Springen naar inhoud

Acetylsalicylzuur in pijnstiller

• Log in om te kunnen reageren

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2010 - 21:55

Hallo iedereen!

Voor mn SK po moet ik bepalen hoeveel actylsalicylzuur in een pijnstiller zit. Dit gaat door een zuur-base titratie. Alleen hoe weet ik nou welke indicator ik moet gebruiken?

Alvast bedankt,

Aiden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2010 - 23:27

Waar verwacht je dat een omslagpunt kan plaatsvinden in de pH? Kan je dit beredeneren.

Als je weet waar de pH omslag moet zijn, kan je ook een indicator zoeken die deze omslag netjes aangeeft.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 08:53

Waar verwacht je dat een omslagpunt kan plaatsvinden in de pH? Kan je dit beredeneren.

Als je weet waar de pH omslag moet zijn, kan je ook een indicator zoeken die deze omslag netjes aangeeft.

7 misschien? Als het aantal zuur even groot als de base is, en dan maakt het zo'n pH sprong als wanneer je loog aan water toevoegt? Maar het hoeft toch niet altijd 7 te zijn om neutraal te zijn?

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2010 - 15:31

dat gaat inderdaad bij 7 zijn.
Neutraal is ook inderdaad altijd 7, maar niet alle equivalentiepunten liggen bij pH 7.

Een zuur als fosforzuur heeft bijvoorbeeld een eerste omslagpunt in het zure gebied.

Nu je weet dat de omslag bij pH 7 is, kan je geen indicator voorstellen?
Eenzelfde omslagpunt zie je bij bv HCl en NaOH. Welke indicator gebruikt men hier meestal?
~Sputnik I

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 10:20

dat gaat inderdaad bij 7 zijn.
Neutraal is ook inderdaad altijd 7, maar niet alle equivalentiepunten liggen bij pH 7.

Een zuur als fosforzuur heeft bijvoorbeeld een eerste omslagpunt in het zure gebied.

Nu je weet dat de omslag bij pH 7 is, kan je geen indicator voorstellen?
Eenzelfde omslagpunt zie je bij bv HCl en NaOH. Welke indicator gebruikt men hier meestal?

Wat dacht u van broomthymolblauw met een omslagtraject 6-7.6?

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2010 - 03:14

dat zou een aanvaardbare indicator zijn, maar aangezien broomthymolblauw niet altijd aanwezig is, gaat men vaak ook voor een frequentere (en goedkopere) fenolftaleÔne. (ook wel fft).
Een veel gebruikte indicator voor omslagpunten rond pH 7.

Daarom zou jouw indicator niet slechter zijn. Maar zo zie je dat een voorspelling van de pH die het omslagpunt ongeveer zal hebben een mooie lijst aan mogelijke indicatoren oplevert.
Kies er eentje uit, en je proef zal alvast een goede indicator hebben :eusa_whistle:
~Sputnik I

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2010 - 12:30

dat zou een aanvaardbare indicator zijn, maar aangezien broomthymolblauw niet altijd aanwezig is, gaat men vaak ook voor een frequentere (en goedkopere) fenolftaleÔne. (ook wel fft).
Een veel gebruikte indicator voor omslagpunten rond pH 7.

Daarom zou jouw indicator niet slechter zijn. Maar zo zie je dat een voorspelling van de pH die het omslagpunt ongeveer zal hebben een mooie lijst aan mogelijke indicatoren oplevert.
Kies er eentje uit, en je proef zal alvast een goede indicator hebben :eusa_whistle:

ok bedankt^^ er is nog een probleem opgedoemd. Ik moet die titratie op 2 verschillende manieren uitvoeren. De eerste is dus wachten tot de kleur van de indicator omslaat, maar wat is de 2de? Heb je een hint ofzo cos I've got no clue:(

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2010 - 12:33

De tweede manier zou het maken van een titratiecurve kunnen zijn.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2010 - 22:21

De tweede manier zou het maken van een titratiecurve kunnen zijn.

Dus een redoxreactie is totaal onmogelijk? Het lijkt er wel op volgens mij :eusa_whistle:

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2010 - 14:49

Ik kan me er in ieder geval niets bij voorstellen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2010 - 21:42

wat stel jij voor als reductor
wat als oxidator?

Het is gewoon een omzetting van salicylzuur naar salicylaat of omgekeerd.
Er is helemaal geen verandering in oxidatietoestand.

Ik stel dus ook voor visuele manuele titratie (met indicator dus) en evt een titratie met een pH meter (potentiometrisch) waarbij je een pH curve opstelt en op die manier EP bepaalt.
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures