Warmte in deeltjesfysica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Warmte in deeltjesfysica

Goeiedag,

Ik stel me enkele vragen ivm met warmte in de deeltjes fysica.

Kan door middel van warmte materie, fotonen uitzenden?.

Kan via warmte, elektronen uit de materie halen?



Nog een vraag over iets anders.

Kunnen elektronen worden geabsorbeerd?

Alvast bedankt

Berichten: 382

Re: Warmte in deeltjesfysica

Geachte djimzie,

Ik verzoek u om uw eerste vraag te verduidelijken, omdat ten eerste warmte geen materie is zoals u suggereert maar energie.

Op uw tweede vraag kan ik u dit antwoord geven:

Laten we is heel simpel kijken naar elektriciteit; stroomt er een stroom door een geleider ter voorbeeld koper, dan word hij warm. De warmtewerking wordt veroorzaakt door botsende elektronen in de geleider, stroom bestaat immers uit elektronen. Meer stroom, dus meer elektronen en dus meer botsingen geeft meer warmte. Meer weerstand, dus meer wrijving, geeft eveneens meer warmte. Is de weerstand hoog en de stroom voldoende groot, dan zal de geleider zelfs gloeien.

Op uw derde vraag kan ik gebaseerd op mijn kennis twee antwoorden geven:

- Elektronenvangst: Elektronenvangst is een vervalproces dat een variant is op β verval. In plaats van een elektron uit te zenden wordt er een elektron, meestal uit de binnenste elektronenschil, van het atoom opgenomen in de kern. Elektronenvangst treedt op bij isotopen waarbij te veel protonen aanwezig zijn in de kern, en er te weinig energie is om een positron uit te zenden. Het komt echter ook wel voor bij isotopen waarbij positron-verval wel optreedt. Als het energieverschil tussen het ouderatoom en het dochteratoom minder dan 1,022 MeV is, dan treedt er per definitie geen positron-verval op. Er zal dan enkel elekronenvangst optreden. Voorbeeld: Rubidium-83 zal enkel en alleen via elektronenvangst vervallen tot Krypton-83; het energieverschil is namelijk slechts 0,9 MeV.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenvangst

- De terugval van plasma naar gas: Plasma is een van de 8 aggregratietoestanden die momenteel experimenteel zijn bewezen. (Zeg ik het zo goed?) Plasma komt in de orde van 1000 graden celsius en hoger. Bij plasma zijn sommige atomen door temperatuursverhoging of andere toegevoegde energievormen een of meer elektronen kwijtgeraakt. De losgeslagen elektronen bewegen zich vrij door de ruimte en de achtergebleven kern (met de overgebleven elektronen) heet dan geïoniseerd. Wanneer voldoende atomen geïoniseerd zijn om het elektrische karakter van het gas merkbaar te veranderen, spreekt men van plasma. Als de temperatuur van dit zogeheten plasma weer daalt, of er geen energie (in de vorm van warmte) wordt afgeleverd nemen de ionen weer elektronen op zodat ze weer een neutrale lading krijgen.

Voor wat meer duidelijkheid zie deze afbeeldingen:
halloshit.jpg
halloshit.jpg (38.73 KiB) 375 keer bekeken
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_(aggregatietoestand)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 34

Re: Warmte in deeltjesfysica

Ok dank u, deze info is zeer verduidelijkend op mijn derde vraag

:eusa_whistle:

Berichten: 382

Re: Warmte in deeltjesfysica

Geachte,

Ten eerste mag u mij wel met je aanspreken, ik ben immers nog geen volwassene. Ten tweede heb ik net een antwoord gegeven op uw 2de vraag, zie hier boven. :eusa_whistle:

Als u uw 1ste vraag kunt verduidelijk zal ik met plezier die vraag ook beantwoorden.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 34

Re: Warmte in deeltjesfysica

Mijn excuses, ik had het niet gezien.

Uit het 2de mag ik opmaken dat de temperatuur van een voorwerp stijgt en dus automatisch fotonen worden uitgzondn door vergelijking te maken via de straling van zwarte lichamen

De eerste vraag is : Stel ik heb een voorwerp, dat opgewarmd wordt worden er dan fotonen uitgezonden.

Maar is uw vorige antwoord op vraag 2, niet dat er fotonen worden uitgezonden bij opwarming ipv elektronen

Alvast bedankt.

Berichten: 34

Re: Warmte in deeltjesfysica

Djimzie schreef:Mijn excuses, ik had het niet gezien.

Uit het 2de mag ik opmaken dat de temperatuur van een voorwerp stijgt en dus automatisch fotonen worden uitgzondn door vergelijking te maken via de straling van zwarte lichamen

De eerste vraag is : Stel ik heb een voorwerp, dat opgewarmd wordt worden er dan fotonen uitgezonden.

Maar is uw vorige antwoord op vraag 2, niet dat er fotonen worden uitgezonden bij opwarming ipv elektronen

Alvast bedankt.
Domme opmerking, de straling van een voorwerp is een gevolg van de atomaire of moleculaire trillingen in dit voorwerp. als de temp stijgt, dan zal de intensiteit dus toenemen en bij gevolg andere stralingen bij bep. golflengtes harder uitstralen.

Uw antwoord was dus correct. Mijn oprechte excuses.

Dus de vraag ivm of fotonen kunnen worden uitgezonden bij het verwarmen van materie blijft.

Berichten: 382

Re: Warmte in deeltjesfysica

Na mijn weten stralen (bijna (toch?) alle voorwerpen fotonen uit, omdat bijna alle voorwerpen uit atomen met elektronen bestaan. Die als ze naar een lager energieniveau springen, een foton uitzenden. Bij warmte kan inderdaad ook een foton uitgezonden worden, laten we stellen dat twee waterstofatomen fuseren tot een helium atoom. De rest van de massa die overblijft wordt of uitgezonden als een deeltje of uitgezonden als energie (in de vorm van warmte). (Gehaald uit de formule
\( E = mc^2\)
) Ook kan er in dit geval een foton worden uitgezonden. Of er bij een hogere temperatuur van een object meer fotonen worden uitgezonden, dat weet ik niet. Verdiep je anders eens in kernfusie, erg intressant!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 382

Re: Warmte in deeltjesfysica

Geachte,

Natuurlijk; ik was nog wat vergeten. Als er energie aan een atoom wordt toegevoegd, bijvoorbeeld doordat de stof verhit wordt, kunnen er elektronen naar een hogere energietoestand gaan. Dit heet een aangeslagen toestand. Het overgaan naar een hogere energietoestand heet excitatie. Het atoom is dan niet meer in de stabiele toestand. Als er een elektron terugvalt naar een lager energieniveau, zendt het atoom energie uit in de vorm van elektromagnetische straling, bijvoorbeeld in de vorm van licht. Dat heet emissie van stralingsenergie. De stralingsenergie die vrijkomt bij een bepaalde elektronensprong komt overeen met het energieverschil tussen deze energieniveaus.

Dus bij opwarming van een atoom kan ook op zo'n manier een kwantum van licht worden uitgezonden, dus licht.

Ik hoop dat ik uw vraag nu zo goed mogelijk heb beantwoord en verduidelijkt, als dat niet zo is, hoor ik dat graag!

Met vriendelijke groet,

kleine fysicus
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer