Dynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 269

Dynamica

een bal wordt losgelaten vanaf een 50m hoge rotspunts.

tegelijkertijd wordt er vanaf de voet v/d rots een zorgvuldig gerichte steen met een snelheid van 24 m/s omhoog gegooid

Hoe ver boven de voet van de rots botsen deze?

Naar mijn weten moet je voor beide voorwerpen deze vgl opstellen: x = x0 + v0t + (at²/2)

voor de bal: x = 50 + 0t + 9,81/2 . t² of dus x=50 + 4,9t²

voor de steen: x = 0 + 24t - 9,81/2 . t² of dus x = 24t - 4,9t²

opdat ze zich dan op gelijke hoogte zouden bevinden stel je deze vgl gelijk aan elkaar

dit geeft dan: 9,81t² - 24t + 50 = 0

Deze vgl heeft echter een negatieve discriminant en zou dus een imaginaire oplossing hebben, wat niet klopt..

weet iemand waar het fout loopt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dynamica

gewist wegens foutje.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dynamica

voor de bal: x = 50 + 0t + 9,81/2 . t² of dus x=50 + 4,9t²
Aangezien 4,9t² positief is, zou dit betekenen dat x groter wordt, en de bal dus omhoog beweegt. Maar hij gaat naar beneden, dus moet het zijn -4,9t²

Berichten: 269

Re: Dynamica

neen toch, de bal versnelt... enkel als deze vertraagt is de valversnelling toch negatief ..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dynamica

De bal versnelt wel, maar je hebt het nulpunt van x op het lage niveau gekozen, en de bal beweegt van x=50 naar x=0, en dat kan alleen maar als je er een minnetje voor zet.

Als je het nulpunt bovenaan de rots zou kiezen, en x=50 onderaan, dan zou je gelijk hebben.

Maar dan moet je voor de steen weer met plussen en minnen gaan wisselen.

Berichten: 269

Re: Dynamica

Klopt de andere vgl dan wel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dynamica

De andere vergelijking is wel goed.

Berichten: 269

Re: Dynamica

bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dynamica

Om het voor mezelf een beetje aanschouwelijk te maken heb ik er een grafiekje van gemaakt. Op de horizontale as de tijd, op de verticale as de hoogte. En daarin de beide bewegingen ingetekend.

Ik heb steeds de hoogte als functie van de tijd berekend in stappen van 1 sec.

Zou je ook eens kunnen doen. Tip: aan 5 seconden heb je genoeg, dan zijn ze allebei beneden.

Reageer