters.


Ik denk dat het grootste probleem is dat men informatie wil verscaffen van 10.000 BC tot 1000BC met genen van 2000 AD. In die laatste 3000 jaar is er namelijk enorm veel gebeurt. Invasie van de kelten, germanen, grieken, romeinen, hunnen, etc, etc

Reageer