Wat zijn je levensdoelen?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Wat zijn je levensdoelen?

Ik vraag me well eens af wat ik nou in het leven wil bereiken. En ik kom er maar niet uit. Zijn er hier mensen die al wel weten wat hun levensdoel(en) zijn en wat ze allemaal in het leven willen bereiken?
People don't understand me, but I understand that.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Mijn doel is eerst school afmaken (en zo ver mogelijk doorstuderen) en daarna een job vinden die me 100% ligt ... Wat daarachter gebeurt hebt ik nog niet echt aan gedacht ;)

Een eigen huisje kopen lijkt me ook wel een doel :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Hmm.. is vrij algemeen, maar: zoveel leren over hoe de wereld in elkaar zit en dat zoveel mogelijk ook aan andere mensen uitleggen. Het is gewoon mooi om iets nieuws opeens te begrijpen.

Iets meer korte termijn: een baan waarin ik mijn creativiteit kwijt kan.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 160

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Een eigen huis voor de geborgenheid, een leuke baan, maar die heb ik al. In de toekomst nog beter daarin worden. Wellicht een gezinnetje. Ach, het gewone eigenlijk. Genoeg geld om te kunnen leven, niet teveel. Vrije tijd en een keer naar India gaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Wat zijn je levensdoelen?

De zaken die iedereen wat opnoemt: studies, gezinnetje, job.

De uitdaging ligt er dan in om een goed evenwicht te vinden tussen werk en ontspanning. Ik denk liever niet van "ik werk nu hard, om later te genieten", want ik ben bang dat de omschakeling er dan niet komt, of slechts heel laat. Proberen te genieten van elke dag dus.

Berichten: 270

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Het is natuurlijk voor een 17jarige een aardig vroeg om al volledige duidelijkheid te hebben over de doelen in je leven en dat heb ik dan ook niet. Ik moet wel enigsinds afwijken van de algemene reacties op het topiconderwerp. Ik zie mijzelf later zeker niet trouwen. Een vaste relatie zou best kunnen maar of ik kinderen zou willen weet ik ook niet.

Net zoals Cycloon wil ik eerst zover mogelijk doorstuderen en proberen te tasten aan mijn grenzen. Ik kan ook met Cassanne meegaan in het willen hebben van een baan waar ik mijn creativiteit in kwijt kan. In het algemeen dus een baan waarin ik niet beperkt wordt in mijn doen en laten ( waarschijnlijk wetenschappelijk onderzoek? ).

College's geven aan andere mensen lijkt mij ook een leuke uitdaging aangezien ik ook van in de belangstelling staan hou.

Op het moment heb ik teveel doelen die ik never nooit allemaal zou kunnen bereiken. De truuk nu is om een compromie te vinden tussen al deze doelen.

Ook hou ik van zingen ( iets dat ik al 11 jaar doe ) en zou dat ook graag door willen voeren naar iets meer concreets zoals een bandje of dergelijk.

Pff :shock:

Off-topic:

Net zoals als een college dat ik eens gezien heb over het tekenen van de amplitude van pijlen en hoe deze vervolgens op te tellen. Je doelen zijn de pijlrichtingen en teken daarna de resulterende som van de pijlen ;)

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Wat een mooie "burgerlijke" levensdoelen streven de mensen hierboven na! Op zich wel leuk om te zien dat zoveel mensen zich conformeren aan datgene wat hun ouders en grootouders vermoedelijk ook al als ideaal zagen: blijkbaar is het ideaaltypische burgerlijke ontwikkelingstraject (jezelf ontwikkelen, "woekeren met je talenten", anderen bijstaan, huisje-boompje-beestje) nog lang niet dood. Zijn er ook mensen die iets anders nastreven (zeg, "instrument van God zijn", ik noem maar iets)? Zijn er sociologische perspectieven op dit soort zelfgekozen ontwikkelingstrajecten?

Berichten: 270

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Zijn er ook mensen die iets anders nastreven (zeg, "instrument van God zijn", ik noem maar iets)? Zijn er sociologische perspectieven op dit soort zelfgekozen ontwikkelingstrajecten?
Nouja op bovenstaande kan ik zelf in ieder geval antwoorden dat ik geen poppetje van God wil zijn :shock: . Ik zou wel graag iets voor de mensheid willen betekenen. De door evolutie ingegoten drang in het onderbewustzijn om nieuwsgierig te zijn naar onbekende dingen ( onderzoek blijven doen en hiermee iets betekenen voor de mensheid ).

Sociaal zou ik bijvoorbeeld mensen mijn kennis willen delen en vanuit psychologisch perspectief het ontwikkelingstraject willen zien van een baby tot volgroeide man zoals mijn ouders dat bij voorbeeld nu zien bij mijzelf. Dit zou de reden voor kinderen zijn.

Doelen: mijzelf blijven verbeteren, bewijzen, genieten van wat ik doe.

Secundaire doelen: goed betaalde baan, leuk gezin

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Micheltje: waarom richt je niet meteen een bandje op, je hoeft daar niet mee te wachten als je enkel mensen kent die wat van muziek afweten :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Ik had ooit een deftig gesprek met iemand van 15 jaar (haha jah was best nog jong) en die jongen z'n streefdoelen waren om in nederland te gaan wonen, koffieshops enzo te gaan gebruiken, en zou graag als crimineel bekend geraken zodat hij bekend zou worden ... Hij is plots verandert, was eerst ook een doodgewone jongen, maar gaat de laatste tijd om met de verkeerde mensen ... Achja, lijkt mss wel fictie maar hij klonk toch wel vrij serieus ...

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Heeft die jongen een heel bizarre opvoeding gehad, of klopt er iets niet helemaal in zijn hoofd? Heel erg spijtig, zulke gevallen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Begrijp ook niet echt wat die gast plots bezielt, maar ik denk alleszins niet dat hij strenge en goed opvoedende ouders heeft ...Ik game heel vaak met hem en hoor hem wel vaker zeggen dat die tijdens schoolweken om 4 uur op staat om te kunnen game nog voor de school begint ... (en word ook bevestigd door andere mensen)

Maarja, het kan mss nog plots draaien :shock:

Hij was er ook fier op dat hij rel kon schoppen tijdens een voetbalmatch ...

*zucht* ;)

Berichten: 321

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Mijn levensdoelen zijn:

Psychologisch: Mijn talenten en mankementen zo goed mogelijk leren kennen en de eerste ontplooien en de laatste erkennen.

Praktisch en sociologisch: Mezelf verder ontwikkelen als psycholoog. Na wat dit betreft een goede basis te hebben gelegd, wil ik weer wetenschappelijk onderzoek gaan doen. Ik heb een aantal theorieën die ik verder zou willen onderzoeken. Wanneer ik mezelf als onderzoeker genoeg heb bewezen dat ik hierin een behoorlijk salaris verdien, wil ik één dag in de week gaan werken als psycholoog voor de bevolkingsgroepen die door geldgebrek of onvoldoende verzekering (in 2006 vervalt namelijk de AWBZ vergoeding voor psychologische behandelingen) normaal gesproken geen psychologische hulp zouden kunnen krijgen. Mijn geld verdien ik dan als wetenschappelijk onderzoeker, zodat de psychologische behandelingen kunnen kosten wat de mensen eraan uit kunnen geven. Dit is echter wel lange termijnplanning en wie weet wat er tussendoor allemaal gebeurt waardoor ik hele andere ambities krijg.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Onderzoek interesseert mij ook ConocimientA. Maar momenteel zit ik nog midden in mijn studie (naast een fulltime baan duurt het nog wel een tijdje :shock: )

Op dit moment zijn mijn doelen voornamelijk gericht op wat ik graag nog wil leren: studie gezondheidspsychologie afronden. Daarna vind ik Culturele Wetenschappen of Natuurwetenschappen ook nog erg interessant. Ik wil mijn Grieks en Latijn 'ophalen' want ik vind het erg jammer dat ik dat heb laten schieten.

Wat werk betreft...dat is een stuk vager. Onderzoek trekt me het meest. Maar is wel bijzonder druk en moeilijk om een inkomen mee te verdienen, lijkt me.

Henriette

Berichten: 321

Re: Wat zijn je levensdoelen?

Wat zal jij ontzettend geleerd zijn als je al die studies hebt gedaan! Ik werkte naast mijn studie maar 20 uur per week, dus voor mij was het een stuk makkelijker om binnen niet al te lange tijd mijn studie af te ronden. Onderzoek is volgens mij inderdaad ontzettend druk, maar vooral omdat ik heb gemerkt dat de meeste onderzoekers workaholics zijn. Als je een goede onderzoeksopzet hebt en enkele professoren kent om het aan te laten lezen, denk ik dat het een stuk makkelijker is om te promoveren en eenmaal gepromoveerd is het weer een stuk makkelijker om als onderzoeker je brood te verdienen. Maar misschien zie ik het allemaal wel te rooskleurig.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer