Wekkers maken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Wekkers maken

weet iemand hoe ik zelf een eenvoudige kleine wekker met timer zelf goedkoop in elkaar kan steken.

ik had gedacht aan van die kleine zoemers aan te sluiten op een ftelmechanisme maar ik weet niet waar je goedkope aftel mechanisme kunt kopen en hoe je deze moet schakelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wekkers maken

Het makkelijkste/goedkoopste is om dit helemaal software matig te doen. Je kan een computer zichzelf laten opstarten en bijvoorbeeld 5 minuten later kan je een softwarematige wekker af laten gaan. Hiervoor kan vaak elk mogelijk geluid (in wav, mp3 en andere vormen) worden gebruikt.

Meestal zie je mensen die zelf een klok in elkaar knutselen vaak gebruik maken van een bestaand klokmechanisme en hier hun behuizing omheen bouwen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Wekkers maken

Veel goedkoper wekkers maken - dat klinkt als een klusje dat je het beste met electronica kunt aanpakken. De eenvoudigste en goedkoopste oplossing zal zijn werken met een microcontroller - naar wens kun je daar uitlezing op een led of lcd display aan bouwen, en wellicht ook een luidsprekertje mee aansturen als alarm.
Victory through technology

Berichten: 473

Re: Wekkers maken

Moet dat real time zijn, dus aflopen om 16:32:25 of is relatief ook ok dus ik start de timer/wekker en na 30 seconden moet hij afgaan?

In het eerste geval zou ik ook voor een µC gaan, maar hoe synchroniseer je die? DCF77 of RTC IC-tje of ... ...?

In het laatste geval kan een straatoude NE555 timer IC misschien ook al genoeg zijn.

Maar........

Hier heb je een timer met alles erop en eraan voor €9.70/stuk.

Kan je nooit goedkoper maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wekkers maken

tijd moet niet af te lezen zijn, het alarm moet dus niet realtime zijn, eigenlijk gewoon een atelmechanisme met daarop een zoemer aan gesloten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wekkers maken

Veel goedkoper wekkers maken - dat klinkt als een klusje dat je het beste met electronica kunt aanpakken. De eenvoudigste en goedkoopste oplossing zal zijn werken met een microcontroller - naar wens kun je daar uitlezing op een led of lcd display aan bouwen, en wellicht ook een luidsprekertje mee aansturen als alarm.


Wel best voor een microcontroller gaan die specifiek voor tijden is gemaakt, want je kan wel op elke microcontroller een klok maken, maar gegarandeerd gaat deze al snel voor- of achterlopen.

Berichten: 473

Re: Wekkers maken

Wel best voor een microcontroller gaan die specifiek voor tijden is gemaakt,
Welk één had je dan in gedachten? Kan je een type aangeven?
...want je kan wel op elke microcontroller een klok maken, maar gegarandeerd gaat deze al snel voor- of achterlopen.
Oeps, hoe kom je hierbij?? Gebruik je slechte xtallen misschien? Eén seconde per maand is nu ook zoveel niet of toch? Daarom bestaat er iets als DCF77 natuurlijk, dagelijks sychroniseren en klaar is Kees
tijd moet niet af te lezen zijn, het alarm moet dus niet realtime zijn, eigenlijk gewoon een atelmechanisme met daarop een zoemer aan gesloten.
Maar je zal toch wel een display nodig hebben om een tijd in te stellen of hoe dacht je van dat te doen?

Kan je wat meer uitleg geven waar het eigenlijk om gaat?

Moet het op batterij werken of is 230Vac ook ok?

Moet het draagbaar zijn of niet?

Wat mag het kosten?

Welke nauwkeurigheid had je gewenst?

Welk tijdsinterval wil je kunnen instellen?

De eerste stap in elk ontwerp is : Opstellen van de vereisten en die hebben we van jouw nog nauwelijks ontvangen :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wekkers maken

Je wilt dus gewoon een kookwekker maken. Via google vind je al elektronische kookwekkers voor minder dan 2 euro. Probeer dat maar eens na te maken voor die prijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wekkers maken

het moet draagbaar zijn dus op batterrijen, goedkoop en een aftelmechanisme dat ongeveer 10 uur kan aftellen (niet realtime). Het mag zeer onnauwkeurig zijn (5min meer of minder maakt niet uit). Verder moet er uiteraard een alrm aan zitten dat afgaat zolang het circuit gesloten blijft en dat genoeg lawaai maakt om wakker van te worden als je begrijpt wat ik bedoel. uiteraard moet het kompact zijn, 1dm3 en niet meer dan 0.5 kg wegen wat vrij vanzelfsprekend is.

Het is dus heel eenvoudig, maar ik weet niet welke onderdelen het goedkoopst zijn.

Eigenlijk is een kookwekker perfect maar ik ken er geen die na 10 uur afgaat.

mss als ik ze kan vertragen maar ik zou niet weten hoe.

Berichten: 473

Re: Wekkers maken

Om maar eens in herhaling te vallen

Hier heb je een timer met alles erop en eraan voor €9.70/stuk.

Kan je nooit goedkoper maken.

Heb je die link al bekeken????

Echt wat je nodig hebt voor slechts €9.70/stuk, tot 12 uur looptijd.

Zoals Klazon reeds aanhaalde, voor die prijs ga je zelf niets in elkaar boxen ](*,)

Hoe luid ze gaan (en/of hoe diep jij slaapt ](*,) ) weet ik echter niet :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Wekkers maken

Wel best voor een microcontroller gaan die specifiek voor tijden is gemaakt, want je kan wel op elke microcontroller een klok maken, maar gegarandeerd gaat deze al snel voor- of achterlopen.
Met kristallen gaat het m.i. prima, of het moet je echt om die 20 ppm afwijking te doen zijn waardoor dcf77 ofzo nodig zal zijn, maar dat maakt het zeker prijziger.

Bij een kookwekker-achtige toepassing kun je zelfs wel de interne oscillator van een PIC controller gebruiken. De afwijking daarvan zal wellicht een (paar) procent bedragen en is evt ook nog deels te corrigeren.
Victory through technology

Berichten: 389

Re: Wekkers maken

het moet draagbaar zijn dus op batterrijen, goedkoop en een aftelmechanisme dat ongeveer 10 uur kan aftellen (niet realtime). Het mag zeer onnauwkeurig zijn (5min meer of minder maakt niet uit). Verder moet er uiteraard een alrm aan zitten dat afgaat zolang het circuit gesloten blijft en dat genoeg lawaai maakt om wakker van te worden als je begrijpt wat ik bedoel. uiteraard moet het kompact zijn, 1dm3 en niet meer dan 0.5 kg wegen wat vrij vanzelfsprekend
Mijn GSM heeft een timerfunctie, de uwe waarschijnlijk ook dus. Het lijkt mij bijna of je hiermee een bom wil laten afgaan... :eusa_whistle:

Berichten: 202

Re: Wekkers maken

Google op NE555 timer ic. Heeft geloof ik 8 pootjes, je doet er wat R en C aan en klaar is Kees. Je hebt ook dual uitvoering, waarmee je zeker 10 uur kan maken ("long delay 555 timer")

Reageer