Springen naar inhoud

Verklaring van magnetisme op plasma

• Log in om te kunnen reageren

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 17:22

Geachte wetenschappers, forumleden en anderen,

Een waarschijnlijk niet zo'n heel moeilijk beantwoordbare vraag maar; hoe verklaart men het feit dat plasma reageert op magnetische en elektrische velden? Ik kon niet zo snel goede teksten vinden op internet, en daarnaast twijfel ik aan de bronnen.

Bij voorbaat dank.

(Ik weet trouwens niet of ik dit wel bij het goede subforum heb gezet?)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Paul0o

Paul0o

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 20:38

EDIT:

Compleet verkeerd gelezen, excuus.

Veranderd door Paul0o, 22 januari 2010 - 20:39

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 08:46

Geachte,

Laat ik de vraag anders stellen, hoe verklaart men dat je plasma d.m.v een magnetisch of elektrisch veld "gevangen" kun houden?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2010 - 12:36

Plasma bestaat uit geÔoniseerde deeltje, geladen deeltjes dus. Deze ondervinden de Lorentzkracht in de aanwezigheid van elektrische en magnetische velden, en dit kan tot opsluiting leiden. Zo'n deeltje zal bijvoorbeeld een spiraalbeweging maken rond de magnetische veldlijnen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 15:02

Nu een tweede vraag, wie kan mij een voorbeeld geven, van hoe jij/je deze formule, die de lorentzkracht beschrijft moet uitwerken:

LaTeX

Bij voorbaat dank

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 18:25

Om de formule van de Lorentzkracht uit te kunnen werken heb je kennis van vectoralgebra nodig. De Lorentzkracht is op te vatten als een vector met componenten LaTeX , LaTeX en LaTeX . De elektrische veldsterkte is op te vatten als een vector met componenten LaTeX , LaTeX en LaTeX . De snelheid van het geladen deeltje is op te vatten als een vector met componenten LaTeX , LaTeX en LaTeX , en de magnetische inductie is op te vatten als een vector met componenten LaTeX , LaTeX en LaTeX . Uitwerken van het rechterlid met de formule voor het uitwendig product van 2 vectoren geeft dan de betrekkingen LaTeX , LaTeX en LaTeX .
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 15:31

Hmm, dat verduidelijkd het al een beetje, maar ik heb nog steeds geen uitwerking? Niemand?

Bij voorbaat dank.

Filo

Filo

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2010 - 21:22

Dit is helemaal geen simpele vraag. Het hangt namelijk erg van het soort plasma af. In een dicht plasma heb je er mee te maken dat een deeltje heel vaak op de deeltjes eromheen botst. In dat geval is het plasma niet gemagnetiseerd, omdat het "baantje" dat deeltjes om een veldlijn trekken steeds onderbroken wordt. Het plasma zal dus niet heel sterk reageren op de veldlijn.

In een ijl plasma (dwz een plasma met weinig botsingen) heb je dit niet. In dat geval draait een electron rond een veldlijn.

Als je plasma gemagnetiseerd is (dwz de electronen kunnen hun baantjes trekken) dan heb je te maken met een Lorentzkracht die loodrecht op de snelheid en de veldlijn staat. Stel je voor dat de veldlijn een touwtje is en het deeltje op het touwtje afschiet. In principe krijgt het deeltje dan een loodrecht op allebei staat, en dus in staat is het deeltje rond de veldlijn te laten bewegen. Als echter het deeltje in de richting van de veldlijn beweegt, dan kan het ongestoord zijn ding doen. Dit betekent dat transport (zoals diffusie) veel sneller gaat in de richting van een veldlijn en het plasma in de loodrechte richting "opgesloten" zit.

Voor een afleiding van de grootte van die deeltjesbanen kun je bijvoorbeeld op Wikipedia kijken:

http://en.wikipedia....wiki/Gyroradius

Om het nog moeilijker te maken is de botsingsfrequentie van een plasma sterk afhankelijk van de temperatuur en de dichtheid.

Er is nog een tweede effect, en dat is meer op macroschaal, dus het hele plasma verandert zichtbaar. Door de Lorentzkracht trekken parallelle stromen elkaar aan. In een plasma kan dat ervoor zorgen dat als de stroom hoog is, hij zichzelf zo sterk aantrekt dat het hele plasma in elkaar klapt. Dit wordt een "pinch" genoemd. Je kunt in zo'n pinch formidabele energiedichtheden halen, en dus ook hele hoge temperaturen en ionizatietoestanden. Zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Z-pinch

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures