Von neuman en computers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 61

Von neuman en computers

Computers vinden we bijna in alle elektronische apparaten van de horloge tot mainframe. Werken allemaal volgens de regels van Von Neuman?

Is er evolutie geweest in deze architectuur?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Von neuman en computers

"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Von neuman en computers

Oudere computers hadden andere architecturen, dus er is zeker een ontwikkeling geweest. De meeste informatie is ook hier te vinden. Er worden nu nog steeds andere architecturen gebruikt. Zo heb je de modified harvard voor niet-herprogrammeerbare apparaten met hun programma op een ROM-module.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Von neuman en computers

Worden neurale netwerken alleen maar geëmuleerd, of wordt er ook onderzoek gedaan om de fysieke computer-architectuur als zodanig in te richten?

Wordt er inmiddels al gebruik gemaakt van anologe transistors in computerstructuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Von neuman en computers

Worden neurale netwerken alleen maar geëmuleerd, of wordt er ook onderzoek gedaan om de fysieke computer-architectuur als zodanig in te richten?
Er gebeurt onderzoek naar, in Gent zijn ze aan het werken met iets van bit-stream-manipulatie. De precieze naam ben ik vergeten. ](*,)

Edit: Gepulste neurale netwerken it is.
Wordt er inmiddels al gebruik gemaakt van anologe transistors in computerstructuur?
Wel, we zijn afgestapt van vacuümbuizen rond de jaren 1940? :eusa_whistle:

Er wordt praktisch alleen maar gebruik gemaakt van transistoren... zeker dat je je vraag juist gesteld hebt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Von neuman en computers

Met anologe transistors bedoel ik transistors die niet zozeer alleen digitaal schakelen tussen 0 en 1, maar alle spannings niveau's ertussen ook meenemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Von neuman en computers

Met anologe transistors bedoel ik transistors die niet zozeer alleen digitaal schakelen tussen 0 en 1, maar alle spannings niveau's ertussen ook meenemen.
Die dus ipv binair in andere talstelsels werken? Wel, een tranistor is een analoog element (en kan dus heel wat meer doen dan enkel schakelen) maar die meerdere niveau's zijn niet zo interessant.

Ook niet in het kader van neurale netwerken. Transistoren kunnen namelijk niet voor feedback zorgen. Het grote probleem van neurale netwerken in hardware is dat ze niet 'bijleren'. Het netwerk ligt dan namelijk al vast. Ook zal het (volgens mij, ben ik niet zeker) goedkoper uitkomen om het gewoon digitaal te doen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer