Fissuren op het slaapbeen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Fissuren op het slaapbeen

Op het slaapbeen (os temporale) zijn verschillende spleten (fissurae) te vinden die onderdelen van elkaar scheiden. De naamgeving van deze fissurae verwart me echter.

Immers, er is sprake van de fissura petrotympanica (tussen het zichtbare deel van pars petrosa en pars tympanica), de fissura petrosquamosa (tussen het zichtbare deel van pars petrosa en pars squamosa) en de fissura squamotympanica (laterale voortzetting van bovenstaande twee fissurae na hun vereniging).

Volgens sommige bronnen (zoals deze), zijn fissura petrotympanica en fissura squamotympanica synoniemen, volgens andere, zoals mijn Feneis' Geïllustreerd anatomisch zakwoordenboek zijn het verschillende zaken. Om het nog erger te maken is er ook sprake van de zgn. fissura Glaseri (fissuur van Glaser), die volgens de ene bron een synoniem is van de fissura petrotympanica en volgens de andere van de fissura squamotympanica (en volgens de bronnen die deze twee laatste als synoniemen zien, uiteraard van allebei).

Wie kan mij licht doen zien in deze duisternis?

Alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Fissuren op het slaapbeen

Wiki zou ik sowieso nooit als bron nemen als het aankomt op anatomie. Wat zegt je anatomieatlas?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Fissuren op het slaapbeen

Qua anatomie is mijn "Feneis" de betrouwbaarste bron die ik heb en die noemt ze dus apart.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fissuren op het slaapbeen

Ik weet niet of ik veel meer duidelijkheid kan geven, maar ik doe toch een poging...

Sobotta houdt het bij fissura petrotympanica = Glaser's Fissure

En de naam 'fissura squamotympanica' staat nergens vermeld in Sobotta...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 8.614

Re: Fissuren op het slaapbeen

En de naam 'fissura squamotympanica' staat nergens vermeld in Sobotta...
De twee botdelen worden weleens omgedraaid, zodat men spreekt over fissura tympanosquamosa (wat uiteraard wel duidelijk hetzelfde is). In ieder geval bedankt voor je reactie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer