Springen naar inhoud

Thermodynamica oefening

• Log in om te kunnen reageren

Pierrot

Pierrot

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 10:38

Ik heb als extra opgave enkele oefeningen gekregen maar ik krijg er 2 niet opgelost,... kan iemand me helpen?

A) CO2 wordt in een compressor samengedrukt. De compressor is in steady-state. Het gas komt binnen bij een druk van 10 bar en een temperatuur van 35°C. Er wordt per mol CO2 5000 J arbeid geleverd. Wat zijn de druk en de temperatuur van het gas aan de uitgang ?
[Je mag eerst een CO2 diagramma gebruiken; verifieer daarna met de Peng-Robinson vergelijking om de toestand van het CO2 te beschrijven].

Ik denk dat ik de temperatuur en de druk wel heb gevonden maar ben niet heel zeker (dus als iemand het nog eens wil nakijken via het diagramma in bijlage (ik kom T2 = 172°C en P2=5.5MPa uit))

6. Om te lassen bij hoge temperatuur, mengt men in de brander wel eens een koolwaterstof als propeen met zuivere zuurstof. Men start met een fles zuurstof van 150 l bij 100 bar, en een fles propeen van 100 l bij 100 bar. Men kan maar van het gas gebruiken tot de druk gedaald is tot 2 bar.
Welke fles raakt eerst op ? Hoeveel is er dan nog in de andere fles ?

Hier zou ik gewoonweg niet weten hoe te beginnen :S

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 januari 2010 - 10:57

dus als iemand het nog eens wil nakijken via het diagramma in bijlage

Er is geen bijlage. Je hebt die blijkbaar vergeten te uploaden.

6. ...................Welke fles raakt eerst op ? Hoeveel is er dan nog in de andere fles ?

Hier zou ik gewoonweg niet weten hoe te beginnen :S

Eerst de reactievergelijking opschrijven, dan zie je hoeveel mol zuurstof er nodig is om één mol propeen te verbranden. Daarna kun je berekenen welke het eerst op zal raken.
Hydrogen economy is a Hype.

Pierrot

Pierrot

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 11:10

woeps, hier is de bijlage

Bedankt, maar wanneer ik dan het aantal mol in de bussen wil berekenen via PV=nRT (mijn V blijft daar cte toch hé? en welke T moet je dan gebruiken? gewoon 298.15K of niet?)

Bijgevoegde Bestanden

Pierrot

Pierrot

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 11:17

En K zou het ook bizar vinden als dat het zo makkelijk is... Dat zou namelijk niets te maken hebben met onze cursus Thermodynamica... (kan het zijn dat je aan de hand van het gegeven 'maar tot 2 bar te gebruiken' kan gaan berekenen wat je temperatuur is ofzo?)

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 januari 2010 - 18:56

Ik denk dat ik de temperatuur en de druk wel heb gevonden maar ben niet heel zeker (dus als iemand het nog eens wil nakijken via het diagramma in bijlage (ik kom T2 = 172°C en P2=5.5MPa uit))

Ik vind met dat diagram ongeveer 175 oC en 5.7 MPa voor isentropische compressie dus dat klopt wel.

Bedankt, maar wanneer ik dan het aantal mol in de bussen wil berekenen via PV=nRT

Je kunt voor beide flessen n inderdaad bepalen met de ideale gaswet.

mijn V blijft daar cte toch hé?

Als je met cte constant bedoelt: ja.

en welke T moet je dan gebruiken? gewoon 298.15K of niet?

Ik zou 293 K (~20 oC) gebruiken.

En K zou het ook bizar vinden als dat het zo makkelijk is... Dat zou namelijk niets te maken hebben met onze cursus Thermodynamica...

Ik ken het niveau van jouw cursus niet maar zo makkelijk is het toch echt.

(kan het zijn dat je aan de hand van het gegeven 'maar tot 2 bar te gebruiken' kan gaan berekenen wat je temperatuur is ofzo?)

Nee, daarmee kun je de temperatuur niet berekenen. Daarmee bereken je hoeveel molen nog over zijn als de fles bijna leeg is.

Veranderd door Fred F., 22 januari 2010 - 18:58

Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures