moord of niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer

moord of niet?

Ben ik wettig schuldig aan moord als ik bijvoorbeeld iemand niet help dit gaat sterven.

jurggen (gewoon een vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: moord of niet?

niet voor moord, maar men kan je wel vervolgen voor het verzaken van hulpverlening.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 31

Re: moord of niet?

En als je als arts/verpleger bijvoorbeeld iemand met een hartstilstand gewoon laat liggen kan je denk ik (mits het aantoonbaar is dat je er was) ook vervolgd worden voor wanprestatie.

Re: moord of niet?

jurggen schreef:Ben ik wettig schuldig aan moord als ik bijvoorbeeld iemand niet help dit gaat sterven.

jurggen  (gewoon een vraag
Dat kan, het gaat dan om een omissie delict. Er zijn gevallen bekend waarbij een moeder haar kind dagenlang niet heeft gevoed en het daardoor is gestorven. In dat geval is er eigenlijk sprake van oneigenlijke omissie. Als je iemand zwaargewond op straat ziet liggen, en je geen hulp verleent, kan het zijn dat er sprake is van moord (willens en wetens). Het zal echter wel veel moeilijker te bewijzen zijn dan doodslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: moord of niet?

Ik heb niet zoveel verstand van rechtspraak. Maar ik geloof dat een ouder een plicht heeft zorg te dragen voor het welbevinden van het kind. Een kind laten doodhongeren komt waarschijnlijk neer op een ernstig verzaken met dood als gevolg...doodslag (want voorbedachte rade is moeilijk aan te tonen denk ik).

Wat een intens droevig verhaal! Fictief hoop ik?

Henriette

Re: moord of niet?

Als je iemand zonder EHBO helpt en de gewonde heeft een gebroken nek en je draait dan ietwat zijn hoofd en veroorzaakt daarmee hartstilstand dan wordt je ook weer voor moord aangeklaagt.

Dus eerst 112 bellen.

En dan wachten op hulp.

Als je aan de beademing ligt en je wilt dood betaal je gewoon de stroomrekening niet.

Ze sluiten je gewoon zonder pardon af.

Of je wordt zwerver... die mogen gewoon doodvriezen van de maatschappij.

Hoe zouden ze dat noemen bij Den Haag:

Euthanavriesia ?

En geen hulp verlenen aan mannen , oudere mannen en jonge mannen die opgepakt worden door soldaten en die dan dood geschoten worden is ook een vorm van Euthanasie.

Maar dat is een vorm die niet strafbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: moord of niet?

Als je iemand zonder EHBO helpt en de gewonde heeft een gebroken nek en je draait dan ietwat zijn hoofd en veroorzaakt daarmee hartstilstand dan wordt je ook weer voor moord aangeklaagt.
Pure onzin! Waarschijnlijk niet eens voor dood door schuld, tenzij je het wel heel bont maakt.

Moord is altijd aantoonbaar vooropgezet!

Overigens is het idd niet verstandig om iemand die mogelijk wat gebroken heeft zonder kennis van zaken te hebben te verplaatsen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: moord of niet?

Men moet een duidelijk verschil maken tussen een aantal dingen :

Enerzijds het juridisch feit waarvan je beschuldigd of officieel verdacht wordt en anderzijds het juridisch feit waarvoor je uiteindelijk effectief veroordeeld wordt. Deze zijn bijlange na niet altijd hetzelfde.

Zo hoor ik hier de juridische term "moord" nogal vaak. Een moord is een doodslag met voorbedachte rade. Je kan natuurlijk wel verdacht worden een moord te hebben gepleegd, en aldus van zo'n feit beschuldigd worden en hiervoor vervolgd worden, toch wil dat niet zeggen dat je ook automatisch hiervoor veroordeeld zal worden. Eventueel, en dat gebeurt nog al eens wanneer het proces gecorrectionaliseerd wordt, wordt de beklaagde veroordeeld nadat de feiten "geherkwalificeerd" zijn geworden.

Bij een assisenproces zal de jury je eventueel "onschuldig" bevinden bij de moordvraag (de vraag of je schuldig bent aan moord), maar eventueel wel schuldig bevinden aan de vraag of je schuldig bent aan doodslag...

Zo kan het feit moord bijvoorbeeld omgezet worden in vrijwillge doodslag door ontoerekeningsvatbaarheid, of uit onderzoeksdaden kan blijken dat de moord dient omgezet te worden in onvrijwillige doodslag of eventueel opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg...

Het feit van het enkel en alleen niet helpen van een medemens in nood zal initieel normaalgezien nooit de juridische kwalificatie moord kunnen krijgen, aangezien de definitie van deze kwalificatie niet overeenstemt met de aard van de werkelijke feiten...

In België is het in bepaalde omstandigheden strafbaar wanneer je verzaakt aan het verlenen van hulp, maar rechters hebben hier een grote appreciatievrijheid, aangezien de definitie van verzaken aan hulp veel interpretatiemogelijkheden toelaat.

Wanneer er beroepsmatig wordt verzaakt, spreekt men van verzuim. Schuldig verzuim is in België strafbaar. Let wel dat schuldig verzuim zeker niet hetzelfde is als een vergissing (verkeerde handeling) van bijvoorbeeld een geneesheer die een blijvende nadelige situatie of zelfs de dood van de patiënt tot gevolg heeft.
Hoe zouden ze dat noemen bij Den Haag:  

Euthanavriesia ?
Leuk gevonden ! :shock:

Reageer