Profielwerkstuk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Profielwerkstuk

Hallo,

Ik doe mijn profielwerkstuk over MRI. Ik denk niet echt dat ik uit hoef te leggen wat met MRI mee wordt bedoelt. Voor mijn profielwerkstuk hou ik een enquete. Ik heb 5 vragen bedacht voor iemand die evaring heeft met MRI en 5 vragen voor artsen die werken met MRI (alhoewel, ik weet niet of hier artsen zitten?) werken. Mijn hoofdvraag is ; 'In hoeverre is MRI bruikbaar bij medische diagnostiek?' Het zou fijn zijn als mensen die ervaring hebben gehad met MRI of/en werken met MRI misschien mij kunnen helpen bij mijn enquete om deze vragen in te vullen?

De vragen luiden voor de arts als volgt:

1Kunt u voor en nadelen geven van deze vorm van diagnostiek? En als dat niet mogelijk is, waarom dan? Is het systeem zo goed?

2Kunt u kort vertellen wat MRI-diagnostiek eigenlijk inhoudt?

3Welke mensen mogen nou niet bloot worden gesteld aan deze vorm van diagnostiek?

4Kunt u ook uitleggen waarom?

5Waarom kan een arts zoals u beter een MRI apparaat gebruiken, en niet een vorm van een andere apparaat?

De vragen luiden voor de patient/voormalige patient

1 U heeft ervaring gehad met deze vorm van MRI-diagnostiek, hoe heeft u dat ervaren? Was het eng of zo iets dergelijk?

2Voelde u na de behandeling enige bijwerkingen? Zo ja, kunt u vertellen wat u voelde? Zonee, had u paar dagen na de behandeling enige problemen?

3Had u een gerust gevoel bij deze vorm van medische diagnostiek? Zo nee; waarom? Zo ja; waarom?

4Waavoor moest u onder het MRI-apparaat?

5 Werd u goed voorgelicht over het MRI-diagnostiek? Zonee, waarom? Zoja, waarom?

Gelieve geen antwoorden geven van 'ja' of 'nee' zonder argumentatie. Het zou prettig zijn als u ook nog enige argumentatie kon geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk

Hoi JKESS09,

Leuk dat je een enquete houdt over MRI. De enquete is alleen niet zo gebruikersvriendelijk; lees eens onze enquetecode, misschien kun je deze enquete online zetten zodat het makkelijker invullen is voor ons, en het makkelijker is voor jou om de data te vergaren.


Ik vind de vragen ook niet al te sterk. Toen ik antwoord gaf op de eerste vraag en daarna de rest last merkte ik dat ik de rest al had beantwoord bij de eerste vraag. Vraag twee is denk ik niet relevant voor je onderzoeksvraag en te specifiek voor niet-radiologen. Dus om toch antwoord te geven op de eerste vraag en daarmee eigenlijk de rest;

1 Kunt u voor en nadelen geven van deze vorm van diagnostiek? En als dat niet mogelijk is, waarom dan? Is het systeem zo goed?

Voordelen:

- gevoeligere plaatjes, dus sensitiever/specifieker voor bepaalde aandoeningen, vooral van de weke delen i.t.t. CT

- differentiatie mogelijk door verschillende relaxatietijden

- goed te combineren met andere technieken; fMRI, diffusion weighted MRI etc.

- ook sagittale en coronale opnames mogelijk i.t.t. CT

- geen stralingsbelasting i.t.t. CT

Nadelen:

- Duur

- Niet patientvriendelijk (veel lawaai, kleine ruimte, relatief lang onderzoek, 20 minuten ipv 5 bij CT etc)

- Veel contraindicaties (metaalimplantaten, pacemakers, claustrofobie etc)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk

Hoe zou ik mijn vragen beter kunnen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk

Ik denk dat een enquete sowieso weinig toevoegt. Je kunt beter in de literatuur duiken en uitzoeken wat de indicaties zijn voor MRI, CT en andere beeldvormende technieken. MRI is soms gewoon niet nuttig. Hier vind je al wat verschillen tussen MRI en CT.

Een longarts zal bijna nooit een MRI laten maken, een neuroloog daarentegen doet dat wel. Dat heeft dus alles te maken met indicaties. Als je die weet te achterhalen, heb je zo'n enquete niet nodig.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk

Ik snap het wel. Maar mijn punt is dat ik sowieso wel iets moet doen. Ik heb het profiel N&T en ik wou proberen om een proefje te doen. Maar het is lastig om met betreft MRI een proef te verzinnen wat goed uitvoerbaar is voor een VWO-6 leerling en bijdraagt aan mijn hoofdvraag. Alhoewel, als u nog een idee heeft, hoor ik dat natuurlijk graag :eusa_whistle: .

Dus daarom kwam ik met het idee van een enquete. Het is tenminste iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk

Misschien kun je een gesprekje plannen met een radioloog of MRI-laborante. Die kun je dan vragen stellen als:

- Welke MRI's maken jullie het vaakst? (MRI hersenen, MRI schouder etc.)

- indicaties voor MRI?

- Voordelen en nadelen MRI, CT, echo, PET etc?

- Naar de techniek vragen, is namelijk vrij ingewikkeld

Dan kun je waarschijnlijk meteen een paar MRI's bijwonen :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk

En hoe vind u van de vragen die gelden voor de patient/of 'ex-patient' die onder een MRI-systeem heeft gelegen? Is het misschien beter om die ook te wijzigen?

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk

Ik heb een klein website gemaakt waarop de vragen ingevuld kan worden!

http://enquetepws2009.webklik.nl/page/homepage

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk

En hoe vind u van de vragen die gelden voor de patient/of 'ex-patient' die onder een MRI-systeem heeft gelegen? Is het misschien beter om die ook te wijzigen?


Die zijn op zich wel ok, alleen zeggen de antwoorden niets over de bruikbaarheid van MRI. Op de site vraag je trouwens naar een naam...NIET DOEN! Het moet anoniem blijven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Profielwerkstuk

aangepast

Reageer