Springen naar inhoud

Spanning

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:05

Bij het studeren over diodes heb ik een inzichtsprobleem gekregen i.v.m. spanningen

Stel je hebt een condensator in een hier onbelangrijk netwerk. over de condensator staat er een bepaald potentiaalverschil omdat er zich bepaalde ladingen op de condensator bevinden. In het ideale geval is nu de potentiaal tussen de condensator en een volgend elementje van de keten overal gelijk, maar ik begrijp niet waarom dit zo is ? Wat wilt dat nu in feite zeggen dat de potentiaal er overal hetzelfde is? Hoe ik het me voorstel moet de lading overal dezelfde zijn zodat er geen netto krachten worden uitgeoefend ? maar de lading op de condensator is toch niet dezelfde als ergens anders in de verbindingsdraad ?

Ik stel het probleem hier nu met een condensator , maar , in het algemeen zie ik niet in waarom het zo is dat de potentiaal gelijk blijft.

veel dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:16

Wat wilt dat nu in feite zeggen dat de potentiaal er overal hetzelfde is? Hoe ik het me voorstel moet de lading overal dezelfde zijn zodat er geen netto krachten worden uitgeoefend ? maar de lading op de condensator is toch niet dezelfde als ergens anders in de verbindingsdraad ?

Als er geen stroom loopt is de spanning ( = het potentiaalverschil) tussen de uiteinden nul. Dan is in elk punt van de draad de potentiaal gelijk. De elektrische veldsterkte in de draad is dan nul.

Als er wel stroom loopt en de weerstand van de de draad is zeer gering, dan is er wel een zeer gering potentiaalverschil over de uiteinden. Dat betekent dat de potentiaal onderweg in de draad heel gering daalt. Het homogene elektrische veld in de draad is dan zeer vele malen zwakker dan tussen de platen van een condensator.
Is je vraag hiermee beantwoord?

Veranderd door thermo1945, 23 januari 2010 - 00:17

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:38

Als er geen stroom loopt is de spanning ( = het potentiaalverschil) tussen de uiteinden nul. Dan is in elk punt van de draad de potentiaal gelijk. De elektrische veldsterkte in de draad is dan nul.

Als er wel stroom loopt en de weerstand van de de draad is zeer gering, dan is er wel een zeer gering potentiaalverschil over de uiteinden. Dat betekent dat de potentiaal onderweg in de draad heel gering daalt. Het homogene elektrische veld in de draad is dan zeer vele malen zwakker dan tussen de platen van een condensator.
Is je vraag hiermee beantwoord?

niet volledig, toch bedankt :eusa_whistle:. Het probleem waar ik in feite mee zit komt voort van het volgende, in de bijlage zie je een pn-diode met daaronder grafiekjes voor de potentiaal, het elektrisch veld , en de ladingsdichtheid.

Ik begrijp de ladingsdichtheid, er is namelijk alleen lading aan de scheiding waar elektronen zijn overgegaan naar de p diode.
Maar de andere 2 begrijp ik niet goed? waarom wordt het elektrisch veld terug nul ? links is de positieve lading dichter bij dan de negatieve en zou ik daarom een netto veld verwachten? en rechts dan ook?
en waarom zijn de spanningen zoals ze zijn, ik zou denken dat , omdat je links en rechts geen netto ladingen hebt dat je trug naar 0 gaat?

Bijgevoegde afbeeldingen

• diode.jpg

Veranderd door velgrem1989, 23 januari 2010 - 00:40

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:45

Maar de andere 2 begrijp ik niet goed? waarom wordt het elektrisch veld terug nul ? links is de positieve lading dichter bij dan de negatieve en zou ik daarom een netto veld verwachten? en rechts dan ook?
en waarom zijn de spanningen zoals ze zijn, ik zou denken dat , omdat je links en rechts geen netto ladingen hebt dat je terug naar 0 gaat?

dE/Dx = V. E is constant in de linker en rechter gebieden. Dus daar is V = 0.
Je moet dus op de afgeleide van E als functie van x (= de positie) letten, ook in het grensgebied.

Veranderd door thermo1945, 23 januari 2010 - 00:48

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:48

Je moet dus op de afgeleide van E als functie van x (= de positie) letten, ook in het grensgebied.

Maar het elektrisch veld links en rechts is nul , maar de potentiaal niet ?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:54

Correctie: ik heb het per ongeluk verwisseld: dV/dx = E !! Ik ga nu slapen; hard nodig.

Veranderd door thermo1945, 23 januari 2010 - 00:54

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 00:57

Correctie: ik heb het per ongeluk verwisseld: dV/dx = E !! Ik ga nu slapen; hard nodig.

OK bedankt

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 01:10

ik begrijp het toch nog steeds niet, waarom zou bijvoorbeeld links de potentiaal constant zijn (en op die bepaalde hoogte?) en waarom het elektrisch veld nul?

Je hebt een positief geladen stuk dat dichter bij ligt dan het negatief geladen, de invloed van het positief geladen moet dan toch voelbaar blijven ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures