Zoutzuur icm gegalvaniseerd metaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Zoutzuur icm gegalvaniseerd metaal

Goedenavond

Ik heb een aantal onderdelen van een machine die gegalvaniseerd zijn. Kan ik dit reinigen met zoutzuur of zal de gegalvaniseerde laag zo worden aangetast dat deze niet meer beschermt tegen roest?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft

Groet Niels

Berichten: 1.379

Re: Zoutzuur icm gegalvaniseerd metaal

Wat bedoelt U met gegalvaniseerd? Staal, bedekt met zink? Of met een ander metaal zoals koper, nikkel, chroom of nog een ander metaal?

Waarmee is het metaal verontreinigd? Met een oxyde? Welk oxyde? Met olie of vet? Met een oude lak- of verflaag? Of met een kalklaag?

Niet alle verontreinigingen reageren met zoutzuur.

Om een klein beetje samen te vatten: Zoutzuur doet niets met olie-en en vetten. Maar zink lost vlot op in een zoutzuuroplossing. Dat geldt ook voor een kalklaag.

Als U hierover wat vermeldt komt er wel een antwoord.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: Zoutzuur icm gegalvaniseerd metaal

Er zitten voornamelijk corrosieplekken op. het ziet er door de ouderdom en de vochtige omgeving waar het gestaan heeft "verweerd" uit. Ik ga het gebruiken in een niet vochtige ruimte.

Groet Niels

Berichten: 1.379

Re: Zoutzuur icm gegalvaniseerd metaal

Niels W. noemt geen materialen bij naam. Ik ga er maar van uit dat het ijzer is (ongelegeerd) staal met roestvlekken.

De veiligste manier om dit schoon te maken vind ik poetsen met een citroenzuur oplossing. Afgewisseld met poetsen met een keukenschuurmiddel. De roest ( = ijzeroxyde) kan dan verdwijnen door een combinatie van chemische en mechanische aantasting.

Door dit handmatig te doen houd je het geheel zo goed onder controle.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer