Gaswetten, wet van dalton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Gaswetten, wet van dalton

Hallo

Bij de volgende oefeningen heb ik enkele bedenkingen:
Een hoeveelheid H2-gas wordt in een vat gebracht bij 300K. De druk is 1 atm. Het vat wordt verwarmd tot 2700K en druk loopt op tot 9,36 atm.

Bereken de partieeldruk van H die wordt gevormd door de reactie:

H2 (g) -> 2 H (g) bij 2700 K
Mijn oplossing op 1ste manier:
Volgens de wet van Dalton: Ptot = PH2 + PH

Dus moet ik eigenlijk de partieeldruk van H2 berekenen.

Nu vraag ik me af of ik dit mag doen vanuit situatie 1? Op de volgende manier:

PH2 bij 2700K =

( 1 atm . 2700 K ) / 300 K = 9 atm

Zodat PH2 = 9atm en dus PH = 0,36 atm?

Maar op deze manier hou ik geen rekening met de reactievgl, en dat er 2mol H gevormd wordt uit 1 mol H2.
Mijn oplossing op 2de manier:
Volgens de wet van dalton: Ptot = PH2 + PH

Dan haal ik uit de reactievgl, dat er voor 1 mol H2, 2 mol H gevormd wordt.

Via de formule: Ptot = Molfractie H2 . Ptot + Molfractie H . Ptot

Ptot = 1/3 Ptot + 2/3 Ptot

zodat PH = 2/3 Ptot ...

Maar dan hou ik geen rekening met de rest van de gegevens...
Welke redenering is dan juist? Of moet ik op een andere manier redeneren?

De algemene gaswet zie ik hier niet direct van toepassing zonder een volume gegeven..

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gaswetten, wet van dalton

De druk is opgelopen tot 9,36/9 van de verwachte waarde zónder reactie.

stel dat je begon met 9 mol H2, dan zijn er dus 0,36 mol deeltjes bijgekomen

maak het sommetje ter denkvoorbeeld eenvoudiger:
1 mol H2 wordt 2 mol deeltjes: alles is omgezet in H, kan niet anders. 1 mol H2 minder, 2 mol H meer.

1 mol H2 wordt 1,5 mol deeltjes: er moet dan 0,5 mol H2 zijn omgezet in 1 mol H, dus 0,5 mol H2 minder en 1 mol H meer, resulteert in 0,5 mol meer deeltjes.
en nu terug naar:
stel dat je begon met 9 mol H2 , dan zijn er dus 0,36 mol deeltjes bijgekomen
hoeveel mol H2 moet dat gekost, en hoeveel mol H dus opgeleverd hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Gaswetten, wet van dalton

Dan snap ik niet goed, als bij 2700K alle H2 is omgezet in H, waarom spreekt men dan van partiëeldruk van H?

[edit]: Wat is er dan eigenlijk wel verkeerd aan mijn beredeneringen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gaswetten, wet van dalton

Er is niemand die beweert dat bij 2700 K en ca 9 atm die reactie geheel naar rechts afloopt. Dat zal wel een evenwichtsreactie zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Gaswetten, wet van dalton

Er is niemand die beweert dat bij 2700 K en ca 9 atm die reactie geheel naar rechts afloopt. Dat zal wel een evenwichtsreactie zijn.


Dan zou er toch een evenwichtspijl moeten staan in de reactievgl?

(maar ok, dat zou niet de enige fout zijn in de opgaven die ik hier heb :eusa_whistle: )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gaswetten, wet van dalton

Ja, maar dan kom je van zijn langzalzeleven niet aan 9,36 atm, dan moet dit oefeningetje ontegenzeglijk 18 bar opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Gaswetten, wet van dalton

Ja, maar dan kom je van zijn langzalzeleven niet aan 9,36 atm, dan moet dit oefeningetje ontegenzeglijk 18 bar opleveren.


Ok, maar ik heb toch nog wat problemen om je redenering toe te passen om dit op te lossen. Ik zou namelijk niet op de stap komen om van 9 mol naar 9,36 mol te rekenen. Ik zou het graag oplossen op een wat meer vertrouwelijke manier, adhv Dalton en gaswetten in formulevorm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gaswetten, wet van dalton

de gaswet vertelt je 9 bar bij gelijkblijvend aantal mol deeltjes (n)

dat er 9,36 bar wordt gevonden betekent dat "n" uit pV=nRT met 9,36/9 moet zijn toegenomen.

Om de verhouding H2 : H , en daarmee de verhouding in partieeldrukken te bepalen kun je vervolgens mijn werkwijze toepassen (sterker, je zult wel moeten :eusa_whistle: ) Die kun je dan in formulevorm met onbekenden gieten, maar dan zul je eerst moeten snappen wat er aan de hand is. Mijn getallenvoorbeeldje maakt dat exact duidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Gaswetten, wet van dalton

Jan van de Velde schreef:de gaswet vertelt je 9 bar bij gelijkblijvend aantal mol deeltjes (n)

dat er 9,36 bar wordt gevonden betekent dat "n" uit pV=nRT met 9,36/9 moet zijn toegenomen.

Om de verhouding H2 : H , en daarmee de verhouding in partieeldrukken te bepalen kun je vervolgens mijn werkwijze toepassen (sterker, je zult wel moeten ](*,) ) Die kun je dan in formulevorm met onbekenden gieten, maar dan zul je eerst moeten snappen wat er aan de hand is. Mijn getallenvoorbeeldje maakt dat exact duidelijk.
Inderdaad, ik snap nu dat het vooral gaat om die verhouding H / H2. Dit is dan meer een redeneervraag eigenlijk dan een vraag met effectief rekenwerk.

Ik zal de denkwijze onthouden :eusa_whistle: bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gaswetten, wet van dalton

de partieeldruk van H is simpelweg 0,72 bar.

inderdaad redeneren, geen ingewikkelde formules erbij halen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer