Lekdebiet bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Lekdebiet bepalen

Weet er iemand wat de formule is om het lekdebiet van een bepaald solvent te berekenen?

Het enige dat ik weet dat het vlampunt van het solvent bekend moet zijn alsook het volume.

Het gaat dus wel degelijk om hoeveel gevaarlijke dampen een solvent afgeeft in g/s.

hopelijk kan er iemand mij verder helpen...

Berichten: 67

Re: Lekdebiet bepalen

Ik heb net geleerd dat er een andere naam bestaat voor het lekdebiet en dit wordt ook wel diffuse emissie genoemd...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lekdebiet bepalen

Ik kan me niet zoveel voorstellen bij een lekdebiet dat berekend wordt met een vlampunt. Het lekdebiet is een eigenschap van apparatuur of van een proces. Het vlampunt is een temperatuur. Ik kan alleen bedenken dat voor stoffen waarvan het vlampunt beneden een bepaalde grens ligt bepaalde eisen worden gesteld aan het lekdebiet, en dat het volume van de ruimte en de verversingssnelheid van de lucht in de ruimte gebruikt worden om die eis te berekenen. Maar met alleen een vlampunt en een volume ben je naar mijn idee nergens.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 67

Re: Lekdebiet bepalen

Ik kan me niet zoveel voorstellen bij een lekdebiet dat berekend wordt met een vlampunt. Het lekdebiet is een eigenschap van apparatuur of van een proces. Het vlampunt is een temperatuur. Ik kan alleen bedenken dat voor stoffen waarvan het vlampunt beneden een bepaalde grens ligt bepaalde eisen worden gesteld aan het lekdebiet, en dat het volume van de ruimte en de verversingssnelheid van de lucht in de ruimte gebruikt worden om die eis te berekenen. Maar met alleen een vlampunt en een volume ben je naar mijn idee nergens.
Ik heb nooit gezegd dat je enkel die 2 parameters nodig hebt he :eusa_whistle:

Ik wil gewoon kunnen berekenen van een bepaald solvent, hoeveel explosie gevaarlijke dampen er stijgen uit bvb 1 liter.

Dus van zodra de omgevingstemperatuur lager is dan het vlampunt, beginnen die gassen te ontsnappen. De vraag is hoeveel? Dit zou uitgedrukt worden in g/s.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lekdebiet bepalen

Ik heb nooit gezegd dat je enkel die 2 parameters nodig hebt he :eusa_whistle:
Nee, maar dat is precies het probleem: Je omschrijft niet duidelijk wat je nu wil berekenen voor welke situatie, maar je vraagt wel om een formule.
Ik wil gewoon kunnen berekenen van een bepaald solvent, hoeveel explosie gevaarlijke dampen er stijgen uit bvb 1 liter.
Dat ligt er natuurlijk aan. 1 liter in een afgesloten fles of in een open bekerglas maakt nogal een verschil.
Dus van zodra de omgevingstemperatuur lager is dan het vlampunt, beginnen die gassen te ontsnappen. De vraag is hoeveel? Dit zou uitgedrukt worden in g/s.
Het vlampunt zegt niets over de snelheid waarmee een vloeistof verdampt, en het is zeker niet zo dat gassen beginnen te ontsnappen bij een temperatuur onder het vlampunt (ook niet boven het vlampunt). Het vlampunt is die temperatuur waarbij de ontsnappende damp een brandbaar mengsel vormt met de omgevingslucht. De concentratie waarbij dat het geval is, is voor iedere stof anders, en je kunt het vlampunt dus alleen aan een exacte hoeveelheid relateren als je ook die concentratie kent. Maar dan ben je er nog niet, want als je de hoeveelheid kent, weet je nog niks over de snelheid waarmee die hoeveelheid bereikt wordt. Kortom, een heilloze weg.

De verdampingssnelheid hangt (onder andere) af van de volgende factoren:

- Dampspanning van de vloeistof;

- Omgevingsdruk;

- Temperatuur;

- Oppervlak dat de vloeistof inneemt;

- Luchtstroomsnelheid;

- Warmte- en stofoverdachtscoëfficiënten;

- Verdampingsenthalpie;

etc.

Er zijn naar ik meen wel bepaalde (semi-empirische) formules waarmee je voor bepaalde situaties de verdampingssnelheid kunt berekenen, maar daar zou ik voor moeten zoeken. Hou in ieder geval in je achterhoofd dat die formules enkel voor die situatie van toepassing zijn, en dat het vlampunt er met zeer grote waarschijnlijkheid niet in voorkomt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 67

Re: Lekdebiet bepalen

Je zit er recht op. Ik zou het erg appreciëren als je mij verder kunt helpen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lekdebiet bepalen

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer