Springen naar inhoud

- - - - -

Hersencellen transplanteren die ook de juiste connecties maken...

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2010 - 19:45

We zijn weer een stapje dichter bij de transplantatie van hersencellen...

Transplanted neurons grown from embryonic stem cells can fully integrate into the brains of young animals, according to new research in the Jan. 20 issue of The Journal of Neuroscience.
Healthy brains have stable and precise connections between cells that are necessary for normal behavior. This new finding is the first to show that stem cells can be directed not only to become specific brain cells, but to link correctly.
...
They focused on cells that transmit information from the brain's cortex, some of which are responsible for muscle control. It is these neurons that are lost or damaged in spinal cord injuries and amyotrophic lateral sclerosis (ALS). "These stem cell-derived neurons can grow nerve fibers between the brain's cerebral cortex and the spinal cord, so this study confirms the use of stem cells for therapeutic goals," Weimann said.
To integrate new cells into a brain successfully, the researchers first had to condition unspecialized cells to become specific cells in the brain's cortex. Cells that were precursors to cortical neurons were grown in a Petri dish until they displayed many of the same characteristics as mature neurons. The young neurons were then transplanted into the brains of newborn mice -- specifically, into regions of the cortex responsible for vision, touch, and movement.
Until now, making these proper cellular connections has been a fundamental problem in nervous system transplant therapy. In this case, the maturing neurons extended to the appropriate brain structures, and, just as importantly, avoided inappropriate areas. For example, cells transplanted into the visual cortex reached two deep brain structures called the superior colliculus and the pons, but not to the spinal cord; cells placed into the motor area of the cortex stretched into the spinal cord but avoided the colliculus.
"The authors show that appropriate connectivity for one important class of projection neurons can be obtained in newborn animals,
...
Researchers will now explore whether the same results can be achieved in adult animals and, ultimately, humans. Weimann and his colleagues also hope to understand how the transplanted cells "knew" to connect in precisely the right way, and whether they can generate the right behaviors, such as vision and movement.
...

uit: Society for Neuroscience (2010, January 24). Neurons developed fromstem cells successfully wired with other brain regions in animals. ScienceDaily.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2010 - 02:25

De manier waarop projecties van neuronen hun plek vinden kan ook temporeel geregeld zijn. Daar is dan nog geen oplossing voor gevonden. Wel is het mooi om te zien dat dit toch al wel mogelijk is.
"Meep meep meep." Beaker

Squawk

Squawk

• >250 berichten
  • 356 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 20:20

Klopt het dat voor het aanleggen van nieuwe verbindingen training nodig is en dat de resulterende structuur het gevolg is van het princiep :"fire together, wire together"?

Dan zou nu blijken dat dat niet alleen geldt voor jonge, maar kennelijk ook voor geďmplanteerde cellen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2010 - 00:01

Klopt het dat voor het aanleggen van nieuwe verbindingen training nodig is en dat de resulterende structuur het gevolg is van het princiep :"fire together, wire together"?

Goed opgemerkt! Ik herinner me inderdaad dat dit van toepassing is: hoe meer bepaalde neuronen samen vuren, hoe sterker de connecties tussen die neuronen wordt.

Dido

Veranderd door Dido, 26 januari 2010 - 00:02

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 07:37

Ik vraag me af hoe ze de groei van het centraal motorische neuron in een later stadium gaan sturen richting het juiste perifeer motorische neuron. Zou slordig zijn als je in plaats van je been strekt, je been opeens buigt. Wel zeer hoopgevend nieuws.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

dragonitor

dragonitor

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 12:05

Ik vraag me af hoe ze de groei van het centraal motorische neuron in een later stadium gaan sturen richting het juiste perifeer motorische neuron. Zou slordig zijn als je in plaats van je been strekt, je been opeens buigt. Wel zeer hoopgevend nieuws.

Op die manier kan je natuurlijk wel vervelende criminelen gewoon een straf geven dat ze zonder pijn hun handen niet meer mogen bewegen voor 5 jaar, dan kunnen ze moeilijk overvallen plegen.

tegnes

tegnes

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 19:36

Het sturen van de groei van het centraal motorische neuron naar het juiste perifere neuron is toch heel logisch en natuurlijk als je er aan terugdenkt dat de "groei" van de hersenen en het zenuwstelsel niks anders is dan het aanleggen van nieuwe verbindingen. En zoals Squawk al zei gebeurd dat door middel van training. Dus om even terug te komen op het voorbeeld dat je been niet strekt maar buigt zullen je hersenen een verbinding andere verbinding maken, omdat dat niet lukt en na voldoende training zal je been wel buigen wanneer je dat wilt. Dat is het hele principe van leren lopen bij kleine kinderen en van revalidatie na bijvoorbeeld een ongeluk waarbij je minder (of niet meer) goed kan lopen.
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures