Tips voor titratie opdracht.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Tips voor titratie opdracht.

Hoiiiii!

Ik moet voor mijn scheikunde PO over vier dagen een onderzoeksvraag inleveren. Mijn onderwerp voor de PO is zuur-base titratie. Het is dus de bedoeling dat ik de concentratie van het zuur of juist van de base ga bepalen.

Mijn probleem:

We moeten zelf een onderzoeksvraag bedenken en dus zelf bepalen welke stoffen we voor het titreren gaan gebruiken. Een zuur-base titratie is heel erg breed. De stof moet een vloeistof zijn omdat ik dat tijdens een PO kan titreren.

Hebben jullie ideeën voor mij? Een stof waarbij ik een interessant verslag kan schrijven?

Ik heb zelf geen flauw idee welke stof ik het beste zou kunnen onderzoeken voor mijn zuur-base titratie.

Berichten: 817

Re: Tips voor titratie opdracht.

voor de bekende stof moet je alleszinds exact de concentratie weten.

Dit kan door het aanlengen van een primaire standaard, of door het stellen van deze stof.

Afhankelijk van het niveau en de gevraagde moeilijkheidsgraad zijn er enkele mogelijkheden.

Een indicatorvergelijk is eens wat nieuws, en kan zeker vallen onder zuurbase.

Neem een zuur met 1 (of meerdere) equivalentiepunten, en gebruik 2 verschillende indicatoren.

Bepaal de afwijking tov. het omslagpunt. Je zal zien dat het omslagpunt niet overal netjes hetzelfde zal zijn bij verschillende indicatoren.

Bv. fft en tft (fenolftaleïne en thymolftaleïne).

in het zure gebied kan je bijvoorbeeld methylrood en congorood of bromo-cresol-groen vergelijken.

Een andere proef (die wat eenvoudiger is), is een simpele stelling van een onbekende zuur- of baseoplossing.

Titreer bv. NaOH met KHftalaat (prim. std) of HCl met tris.

Hierbij ga je rechtstreeks een bepaling doen.

onrechtstreekse titraties zijn niet zo vaak gebruikt bij zuur-base titraties, dus daar zou ik niet meteen naar zoeken.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Tips voor titratie opdracht.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer