Cel van downs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Cel van downs

Ik weet dat reactieve metalen zoals natrium van groot (industrieel) belang zijn. In het specifieke geval van natrium weet ik dat het metaal geproduceerd wordt in een zogenaamde cel van Downs.

Ik vind hier echter bitter weinig informatie over op het internet.

Kent iemand een goed boek waarin ik iets meer kan vinden of anders eventueel een link?

Ik ben namelijk geïnteresseerd in de specifieke werking ervan.

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Cel van downs

Wát wil je precies weten dan? Op internet staan talloze pagina's over de werking, waaronder onze standaard verwijzing Wikipedia.

En als je graag een boek wil hebben, dan helpt Google Books je vast wel verder.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cel van downs

OK, aan dat laatste had ik zelf kunnen denken, bedankt!

"The calcium does not enter into the reaction because its reduction potential of 2.87 volts is higher than that of sodium."

(wiki)

Dit volg ik niet volledig. Kan u kort even verduidelijken?

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Cel van downs

Het staat er eigenlijk verkeerd. De reductiepotentiaal is lager dan die van Na+, namelijk -2.87 V. Met andere woorden: Het redoxkoppel Ca2+/Ca staat lager dan het koppel Na+/Na. Een redoxreactie tussen Cl2 en Ca verloopt dus gemakkelijker (met een groter energie-effect) dan die tussen Cl2 en Na, en omgekeerd: Een elektrolysereactie waarbij Ca gevormd wordt verloopt dus moeilijker.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 473

Re: Cel van downs

Scheikunde is niet mijn "cup of tea" maar DIT lijkt mij toch zéér eenvoudig uitgelegd of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cel van downs

Ik zinde op de opmerking van Marko, maar ik was niet volledig zeker, vandaar mijn vraag.

Het gaat er dus om dat de elektrolysereactie met vorming van Ca thermodynamisch ongunstiger is.

Maar bij deze is dat duidelijkgemaakt, waarvoor dank!

@mcs51mc: Idd vrij duidelijk uitgelegd, de schets is overigens dezelfde als op wiki :eusa_whistle:

Ook dank aan u dus!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer