Springen naar inhoud

3d op papier?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

dragonitor

dragonitor

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2010 - 20:59

Als wij naar een 2d plaatje kijken en eromheen lopen verandert de grootte niet, waarom is dit?

Is dat niet omdat onze ogen 2d zien en de derde dimensie laat zien met grootte, terwijl als wij aan iets voelen het niet steeds kleiner wordt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 08:54

Geachte,

Ik heb hier geen verstand van en ik neem aan dat de meeste forumleden, die vrij actief zijn op dit forum dat ook niet hebben. Dus ik raad u aan om deze vraag bij geneeskunde nog eens te stellen, want ik denk dat het daar meer gepast is en dat ze daar u een beter antwoord op de vraag kunnen krijgen. Als iemand het hier niet mee eens is hoor ik dat graag...

Met vriendelijke groet,
kleine fysicus

Veranderd door kleine fysicus, 23 januari 2010 - 08:55

Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3055 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2010 - 09:43

Misschien kan dragonitor eerst zeggen of hij de ware grootte of de schijnbare grootte bedoelt. Stel de ware grootte van het plaatje is 10 cm x 10 cm. Het is logisch dat de ware grootte niet verandert als een waarnemer om het plaatje heen loopt. Voor de waarnemer is er ook een schijnbare grootte, de projectie van het plaatje. Als hij precies van opzij kijkt is de projectie van het vierkant slechts een lijnstuk. Bedoelt hij dat?

Veranderd door jkien, 23 januari 2010 - 09:49

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2010 - 12:04

Gelieve geen nieuw topic te openen in geneeskunde. Indien een topic niet goed staat wordt het door een moderator verplaatst (en dat kan bijvoorbeeld via pb gevraagd worden). Voorlopig verplaats ik niets, dragoniter kan best eerst zijn vraag verduidelijken.

dragonitor

dragonitor

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 19:48

Ik bedoel het volgende:

Stel je voor, je neemt een bal die zet je 100 meter van je vandaan
dan ga je lopen.... de bal wordt steeds groter...

de derde dimensie heeft dus te maken met grootte

maar leg nu een knikker op de tafel, als je met je handen voelt blijft hij even groot, hoe dicht je hem ook bij je oog houd(je handen worden trouwens ook steeds groter des te dichter bij je ogen),

Dus nu is mijn theorie dat je in een 3d wereld leeft, waarbij je ogen 2d kijken en de 3d van deze wereld aangeeft met grootte/kleinte.

En dan zeg je dan: met 1 oog kijk je 2d maar met 2 ogen 3d! als je met 2 ogen kijkt zie je gewoon iets van 2 kanten die worden samengevoegd en dat beeld dat je dan ziet is 3d dit wil ik tegengaan met het volgende:
stel je voor dat je een spriet had op je voorhoofd met een oogbal eraan, nu heb je dan 3 ogen
plaats dan een voorwerp tussen deze 3 ogen, als het goed zie je nu dubbel omdat je ogen er geen totaal beeld van kan maken omdat de grootte van het voorwerp(+ je gezicht) met dat 3e oog steeds kleiner wordt maar met je andere 2 ogen wordt het juist de andere kant op kleiner.

EDIT: dit kan naar theorieontwikkeling

Veranderd door dragonitor, 23 januari 2010 - 19:50

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2010 - 23:24

Zoals je zelf al aangeeft: Je ziet 3D omdat je 2 ogen hebt, die een iets verschillend beeld opleveren. Je hersenen doen de rest. Ook de schijnbare grootte van een voorwerp helpt je ogen mee om diepte in te schatten, en zo is er nog een heel scala aan middelen. Bottom line is: Je hersenen maken het beeld, met de informatie afkomstig uit je ogen. Als mensen een derde oog zouden hebben zouden de hersenen zijn aangepast om de informatie uit alle 3 de ogen gebruiken om een beeld te vormen en diepte-informatie te creŽren. Maar mensen hebben geen derde oog, dus verder is het onzinnig om daar over te discussiŽren, ook in Theorieontwikkeling. Dit topic gaat dan ook op slot.

Meer informatie over dieptezicht is te vinden op http://en.wikipedia....epth_perception

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures