AIO plaats vinden?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 14

AIO plaats vinden?

Kan iemand mij advies geven wat de beste manier is om een AIO plaats te vinden?

Ik bekijk iedere dag academic transfer.nl

Af en toe bekijk ik de volkskrant site

Ik heb een aantal onderzoekers aangeschreven

En ik kan maar niks vinden! :shock: Ik ben al sinds Januari serieus aan het kijken.. worden alle AIO plaatsen soms intern gevuld of zijn ze er gewoon niet? Moet ik soms tot het najaar wachten op een AIO boom? Ik weet wel dat er vorig jaar November een aantal leuke projecten waren.

Re: AIO plaats vinden?

waar wil je naar toe, wat wil je doen, wat is je opleiding, graag meer info, anders kan niemand je helpen natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: AIO plaats vinden?

Direct contact opnemenen met de hoogleraar verbonden aan de groep waarin je geinteresseerd bent is over het algemeen de snelste methode. Zeker als je de man/vrouw al kent van college's o.i.d.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: AIO plaats vinden?

waar wil je naar toe, wat wil je doen, wat is je opleiding, graag meer info, anders kan niemand je helpen natuurlijk
Maakt dat uit? Ik vraag niet of iemand een plek heeft, maar wat de gangbare manier is om er een te vinden.

Maar omdat je het wilt weten, cum laude afgestudeerde master medische biologie, op zoek naar combinatie genetica/moleculaire biologie/cel biologie in de randstad, vooral geintresseerd in de moleculaire biologie van ziekten.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: AIO plaats vinden?

Direct contact opnemenen met de hoogleraar verbonden aan de groep waarin je geinteresseerd bent is over het algemeen de snelste methode. Zeker als je de man/vrouw al kent van college's o.i.d.
Worden de posities niet altijd geadverteerd?

Ik heb al acht hoogleraren aangeschreven, met het antwoord: erg leuk dat je intresse hebt, maar we hebben het komende jaar geen plaats/geld.

Re: AIO plaats vinden?

Anonymous schreef:waar wil je naar toe, wat wil je doen, wat is je opleiding, graag meer info, anders kan niemand je helpen natuurlijk
Maakt dat uit? Ik vraag niet of iemand een plek heeft, maar wat de gangbare manier is om er een te vinden.

Maar omdat je het wilt weten, cum laude afgestudeerde master medische biologie, op zoek naar combinatie genetica/moleculaire biologie/cel biologie in de randstad, vooral geintresseerd in de moleculaire biologie van ziekten.
goh, misschien werk ik wel in Leiden voor de universiteit op een onderzoekslab waar we moleculaire werkzaamheden hebben om stamcellen genetisch te veranderen. dus ik had je kunnen helpen...

(kan alsnog wel, maar bedoel ermee dat je niet meteen negatief moet reageren.)

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: AIO plaats vinden?

Anonymous schreef:goh, misschien werk ik wel in Leiden voor de universiteit op een onderzoekslab waar we moleculaire werkzaamheden hebben om stamcellen genetisch te veranderen. dus ik had je kunnen helpen...

(kan alsnog wel, maar bedoel ermee dat je niet meteen negatief moet reageren.)
Excuus, dat was niet negatief bedoeld. Ik vraag mij echt af of dat uitmaakt, ik ben er namelijk wel achtergekomen dat het NKI bijvoorbeeld de vacatures bij voorkeur intern vult en niet adverteerd.

Re: AIO plaats vinden?

voetje schreef:
Anonymous schreef:goh, misschien werk ik wel in Leiden voor de universiteit op een onderzoekslab waar we moleculaire werkzaamheden hebben om stamcellen genetisch te veranderen. dus ik had je kunnen helpen...

(kan alsnog wel, maar bedoel ermee dat je niet meteen negatief moet reageren.)
Excuus, dat was niet negatief bedoeld. Ik vraag mij echt af of dat uitmaakt, ik ben er namelijk wel achtergekomen dat het NKI bijvoorbeeld de vacatures bij voorkeur intern vult en niet adverteerd.
Klopt, maar als je iemand intern neemt, weet je wat je in huis neemt. Alle handelingen hoef je dan niet meer te leren / uitleggen en dat scheelt een klein half jaar. (en dat halve jaar heb je echt wel nodig als AIO).

het NKI is trouwens niet een echt leuke plek om te zitten, erg veel concurrentie en die is moordend (waarom iets zelf verzinnen als je het ook kunt jatten en eerder publiseren...)

schrijf eens een brief naar de PZ van de universitaire ziekenhuizen, je bent niet de enige met die ambities dus je moet wat extra's kunnen bieden. Een cum laude studie medische biologie doet al wel veel, maar je moet jezelf verkopen.

