Zichtbaar zwart licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Zichtbaar zwart licht

Ik leerde vroeger dat licht uit trillingen bestaat.

Als ik geluid neem, dat ook uit trillingen bestaat, en een kopie van het geluid inverse(dus dat de golven negatief zijn). Dan zorgt dat ervoor als ik het originele en de inverse versie tegelijkertijd afspeel dat ik niks hoor. Dit is ook logisch omdat de ene geluidsfragment de ander opheft.

Terug naar het licht. Als licht ook uit trillingen bestaat, zou je dan met een apparaat dat de frequentie en amplitude meet, die trilling meteen terug geven waardoor je dus het licht opheft? Net zoals het geluid. Natuurlijk komt er licht vanuit alle hoeke geweerkaatst. Dus dit is al 1 probleem. Maar als het licht er is, blijft het wel met een redelijke constante trilling doorgaan, zolang er niks beweegt in de kamer. Maar ik denk als je vanuit een andere kamer zou kijke ernaar, en dan de gemete trillingen terug geeft(doormiddel van een apparaat dat ook trillingen maakt) dat je wel een kleine vlek zwart licht zou kunnen make.

Ben benieuwd wat andere hierover te zegge hebben

Berichten: 15

Re: Zichtbaar zwart licht

Probleem hierbij is dat een lichtbundel ook als deeltjes (fotonen) gezien kan worden wat bij geluid niet het geval is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zichtbaar zwart licht

Dit is onmogelijk. Zoiets als zwart licht bestaat niet. Een zwarte vlek krijg je doordat er geen licht opvalt.

En licht is geen trilling, maar en golf. Die je ook zeker niet moet bezien als een golf in water.

Wat jij wil doen is, denk ik, twee tegengestelde lichtstralen uitzenden, zodat deze met elkaar interfereren met elkaar om zo zwart te krijgen. Nu, Laten we licht even bekijken als een stroom van fotonen. Zwart betekent geen fotonen. Het is onmogelijk om van twee stralen fotonen, geen fotonen meer te krijgen. Bij lucht gaat dit wel omdat het een trilling is die kan opgeheven worden. Licht kan niet opgeheven worden.

Re: Zichtbaar zwart licht

Natuurlijk is dit mogelijk. Interferentie met licht zie je bijvoorbeeld bij het 2-spleten experiment waar je een interferentie patroon krijgt, of bij Michelsons interferometer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zichtbaar zwart licht

Natuurlijk is interferentie mogelijk. Maar niet zo dat je zwart krijgt. Dit zou betekenen dat 2 stralen die met elkaar interfereren, zomaar opeens zouden verdwijnen. Dit is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Zichtbaar zwart licht

Natuurlijk is interferentie mogelijk. Maar niet zo dat je zwart krijgt. Dit zou betekenen dat 2 stralen die met elkaar interfereren, zomaar opeens zouden verdwijnen. Dit is niet mogelijk.
kunnen ze elkaar niet opheffen dan? waarom niet?

dat ze elkaar opheffen wil niet zeggen dat ze er niet zijn toch?

Re: Zichtbaar zwart licht

Als iets zwart is betekend dat dan ook dat er geen fotonen zijn? Ontstaan er dan fotonen als ik een lamp aan doe?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Zichtbaar zwart licht

Een lichtbundel bestaat uit fotonen, het ontstaan van zo'n foton in een gloeidraad word op de site meerdere malen door vele personen beschreven.

Zo'n foton heeft een bepaalde frequentie, de frequentie kan van alles zijn.

Er zijn bepaalde frequenties fotonen die ons oog kan waarnemen.

de ene frquentie is bijvoorbeeld groen, en de andere is weer rood.

en sommige hebben een frequentie die we niet kunnen waarnemen met ons oog als detector.

hier heb je een spectrum van licht:

Afbeelding

je ziet hier alle kleuren. maar geen zwart of wit.

Wit zijn alle kleuren bij elkaar, dus een verzameling van fotonen met verschillende frequenties. Zwart staat ook niet tussen het spectrum dit komt omdat er geen fotonen aan wezig zijn,

maar nu is mijn vraag, als 2 foton elkaar precies tegen werken (qua golf) dan kunnen ze elkaar toch opheffen? en dan heb je zwart licht ondanks de fotonen. maar dit is in tegenspraak met wat een andere poster zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zichtbaar zwart licht

Een zwarte vlek krijg je doordat er geen licht opvalt.


Euh het licht valt er wel op maar helemaal geabsorbeerd en er wordt niks van licht weerkaatst, daardoor krijg je een zwarte vlek, niet omdat er geen licht op valt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zichtbaar zwart licht

ZVdP schreef:Een zwarte vlek krijg je doordat er geen licht opvalt.


Euh het licht valt er wel op maar helemaal geabsorbeerd en er wordt niks van licht weerkaatst, daardoor krijg je een zwarte vlek, niet omdat er geen licht op valt [-X


Beide zijn mogelijk. Mijn omschrijving is onvolledig, maar de uwe is ook onvolledig. Beide maken een volledige omschrijving van zwart.

Dus u kunt niet van mij zeggen dat ik het fout had, alleen maar onvolledig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Zichtbaar zwart licht

Natuurlijk is interferentie mogelijk. Maar niet zo dat je zwart krijgt. Dit zou betekenen dat 2 stralen die met elkaar interfereren, zomaar opeens zouden verdwijnen. Dit is niet mogelijk.


Dat is wel mogelijk. Dat is het hele principe van interferentie: dat lichtstralen elkaar soms opheffen en soms versterken, vandaar het gold-karakter van licht. Het is wel degelijk mogelijk om licht "op te heffen" met ander licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Zichtbaar zwart licht

Dat is wel mogelijk. Dat is het hele principe van interferentie: dat lichtstralen elkaar soms opheffen en soms versterken, vandaar het gold-karakter van licht. Het is wel degelijk mogelijk om licht "op te heffen" met ander licht.
dan heb ik het toch niet verkeerd begrepen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zichtbaar zwart licht

Ik heb nu ook gezien dat het mogelijk is, maar kan iemand mij dan uitleggen wat er met die twee golven dan gebeurt, als ze elkaar uitdoven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Zichtbaar zwart licht

Als een golftop en een golfdal precies samenvallen, zullen deze twee golven elkaar precies opheffen (aangenomen dat het dezelfde golven zijn, amplitude ed). Zo kunnen golven elkaar ook versterken als twee golftoppen of twee golfdalen precies samenvallen. Het is hetzelfde als met watergolven alleen dan met licht :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zichtbaar zwart licht

U zegt opheffen; maar wat gebeurt er dan met de twee golven, ze kunne ntoch niet zomaar verdwijnen, dus mijn vraag is, wat gebeurt er precies met de golven die opgeheven worden?

Reageer