werking personal comp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

werking personal comp

Ik weet dat de basis eentjes en nulletjes zijn. en dat dit uitgewerkt is dmv comutertalen.

Maar hoe weet een electrisch stroompje, bv als ik een toets indruk, waar te eindigen;de informatie op te halen?
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: werking personal comp

Maar hoe weet een electrisch stroompje, bv als ik een toets indruk, waar te eindigen;de informatie op te halen?
Kan je je vraag wat specifieker stellen? Voor zover ik weet wordt bij het indrukken van een toets alleen informatie verzonden, en hoeft er niets te worden opgehaald.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: werking personal comp

Er word eigenlijk ook niet echt info verzonden, er word alleen een baantje gesloten in een elektrisch circuit :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: werking personal comp

Jep, het is me al redelijk duidelijk denk ik..het stroompje gaat dus eigenlijk overal langs in de comp en dus ook waar het moet zijn...juist?
Alles kan als t maar leuk is..

Re: werking personal comp

Het toetsenbord wordt elke keer gescand of er iets of meerdere toetsen gedrukt worden en losgelaten.

Dit geldt ook voor de muis.

Als de programmeur niks opneemt in zijn programma om het toetsenbord uit te lezen kun je drukken wat je wilt maar gebeurt er niks.

Op een toetsdruk kan de programmatuur reageren door weer een procedure op te starten die de code van de toets verwerkt.

Bijvoorbeeld toets 'A' geeft 65 af.

In het nederlands:

Laat toets:=toetscodeophaal;

als toets=65 dan toon_A_opscherm; einde;

Dus als windows geheel vastloopt dan kun je niks meer met je toetsenbord want ook dat is vastgelopen.

Het wordt niet meer uitgelezen.

De resettoets is een toets die verbonden is met een systeem waarmee men de chips een instructie geeft om vanuit een ROM een programma te starten zodat de zaak weer opnieuw begint.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: werking personal comp

Ja ok. Maar als de A indruk op het toetsenbord gaat er toch een stroompje ergens heen? Hoe weet het stroompje waarheen te gaan?

gesloten circuit lijkt me inderdaad verklaring....
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: werking personal comp

De circuits zijn zodanig gemaakt dat de nodige plaatsen bereikt worden ... Ik heb ooit met een schooluitstap een eigen chip mogen maken, heel boeiend enzo (zaten ook wel wat standaard stukjes enzo in) ... Einddoel was een virtuele dobbelsteen, je zag dan ook dat de banen zodanig worden opgesplits dat enkel de goede lichtjes van elektriciteit worden voorzien ... Mss maakt dit je wat meer duidelijk :wink:

Re: werking personal comp

Elk toets is zoals een lichtschakelaar.

Op alle toetsen staat zeg maar 5 volt spanning.

Elke toets wordt gescand door een chip die elke toets aftast.

Dit gaat door middel van een elektronische schakeling die weerstand ongeveer 100.000.000 Ohm heeft indien er geen aftasting is.

Alle toetsen van een groep komen zo op 1 punt uit.

Indien er wordt afgetast dan wordt de schakeling zeg maar 1.000.000 ohm waardoor er een heel klein stroomje gaat lopen waardoor er een 1 ontstaat op een andere schakeling.

Doordat bijvoorbeeld toets 12 wordt afgetast en er een 1 ontstaat weet de toetsenbord elektronica dat het om toets 12 gaat.

Notitie: de scanner loopt met een zeer hoge snelheid zodat je snel kunt typen.

Er loop pas een stroompje indien de scanner de toets aftast.

(dit voorkomt onnodig stroomverbuik)

Jouw toetsenbord omvat wat meer toetsen dan 16 en daarom zetten ze de techniek zodanig op dat men groepen toetsen schakelt waardoor men minder baantjes bekomt.

Anders moeten er rond de 100 baantjes uitkomen op 1 chip wat niet erg handig is.

Bij een digitale piano gebruiken ze een ietwat anders systeem want daar meten ze ook hoe snel je de toets indrukt om aanslaggevoeligheid te hebben.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: werking personal comp

Jep, het is me al redelijk duidelijk denk ik..het stroompje gaat dus eigenlijk overal langs in de comp en dus ook waar het moet zijn...juist?
Uhh, nee. Het stroompje gaat bijvoorbeeld NIET langs de voeding, de netwerkkaart of de geluidskaart. Als ik het goed heb gaat hij wel naar de processor. Die registreert dat dan: "He, ik krijg nu een signaal van het toestenbord". De software kijkt vervolgens of er ook iets met die informatie moet gebeuren.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 664

Re: werking personal comp

Tja, hoe weet een auto wat gas en remmen is?

Niet veel verschil met een computer, enkel wat ingewikkelder.

B:"Maar hoe weet een electrisch stroompje, bv als ik een toets indruk, waar te eindigen;de informatie op te halen?"

Hier zitten een hele hoop stappen tussen, kan ik niet in één zin uitleggen, misschien als je wat specifieker bent. Zie het maar als een groot bedrijf, er komt een opdracht binnen, en deze opdracht gaat dan ook via allerlei personen (op hardware niveau: functionele units, chips, etc. en op software niveau: via allerlei functies/procedures/programmas), totdat ie uiteindelijk verwerkt is.

Om op miels in te haken: De opdracht gaat dus ook 'alleen' langs de personen die ermee te maken hebben, dit wordt in de hardware en software geregeld, en deze is weer door mensen in elkaar gezet/geprogrammeerd.

Re: werking personal comp

elke toets op je toetsenbord wordt omgezet volgens het asscII tabel.

zoek maar eens bij google naar ascII tabel

dan wordt het een stuk duidelijker.

elke letter(toets) wordt via het ascii tabel omgezet in nulle en eenen, en dan weer naar hexadecimaal waar de pc mee rekend.

kijk maar hier ff http://www.lookuptables.com/

gr silversurfer.

Reageer