Springen naar inhoud

Standaard afwijking van een sample gemiddelde

• Log in om te kunnen reageren

ReneeJ

ReneeJ

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2010 - 09:14

Hallo,

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier goed staat, maar ik hoop dat jullie mijn vraag, ook als deze hier niet goed staat, willen beantwoorden.

Ik ben me aan het voorbereiden om mijn tentamen Quality Management en daarvoor moet ik de standaardafwijking van een sample gemiddelde berekenen. Ik denk dat ik deze formule ooit wel heb geleerd, maar ik kan hem zelf nergens meer terugvinden. Het gaat om de volgende gegevens: Een container is gemiddeld gevuld met 5 liter motorolie met een standaard afwijking van 0.1 liter. De vraag is als volgt: Er wordt gekozen om te werken met een sample size van 3 containers. Wat is de standaardafwijking van een sample gemiddelde?

Alvast heel erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

m00se

m00se

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2010 - 09:39

Veronderstellen we dat de verdelingen onafhankelijk zijn van elkaar ťn normaal verdeeld zijn, dan geldt voor de som van twee verdelingen:

LaTeX
en
LaTeX en dus LaTeX

Voor jou voorbeeld wordt dat dan:

LaTeX
en
LaTeX en dus LaTeX

Veranderd door m00se, 21 januari 2010 - 09:41

ReneeJ

ReneeJ

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2010 - 10:02

Maar hoe zou ik dat in dit geval dan uit moeten rekenen? Wat ik uit jou antwoord haal is dat ik het als volgt zou moeten berekenen:

wortel((0.1^2) + (0.1^2) + (0.1^2)), daar komt uit 0.1732. Volgens de antwoorden bij de opdracht zou ik echter op 0.057735 uit moeten komen.

(Dit is alle antwoord informatie die ik heb, het is dus niet zo dat ik al een heel stappenplan heb.)

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2010 - 14:24

Stel LaTeX is de stochastische variabele van een container. Dan wordt er gekeken naar LaTeX . Er wordt vervolgens gevraagd naar de standaardafwijking van de sample mean LaTeX . Er wordt niet gevraagd naar de standaardafwijking van stochastische variabele LaTeX !

Veranderd door EvilBro, 21 januari 2010 - 14:25

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures