Springen naar inhoud

Onderwerp profielwerkstuk

• Log in om te kunnen reageren

Femkuhhh

Femkuhhh

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 17:56

Hallo,

Ik zit nu in 5VWO en we moeten nu al een onderwerp voor ons profielwerkstuk verzinnen.
Ik ga het voor het vak Biologie doen, alleen een onderwerp verzinnen vind ik echt heel moeilijk.
Ik wil het liefste iets met DNA, maar gewoon DNA is natuurlijk veel te breed dus ik wil er een specifiek onderwerp van en er moet ook een onderzoek mee te doen zijn (kan ook op universiteit).
Hebben jullie misschien tips??
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Femke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2010 - 19:23

De beste tip die ik je kan geven is om eerst duidelijk een hoofdvraag of duidelijk gedefinieerd onderwerp te beginnen.

Een aantal voorbeelden:
SNP-genotyping en het voorspellen van complexe ziekten.
methylatie en de rol hiervan in een organisme.
De regulatie van expressie door micro-RNA's.
"Meep meep meep." Beaker

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 19:49

Hallo Femkuhhh,

Als je iets met DNA wilt gaan doen is het inderdaad erg handig om contact te leggen met een willekeurige universiteit. Je zou bijvoorbeeld de werking van een virus kunnen bekijken (hoe de uitstekels/antigenen op het membraam meewerken aan het binnendringen van een gastheercel). Het DNA van de eiwitmantel van zo'n virus vermenigvuldig je met de PCR techniek...vervolgens bouw je het DNA in - met behulp van knip en plakenzymen - in een plasmide..die je laat opnemen door een bacterie. (De plasimde moet overigens ook pencillicine resistentie bevatten...zo kun je later controleren of het plasimde daadwerkelijk is opgenomen). De bacteriŽn doe je vervolgens in een schaaltje waarin de penceelschimmel zit...bacteriŽn die de plasimde hebben opgenomen kunnen daar wel groeien, de andere niet.

Daarna dien je de bacteriŽn een radioactieve stikstofbase toe (bijvoorbeeld alanine), hierdoor maken zij een radioactief antigen. Na deze stap moet je de cellen toevoegen waarin het desbetreffende virus normaliter binnendringt. (Griep = Longcellen, HBsAG (hepatitus B) = levercellen).

Daarna is het een kwestie van analyseren, observeren, foto's maken e.d. om te kijken wat er gebeurt. Ik weet niet precies hoe dit in zijn werking gaat..omdat ik hier slechts ooit eens over gelezen heb!

Ik wens je veel succes toe!
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2010 - 22:03

Afhankelijk van het specifieke virus lijkt het me niet erg verstandig om hier zonder goede instructies/accriditatie/opleiding zomaar mee te gaan werken.
"Meep meep meep." Beaker

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 22:16

Hallo Femkuhhh,

Als je iets met DNA wilt gaan doen is het inderdaad erg handig om contact te leggen met een willekeurige universiteit.

:eusa_whistle:
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2010 - 23:41

Virus werk zal in ML-I of ML-II labs (of zelfs nog hoger) gedaan moeten worden. Nu weet ik niet de richtlijnen van elke universiteit maar een cursus in VMT en GGO's zal toch zeker noodzakelijk zijn. Daarnaast zal er een instructie op de hier van toepassing zijnde inperkende middelen en dergelijke noodzakelijk zijn.

Ik zeg hiermee niet dat het werken met virussen onmogelijk is, helemaal niet. Het is alleen niet de meest logische keuze om te maken voor je profielwerkstuk. Zeker als je dit gaat combineren met radioactiviteits werk. Hiervoor zal dus een stralingsdeskundige je constant op de vingers moeten kijken of je zou minimaal een niveau 5 KEW vergunning moeten halen. Dit zijn dure cursussen, die je niet zo 1,2,3 haalt. Er zijn meer voor de hand liggende keuzes.
"Meep meep meep." Beaker

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2010 - 02:36

Wat denk je van het aantonen van een van de karakter trekjes van DNA die nodig waren voor het bedenken hoe het eruit ziet? Replicatie door het uit elkaar trekken van de twee strengen en daar bij elk een nieuwe tegenaan te bouwen.
Hoe?
Verborgen inhoud
met gelabelde nucleotiden in levende, delende cellen
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures