Model van bohr

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Model van bohr

Goeiendag;

Waarom is het atoommodel van Bohr enkel geschikt voor atomen die slechts een elektron bezitten?

Waarom niet voor atomen met een hoger atoomnummer die meer dan een elektron op 'dragen'.

Alvast bedankt

Berichten: 382

Re: Model van bohr

Geachte,

Volgens wikipedia:

Volgens het atoommodel van Bohr houden de elektronen van een atoom zich op in een aantal schillen rondom de kern, die een verschillend energieniveau hebben. Elke schil kan een beperkt aantal elektronen bevatten. De elektronen van een stabiel atoom zitten in de schillen met de laagst mogelijke energie.

Schillen worden volgens toenemende afstand tot de kern voorgesteld door: K, L, M, N, O, P en Q. Het rangnummer wordt het schilnummer '
\(n\)
Waarom niet voor atomen met een hoger atoomnummer die meer dan een elektron op 'dragen'.
Bedoelt u niet een element?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 34

Re: Model van bohr

Ik denk dat ik weet waarom er een foutje zit in het model van bohr

Bohr werkte tijdens zijn model met het waterstof atoom.

Wat 1 elektron bezit, nu de kern van het atoom oefent een kracht uit op de lading.

Dus als er meerdere elektronen aanwezig zijn, zijn er ook meer protonen in de kern, en de elektrone onderling oefenen nog een kracht uit op elkaar.

Hiermee hielt bohr geen rekening , waardoor het niet volledig klopt (zijn model)

Men dient enkel de krachte in zijn model aante passen.

Berichten: 382

Re: Model van bohr

Djimzie schreef:Ik denk dat ik weet waarom er een foutje zit in het model van bohr

Bohr werkte tijdens zijn model met het waterstof atoom.

Wat 1 elektron bezit, nu de kern van het atoom oefent een kracht uit op de lading.

Dus als er meerdere elektronen aanwezig zijn, zijn er ook meer protonen in de kern, en de elektrone onderling oefenen nog een kracht uit op elkaar.Hiermee hielt bohr geen rekening , waardoor het niet volledig klopt (zijn model)

Men dient enkel de krachte in zijn model aante passen.
Nu een vraag aan jouw, wat heeft dat voor een gevolgen op het atoom zelf dan?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 34

Re: Model van bohr

Nu een vraag aan jouw, wat heeft dat voor een gevolgen op het atoom zelf dan?
Op het atoom zelf niet, enkel de totale krachten op de elektronen is anders, maar bohr's model is gebaseerd op het waterstof atoom.

Meerdere elektronen (bij hogere atoomnummers), klopte niet in de redenering van bohr

Berichten: 382

Re: Model van bohr

Geachte,

Heeft dit dan invloed op de centrifugale kracht van het elektron, zodat de aantrekkingskracht van de atoomkern en die de centrifugale kracht van het elektron niet meer gelijk, waardoor het elektron niet kan blijven draaien om de atoomkern heen?

Bij voorbaat dank
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 34

Re: Model van bohr

Het is gwn dat er andere krachten werken op een bepaald elektron, dus de krachten werking op een elektron kan wel veranderen. Maar het model van bohr is gebaseerd op een H atoom dus 1 elektron op de schil

en die elektron ondervindt slecht 1 kracht die van de kern

Berichten: 382

Re: Model van bohr

Djimzie schreef:Het is gwn dat er andere krachten werken op een bepaald elektron, dus de krachten werking op een elektron kan wel veranderen. Maar het model van bohr is gebaseerd op een H atoom dus 1 elektron op de schil

en die elektron ondervindt slecht 1 kracht die van de kern
Dat is een beetje hypocriet, eerst beweer je dat er een andere kracht op de elektronen werkt, en vervolgens beweer jij dat er maar 1 kracht is die speelt op de elektronen en dat is de aantrekkingskracht van de kern op de elektronen. Als je niks verandert aan de kern (dus protonen toevoegt of weghaald) kan de kracht die de kern speelt tegen de elektronen ook niet veranderen! Er moet dus een andere kracht tussen de elektronen spelen, (een elektromagnetische kracht? zoiets als de lorentzkracht?) om iets te veranderen aan het gedrag van het elektron.

