Nervus femoralis en traplopen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Nervus femoralis en traplopen

Een belangrijke zenuw die voor de motorische innervatie van het been zorgt, is de n. femoralis. Bij uitval van deze zenuw heeft de patiënt moeilijkheden met het op- en afgaan van trappen.

Blijkbaar zou het echter nog wel mogelijk zijn om trappen te beklimmen als de grootste sensorische tak van de n. femoralis, de n. saphenus intact blijft. Nu vraag ik me af: waarom? Immers, als deze zenuw enkel sensorisch is en geen spieren aanstuurt, hoe kan hij er dan voor zorgen dat je nog trappen kunt beklimmen? Heeft het iets met proprioceptie te maken?

Alvast bedankt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nervus femoralis en traplopen

Als je femoralis eruit ligt kun je je been niet strekken dus gaat traplopen erg lastig. Ik zie niet in waarom een intacte saphenus verschil zou maken, ondanks intacte proprioceptie. Geen kracht is gewoon geen kracht.

De vezels van de saphenus lopen bovendien in de femoralis, dus de kans dat de motorische en sensorische femoralisvezels zijn aangedaan, terwijl de saphenusvezels intact blijven is ook niet erg waarschijnlijk. Of de laesie moet zich net onder de afsplitsing van de saphenus bevinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Nervus femoralis en traplopen

Bedankt voor je reactie.

Iemand opperde (maar dat heeft niets met de n. saphenus te maken), dat het nog wel mogelijk zou moeten zijn om zijwaarts de trap te beklimmen/af te dalen, omdat bij een beschadiging van de n. femoralis de adductoren en de abductoren van het bovenbeen nog wel werken. Klopt dit, want ik heb er zo m'n twijfels over? Immers, je moet nog steeds je benen plooien en strekken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nervus femoralis en traplopen

Klintersaas schreef:Bedankt voor je reactie.

Iemand opperde (maar dat heeft niets met de n. saphenus te maken), dat het nog wel mogelijk zou moeten zijn om zijwaarts de trap te beklimmen/af te dalen, omdat bij een beschadiging van de n. femoralis de adductoren en de abductoren van het bovenbeen nog wel werken. Klopt dit, want ik heb er zo m'n twijfels over? Immers, je moet nog steeds je benen plooien en strekken.
Ook nu deel ik je twijfels :eusa_whistle:

Bij uitval van de hamstrings kan ik me dat nog wel voorstellen, je kunt dan immers met gestrekt been (femoralisfunctie) zijwaarts de trap opkomen. Bij uitval van de femoralis zak je gewoon door je knie, dus heeft zijwaarts ook weinig zin lijkt me.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Nervus femoralis en traplopen

Alweer een misverstand uit de wereld geholpen, alweer bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer