Traagheids moment i of h profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

Traagheids moment i of h profiel

Hallo,

Hoe bereken je het traagheids moment I, H of T profiel, Ik weet hoe je dit berekent van de flenzen en het lichaam. Maar hoe voeg je deze samen?

Ik weet dat het iets is met het zwaartepunt ik weet alleen niet precies wat ik hier mee moet doen.

het gaat over spanningen en door buigings berekeningen.

In bij gevoegde tekeningen staat een rood kader om de stappen die ik niet begrijp.

Afbeelding

http://img64.imageshack.us/i/traagheidsmoment.png/

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Traagheids moment i of h profiel

Stelling van steiner!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 11

Re: Traagheids moment i of h profiel

die luidt toch: I' = I+d^2*m waarin m te wijzigen is door een oppervlakte.

maar hier bereken je I' toch mee? dan moet je I al hebben

wat is I'?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Traagheids moment i of h profiel

traagheidsmoment rond de nieuwe as.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 11

Re: Traagheids moment i of h profiel

ok,

en in het geval van mij is die nieuwe as dus de neutrale lijn die 36,25mm boven de onderkant ligt?

Berichten: 150

Re: Traagheids moment i of h profiel

Ergens in een ander topic is deze link naar boven gekomen: http://www.mile17.nl/bereken.php

Ik denk dat dit voor sommigen handiger is dan zelf liggen te klooien, zonder hiermee iemand te willen beschuldigen hé :eusa_whistle: We kunnen 't immers alleen maar toejuichen als iemand wil bijleren.

Berichten: 11

Re: Traagheids moment i of h profiel

ok dank je,

daar kan ik wat mee.

sowieso bedenkt voor de goede hulp :eusa_whistle:

Berichten: 4.502

Re: Traagheids moment i of h profiel

De verwijzing naar een site door Covtray is wel leuk voor symm.profielen om x- en y-as,maar Joepi vraagt een berekening over een profiel dat alleen om de y-as symm. is.

De uitleg op zijn bijgaande schets was voldoende maar niet voor hem.

De berekening werd per deel uitgevoerd en betrof steeds het eigen Ie van het deel plus de factor Opp.van de deel (A)en de afstand(y(1 of 2) van de zwaartelijn van dat deel tot de centrale zwaartelijn in het kwadraat.

Dat onderdeel werd rood omlijnd en werd niet begrepen door Joepi!

In formule dus I deel = Ie + A* (y(1 of 2))2.

En in zijn topic dan van de twee delen de I bij elkaar optellen.

Op zijn schets komt ook de bepaling van de gezamenlijke zwaartelijn niet aan de orde,aangezien mij de tijd nu ontbreekt,graag assistentie van derden.

Berichten: 150

Re: Traagheids moment i of h profiel

De verwijzing naar een site door Covtray is wel leuk voor symm.profielen om x- en y-as,maar Joepi vraagt een berekening over een profiel dat alleen om de y-as symm. is.
In een eerder topic (http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=122749) heb 'k enkele handmatige berekeningen geplaatst.

Joeri, mocht je hieruit niet wijs geraken, laat het me dan weten. Momenteel in het drukste deel van m'n examenperiode, anders had 'k hier meteen de ganse uitleg hieromtrent neergeschreven. Tenzij je kan wachten tot zaterdag 30 januari...

Berichten: 11

Re: Traagheids moment i of h profiel

dankje oktagon,

Ie + A* (y(1 of 2))2.

daarin is Ie dus het gedeelte 1/12*b*h^3

die A is dus oppervlakte (in mijn geval 70*20 en 50*20)

en y de afstand tot aan de zwaartelijn of neutrale lijn?

wat mij dat nog niet duidelijk is is die afstand y is vanaf het midden van het onderste lichaam (20/2=10) en daar halen ze dan 36,25 vanaf.

waarkomt bij dat andere lichaam de 55 weg (de 55-36,25)

Berichten: 4.502

Re: Traagheids moment i of h profiel

Men heeft de zwaartelijn van het totaal bepaald vanaf de onderzijde van het profiel en dat is (via berekeningen) uitgekomen op 36,25 mm.

Je moet nu eerst de x-zwaartelijnen van de twee delen apart bepalen en dat is niet zo moeilijk.

Het onderste deel is 20 mm dik,dus ligt de horiz.of x-zwaartelijn van dat deel op 10 mm uit de onderkant en is dan de afstand van die zwaartelijn tot de algemene x-zwaartelijn (36,25-10) mm = 26,25 mm.

Het bovenste deel is 70 mm hoog en het hart (!) of ook x-zwaartelijn lig op 35 mm plus de dikte van de onderste ofwel (35+20)mm= 55 mm van de onderkant en dus is de afstand van dat deel 55 mm- 36,25 mm = 18,75 mm tot de totale zwaartelijn.

Het is dus steeds dat je bij dit soort vraagstukken eerst de centrale Z-lijn of in x- owel y gaat bepalen en vervolgens de afstanden berekend van de delen hetzij in x of in y situatie;niet beide tegelijk doen !

De bepaling van de centrale Z-lijn kan gebeuren vanaf elk willekeurig punt van het profiel,maar het makkelijkste is steeds een buitenkant van het samengestelde profiel te nemen,in dit geval nam men de onderkant.

Hierbij neem wordt bijv. bij je geval met 2 delen A1 en A2 de volgende vergelijking gemaakt:

(A1+A2)*Ytotaal = A1* Y1+A2*Y2

Hieruit wordt dus de Ytotaal gevonden;je weet de kleinere zwaartepunten te liggen met de afstand tot de onderkant van het samengestelde profiel!

Waarbij dus de verschillende Y's de respectievelijke afstanden zijn tot de onderkank en via aftrekken de onderlinge afstanden tot de gezamenlijke zwaartelijn van de samengestelde profiel weergeven.

Mogelijk een ingewikkeld verhaal,leg het maar eens onder je hoofdkussen! :eusa_whistle:

Berichten: 11

Re: Traagheids moment i of h profiel

moeilijkheid viel mee

makkelijker als mijn leraar het heeft uitgelegt :eusa_whistle:

ik snap het nu wel beter.

mag ook wel, volgende week tentamen over dit onderwerp.

nu rest mij nog 1 vraag.

in mijn bijlage doet de persoon 10-36,25 (negatief dus)

en bij de andere 55-36,25 (positief)

maakt het niet uit dat er 1 van de 2 factoren negatief is?

Berichten: 4.502

Re: Traagheids moment i of h profiel

Die posit. en negat. uitkomsten van de delen van het totale lichaam maken niets uit omdat ze aan elkaar verbonden zijn en het alleen gaat om de afstand tot de zwaartelijn van het geheel.

Wat uitleggen betreft,dat is ook een vak apart,de leraar moet het vak goed beheersen en de kunst bezitten om het uit te leggen.

Berichten: 11

Re: Traagheids moment i of h profiel

inderdaad,

ik weet zeker dat hij het beheerst, maar hij heeft ook last van taal barriére.

daarom kan hij het niet zo best uitleggen denk ik

Maar bedankt in ieder geval voor die uitstekende hulp

Berichten: 4.502

Re: Traagheids moment i of h profiel

Een vlaamse vrouwke zou hem misschien kunnen bijschaven!

Maar als je uitlegproblemen hebt, kun je bij ons terecht;er zwerven een paar zeer hogere wiiskundig onderlegden op dit forum rond voor uitleg op dat gebied;in belgie wordt daar veel meer mee getoverd, dan in holland.

Reageer