Ten tweede suggereer jij dat er andere krachten werken op een bepaald elektron, er zal een andere kracht werken op een bepaald elektron, in een bepaalde schil bijvoorbeeld
\(n=1\)
en tevens zal die kracht dan moeten werken op alle elektronen in die schil niet op slechts een.

Zou jij een een bron kunnen vertonen, misschien kan ik dan iets verder komen, en zou ik eventueel jouw vraag en mijn eigen vraag kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

kleine fysicus
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Model van bohr

Dat is een beetje hypocriet, eerst beweer je dat er een andere kracht op de elektronen werkt, en vervolgens beweer jij dat er maar 1 kracht is die speelt op de elektronen en dat is de aantrekkingskracht van de kern op de elektronen.
Djimzie zegt deze twee dingen in twee verschillende situaties:

situatie 1: 1 elektron => enkel Coulombkracht tussen kern en elektron

situatie 2: meerdere elektronen => Coloumb tussen kern en elektronen, en Coulomb tussen elektronen onderling.

Je kan met het Bohr-model de verschillende 'elektronbanen' berekenen als je een atoom hebt met 1 elektron (volgens mij zegt dit model strikt gezien niets over hoeveel elektronen op 1 schil kunnen, dus vertelt het wikipedia-artikel te veel)

Om dit te berekenen moet je in de kwantummechanica de Schödinger vergelijking op lossen (ook met 1 elektron); hieruit volgen dan de verschillende kwantumgetallen n,m,l en de waardes die ze kunnen aannemen.

Als je nu echter een atoom neemt met meerdere elektronen, zou je enerzijds kunnen doen alsof de elektronen onderling niet interageren (dit zou een benadering kunnen zijn wanneer het volume waarin ze opgesloten zitten groot is), en dus de uitkomsten van vorige modellen overnemen.

Maar zoals we weten is er ook een Coulomb interactie tussen de elektronen onderling, dit kan je ook in rekening brengen in de Schrödinger vergelijking, maar ik weet niet welke verschillen er dan optreden, of hoe groot deze zijn (ik heb enkel het geval voor 1 elektron uitgerekend gezien).
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 382

Re: Model van bohr

ZVdP schreef:Djimzie zegt deze twee dingen in twee verschillende situaties:

situatie 1: 1 elektron => enkel Coulombkracht tussen kern en elektron

situatie 2: meerdere elektronen => Coloumb tussen kern en elektronen, en Coulomb tussen elektronen onderling.

Je kan met het Bohr-model de verschillende 'elektronbanen' berekenen als je een atoom hebt met 1 elektron (volgens mij zegt dit model strikt gezien niets over hoeveel elektronen op 1 schil kunnen, dus vertelt het wikipedia-artikel te veel)

Om dit te berekenen moet je in de kwantummechanica de Schödinger vergelijking op lossen (ook met 1 elektron); hieruit volgen dan de verschillende kwantumgetallen n,m,l en de waardes die ze kunnen aannemen.

Als je nu echter een atoom neemt met meerdere elektronen, zou je enerzijds kunnen doen alsof de elektronen onderling niet interageren (dit zou een benadering kunnen zijn wanneer het volume waarin ze opgesloten zitten groot is), en dus de uitkomsten van vorige modellen overnemen.

Maar zoals we weten is er ook een Coulomb interactie tussen de elektronen onderling, dit kan je ook in rekening brengen in de Schrödinger vergelijking, maar ik weet niet welke verschillen er dan optreden, of hoe groot deze zijn (ik heb enkel het geval voor 1 elektron uitgerekend gezien).
Bedankt voor de post, erg verduidelijkend! :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer