Vectordiagram driefasige transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Vectordiagram driefasige transformator

Hallo,

Zie onderstaande zig-zag schakeling en bijhorend vectordiagramma:
vectordiagram.JPG
vectordiagram.JPG (10.43 KiB) 426 keer bekeken
Ik begrijp niet hoe ze aan dat vectordiagram komen. Bestaat er een vaste procedure om tot dit diagram te komen? Op het internet is hier zeer weinig informatie over te vinden. Ik zou als volgt redeneren: je vertrekt in het sterpunt en je verplaatst je naar klem U. De eerste wikkeling die je tegenkomt is een wikkeling op het derde been en je verplaatst je dus in de richting van W (Dit wordt in het diagram al niet gedaan). Dan kom je aan in het eerste been en je verplaatst je dan ook verticaal naar boven. In het diagram werd het blijkbaar in de andere volgorde gedaan. Kan iemand hier misschien een soort van algemene werkwijze voor formuleren?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vectordiagram driefasige transformator

Volgens mij zit je met je redenering op de goede weg.

Alleen vergis je je in de pijlrichtingen. Als je in het schema van het sterpunt naar de U-klem loopt, dan loop je eerst met de pijl mee en dan tegen de pijl in. Dat is ook de reden dat je in de eerste rode component met de richting van de verticale zwarte vector meeloopt, en de tweede rode component loopt tegengesteld aan de W-vector.

Hierbij moet je bedenken dat er voor de pijlrichtingen in een schema twee conventies worden gebruikt. De ene laat de pijlen van "hoog" naar "laag" lopen. Maar dat is tegengesteld aan de pijlrichting die je in het vectordiagram verwacht. Je ziet dat hier geíllustreerd in het feit dat je vanaf het sterpunt eerst met de pijl meeloopt, dus in het vectordiagram juist tegen de W-richting in. Vervolgens loop je in het eerste been tegen de pijl in, dus in het vectordiagram met de vector mee.

Juist vanwege deze inconsequentie ben ik zelf voorstander van de andere conventie, die waarbij de pijlrichtingen in het schema van "laag" naar "hoog" wijzen. Ze wijzen dan in dezelfde richting als de voorstelling in het vectordiagram.

Tenslotte zit er nog een foutje in het diagram. De vectoren draaien linksom, en als je er als toeschouwer naast staat komen ze voorbij in de volgorde U-V-W. Als de vector rechtsonder de W is, dan moet de vector linksonder dus de U zijn, en de verticale vector de V.

Reageer