Springen naar inhoud

Versnelling door gekromde ruimte

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2010 - 20:41

Wel ik weet eigenlijk niet zo veel over de ART. Het enige dat ik weet is dat massa of energie de ruimtetijd krommen en dat dit gevolgen heeft voor het tijdsverloop en ook een versnelling teweeg kan brengen. Deze versnelling veroorzaakt door een gekromde ruimtetijd ervaren wij als de zwaartekracht maar eigenlijk is het een schijnkracht.
Nu snap ik niet goed hoe gekromde ruimtetijd een versnelling teweeg kan brengen.
Je moet niet afkomen met ingewikkelde formules en 4 dimensionale ruimte tijds sneden, ik zit in het middelbaar en ben nog niet vertrouwd met ingewikkelde ruimtemeetkunde van gekromde vlakken en weet ik veel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 20:11

Het punt is dat we zwaartekracht beschrijven als een kromming van de ruimtetijd (een eigenschap van de ruimtetijd zelf) en dus niet als een kracht (iets dat zich voortplant in de ruimtetijd, zoals jijzelf wanneer je aan het wandelen bent, of op je stoel zit)
Wanneer we spreken over een kracht wil dit zeggen dat er een versnelling is (Newton). Maar, omdat zwaartekracht dus geen kracht is, spreken we ook niet meer van een versnelling. De versnelling die we voelen (de kracht) wordt vanaf nu gedefinieerd als zijnde een vrij vallende beweging (waar dus geen krachten op inwerken).
"Een deeltje dat enkel aan zwaartekracht is onderworpen, noemen we vrij vallend" (geen kracht, en dus geen versnelling)
Meer hierover vind je onder het "equivalentieprincipe".
De banen die zo een deeltje volgt als het in de buurt komt van een graviterend lichaam noemen we geodeten (de veralgemening van een rechte lijn moest zwaartekracht afwezig zijn.)
Vergelijk het met een groot laken dat je opspant en in het midden leg je een gewichtje. Als je nu een knikker in het laken rolt zal hij rond het gewichtje draaien (zelfde dus als Aarde rond de zon)

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 20:46

ok maar dan zou iemand die op de aarde stilstaat dus moeten versnellen, legt hij dan ook een afstand af?
iemand die naar beneden valt legt toch afstand af of niet?

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 21:04

ok maar dan zou iemand die op de aarde stilstaat dus moeten versnellen, legt hij dan ook een afstand af?
iemand die naar beneden valt legt toch afstand af of niet?

Ten eerste, versnelling heeft te maken met het verschil in snelheid op een bepaald moment; snelheid wordt uitgedrukt in afstand/tijd zeg meter per seconde. Dat impliceert dus dat bij versnelling wel degelijk een afstand wordt afgelegd.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2010 - 21:15

We zeggen niet dat een waarnemer in vrije val niet versneld wordt. Wat M.B. zegt is het volgende. In klassieke mechanica is er een natuurlijke klasse van banen die niet versnellen, dat zijn de eenparig rechtlijnige beweging. In een gekromde ruimte is er ook een natuurlijke klasse van banen, de zogenaamde geodeten (zie google). Wanneer geen kracht inwerkt op een deeltje (wanneer het dus in vrije val is), dan beweegt het volgens een geodeet. Wanneer een kracht inwerkt op het deeltje, dan zal het daarvan afwijken. Bijvoorbeeld, iemand die stilstaat op aarde ondervindt een kracht (de aarde duwt hem immers naar boven), en hij beweegt dus niet volgens een geodeet.

Een antwoord op de vraag of deze persoon versneld wordt hangt af van de waarnemer. In klassieke mechanica is er een bevoordeelde klasse van waarnemers (de inertiaalwaarnemers), en daarom is de vraag zeer goed gedefinieerd. In algemene relativiteit moet je erbij vragen over welke waarnemer je het hebt wanneer je deze vraag stelt. Volgens een waarnemer in vrije val, is het duidelijk dat de waarnemer op aarde versnelt.

Equations

Equations

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 21:17

Ik denk dat M.B. bedoelt dat volgens de ART zwaartekracht een versnelling is waarbij juist géén afstand wordt afgelegd. De zwaartekracht voor iemand in rust is namelijk niet te onderscheiden van de kracht die iemand voelt in een versnellend stelsel. Ik heb zelf ook nooit begrepen hoe dit kan.

Veranderd door Equations, 25 januari 2010 - 21:17

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 21:39

Hetgeen ik bedoel is wat eendavid verduidelijkt heeft.
Waarvoor dank.

eagle987

eagle987

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2010 - 17:39

Ik denk dat M.B. bedoelt dat volgens de ART zwaartekracht een versnelling is waarbij juist géén afstand wordt afgelegd. De zwaartekracht voor iemand in rust is namelijk niet te onderscheiden van de kracht die iemand voelt in een versnellend stelsel. Ik heb zelf ook nooit begrepen hoe dit kan.

Dit heeft te maken met het equivalentieprincipe. Beknopt komt het hierop neer:
Als we op de aarde rondwandelen voelen we een kracht op ons werken, naar het middelpunt van de aarde toe. Deze kracht (zwaartekracht) is equivalent met een versnelde beweging.
Denk bijvoorbeeld dat je in de auto zit op de autosnelweg en je aan het versnellen bent. Tijdens het versnellen voel je je in de zetel gedrukt worden als gevolg van een kracht die op je werkt.

Het equivalentieprincipe zegt dat deze 2 krachten equivalent zijn: de kracht als gevolg van een versnelde beweging is equivalent met de zwaartekracht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures