Springen naar inhoud

Volumetrische titratie

• Log in om te kunnen reageren

zakhooi

zakhooi

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 16:43

Beste mensen,

ik heb met scheikunde via volumetrisch titreren het azijnzuurgehalte in natuurazijn bepaald.

Bij het titreren moet je regelmatig de binnenkant van de erlenmeyer omspoelen met demi-water.

Nu is mijn vraag: Waarom mag je zomaar demi-water in de erlenmeyer doen ? Hiermee verander je
toch de concentratie van de gebruikte vloeistoffen ?

BVD.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2010 - 17:08

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

De concentratie verander je inderdaad, maar bij een titratie bepaal je een hoeveelheid. En die verandert natuurlijk niet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

zakhooi

zakhooi

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 17:20

Sorry voor het verkeerd plaatsen, maar idd je hebt gelijk!
Stom! Bedankt voor het snelle antwoord.
Slotje

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2010 - 17:41

Hiermee verander je
toch de concentratie van de gebruikte vloeistoffen ?

Inderdaad. Maar die concentratie is niet van belang bij titraties.
Je gaat werken met een absolute hoeveelheid van een stof. In welk volume dat die is opgelost maakt niet langer uit.

Stel: Ik weet dat er in een vijver van 1000L water 100 vissen leven.
Dan is de concentratie 0.1vis/L

Als ik nu wil weten hoeveel een vis eet, dan schep ik bijvoorbeeld 20L water uit die vijver en die doe ik in een apparte tank.
Daarna vul ik die tank opnieuw terug bij naar 1000L.
De concentratie aan vissen in de tank is veranderd, maar dat doet niets af aan het feit dat ik er 2 vissen in heb zitten.

Ik voeg nu 10g aas toe en zie dat de vissen het netjes opeten. Ik voeg opnieuw 10g toe en ze eten het opnieuw op etc etc... tot ik zie dat er aas overblijft.
Hieruit kan ik afleiden dat 2 vissen bv. 80g aas kunnen opeten op een dag.
Of die 2 vissen nu in 20, 50, 1000, 1 miljoen liter of wat dan ook zitten maakt niets uit. Ik weet dat ik 2 vissen (absoluut gezien) heb. Ongeacht mijn concentratie.

Datzelfde geldt bij een titratie.
Stel je hebt een zure oplossing (HCl) van 1M. Ik doe hiervan 20mL in de erlenmeyer die ik wil titreren.
Doordat je de oorspronkelijke concentratie kent, weet je dat er in die 20mL 1/50 * 1mol HCl zit. MAW: Je weet dat je absoluut gezien 0.02mol HCl hebt gepipeteerd in je erlenmeyer.
Of je er daarna een liter water bijdoet, maakt niets meer uit. Je telt immres niet langer in concentraties. Je gaat er vanuit dat er 0.02mol inzit. Ongeacht welke concentratie dat voorstelt. HEt is gewoon 0.02mol HCl in eender welk volume.

Hierbij moet ik dan per voorbeeld 10mL titreren van een 2M NaOH oplossing.
Immers in 10mL van die oplossing zit 0.02mol NaOH.
in mijn erlenmeyer zit ook 0.02mol HCl (of daar nu nog een litertje of 2 water rond zit maakt niets uit).
Samen gaan ze met de reactie NaOH + HCl -> NaCl + H2O een evenwichtspunt geven (waarschijnlijk met fft indicator).

Je gebruikt die concentratie dus alleen om in eerste instantie uit te rekenen hoeveel absolute hoeveelheid (mol, ongeacht volume) je in die erlenmeyer hebt.
Eens je weet hoeveel je absoluut hebt, maakt het niet meer uit naar welke concentratie je het brengt. Concentratie is gewoon niet langer een relevante factor.

Hopelijk snap je het nu. anders stel je maar gerust een nieuwe vraag :eusa_whistle:

Veranderd door ToonB, 20 januari 2010 - 17:45

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2010 - 17:58

Slotje

Slotjes doen we niet aan. Alleen bij onderwerpen tegen de regels.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures