Stand ogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 412

Stand ogen

Hallo!

Ik vroeg me al een tijdje iets af, en na op internet geen verdere informatie gevonden te hebben dacht ik het hier eens te vragen.

Ik weet van kennissen van mij dat als je ogen niet perfect "gelijk" staan (dat bv. niet één oog meer naar rechts gedraaid is of zo), je problemen kan hebben met dingen in 3D te zien. Nu vroeg ik me af hoe snel je hier problemen mee krijgt. Is dat al als je ogen een klein beetje asymmetrisch staan? Of vangen onze hersenen dat dan nog op?

Mijn excuses als dit goed op het internet te vinden is, maar ik vond het niet...
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Stand ogen

Je kunt het uitproberen door twee uitgeknipte stereoplaatjes op tafel te leggen en dan met een van beide te gaan schuiven. Ik zou verwachten dat er bij dat schuiven vrij duidelijke grenzen zijn waarbij je ogen moeite krijgen met het fuseren van de beelden. Het dieptezien is daarvan een afgeleide. Als de fusie lukt is het dieptezien perfect, zoniet dan is er geen diepte.

Berichten: 412

Re: Stand ogen

Je kunt het uitproberen door twee uitgeknipte stereoplaatjes op tafel te leggen en dan met een van beide te gaan schuiven. Ik zou verwachten dat er bij dat schuiven vrij duidelijke grenzen zijn waarbij je ogen moeite krijgen met het fuseren van de beelden.
Ik snap het niet helemaal denk ik... Op tafel leggen en schuiven? Hoe zie je dan iets in 3D?
Het dieptezien is daarvan een afgeleide. Als de fusie lukt is het dieptezien perfect, zoniet dan is er geen diepte.
Dus je ziet óf alles met diepte, of niets? Er is niks tussenin?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stand ogen

Je ziet het niet in 3D. zoals jkien zei
Het diepte zien is daarvan een afgeleide.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Stand ogen

Ik snap het niet helemaal denk ik... Op tafel leggen en schuiven? Hoe zie je dan iets in 3D?
Hier zie je diverse stereoscopische paren. Als je er met twee ogen naar kijkt zie je de plaatjes op zeker moment fuseren, en op datzelfde moment ontdekken je hersenen diepte in de voorstelling. Jij wil weten wat er gebeurt als je ogen niet perfect gelijk staan, dus scheel kijken. Je kunt je ogen helpen om scheel te kijken. Print beide plaatjes van een stereoscopisch paar en knip ze uit. Leg ze op tafel en verschuif ze, zodat de afstand van de middelpunten meer dan 75 mm wordt. Je ogen zullen weer proberen om de beelden te fuseren, en zodra dat lukt ontdekken je hersenen er diepte in.
Dus je ziet óf alles met diepte, of niets? Er is niks tussenin?
Bij random dot stereoparen zie je soms niet meteen diepte als de beelden fuseren. Dan ontdekken de hersenen de diepte stukje bij beetje.

Reageer