In ieder geval succes.

(tipje, schrijf of mail deze man eens. Hij is hier afdelingshoofd en heeft zelf een groep met erg veel AIO's: Prof.Dr. H.J. Tanke, universiteit Leiden [LUMC])

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: AIO plaats vinden?

schrijf eens een brief naar de PZ van de universitaire ziekenhuizen, je bent niet de enige met die ambities dus je moet wat extra's kunnen bieden. Een cum laude studie medische biologie doet al wel veel, maar je moet jezelf verkopen.
Wat is een PZ? En tja, daarnaast heb ik gemiddeld een 9 voor al mijn cursusses en onderzoek, waaronder een 10 voor mijn assay (over stamcellen). Drie jaar werk ervaring in Amerika, een publicatie in een tijdschrift met een impact factor van 11 (eerste auteur, American Journal of Human Genetics), 24 jaar jong, maar helaas geen plek om onderzoek te doen.
In ieder geval succes.

(tipje, schrijf of mail deze man eens. Hij is hier afdelingshoofd en heeft zelf een groep met erg veel AIO's: Prof.Dr. H.J. Tanke, universiteit Leiden [LUMC])
Bedankt, ik zal ernaar kijken. Ik zal mij er ook meer op gaan richten om onderzoeksgroepen direct aan te schrijven, blijkbaar is dat toch de beste manier.

Ik houd mij aanbevolen als iemand informatie heeft over een onderzoeksproject dat een medische relevantie heeft waarbij genetische/moleculair biologische/cel biologische onderzoeks-technieken centraal staan :wink: omgeving Amsterdam/Utrecht toch het liefst.

Berichten: 45

Re: AIO plaats vinden?

Ik werk op een research lab en inderdaad is het zo dat de meeste AIO banen aangeboden worden na de zomer: KWF aanvragen moeten per april binnen zijn en de goedkeuringen komen ergens na de zomer: dan gaan de groepen adverteren. Ook veel andere subsidieverstrekkers komen na de zomer over de brug met geld. Het is nu gewoon rustiger met aannemen van mensen.

Een tip die ik je nog kan geven:

Bel altijd de onderzoeksgroep op als je een advertentie leest en de AIO baan lijkt je wat. Projectleiders zijn daar over het algemeen wel gevoelig voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: AIO plaats vinden?

Natuurlijk kun je ook altijd nog uitwijken naar het buitenland. Dat doen veel pas afgestudeerden die de bui in het al even sombere Hollandse wetenschapsklimaat zien hangen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: AIO plaats vinden?

Een bron van vacatures met een goede update: www.geneyous.nl Kijk bij JobReport.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: AIO plaats vinden?

Bedankt voor jullie raad Magda en BioLog, dat beurt mij zeker een beetje op.
Natuurlijk kun je ook altijd nog uitwijken naar het buitenland. Dat doen veel pas afgestudeerden die de bui in het al even sombere Hollandse wetenschapsklimaat zien hangen.
De intellectuele exodus.. ik was al van plan om een PhD in Amerika te doen, maar wilde het toch in Nederland proberen: ik had toen nog geen onderzoek gedaan hier (alleen in Amerika) en was toch benieuwd..

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: AIO plaats vinden?

Goed dat je dat toch probeert. Ik vrees alleen (en ik spreek ook uit eigen ervaring) dat je veel geduld moet hebben om in Nederland de juiste AIO-plaats te vinden en vervolgens te krijgen. Voordeel is wel dat jij het in de Randstad zoekt, waar je toch altijd nog meer kans hebt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: AIO plaats vinden?

Prof.Dr. H.J. Tanke, universiteit Leiden [LUMC]


Is dat de Dr. Tanke de hartchirurg? Of is er toevallig nog een Dr. Tanke?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer