Symmetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Symmetrie

Kan iemand me helpen bij het begin van het volgend bewijs:

'Bewijs dat de symmetrie een isometrie is'.

IK heb geen idee hoe te beginnen.

IK ken de definitie van een isometrie, en de definitie van een symmetrie, maar ik geraak toch niet verder.

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2.746

Re: Symmetrie

wat het eerst in me opkomt: als je kan bewijzen dat een spiegeling om het xy-vlak afstanden bewaart ben je er (dus z-compontent verandert van teken, met bijhorende eenvoudige matrix)). translaties en rotaties zijn isometrieën, zodat je dus om een willekeurig vak kan spiegelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Symmetrie

Goed idee van u, ik heb het intussen ook gevonden op de 'droge' manier, door de definities te herschrijven en aldus een equivalentie te bekomen.

Maar uw methode geeft meer het idee en inzicht bij de betekenis van de stelling weer.

Bedankt voor deze invalshoek!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2.746

Re: Symmetrie

ik sta wel al een beetje buiten het vak :eusa_whistle:

algebra is 2 jaar geleden, ik moest zelfs opzoeken wat isometriën ook weer waren ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Symmetrie

Maar het is vaak zo dat de essentie en het inzicht overblijven, zoals ik merk :eusa_whistle:

Is er dan geen algebra meer na het eerste jaar?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2.746

Re: Symmetrie

Is er dan geen algebra meer na het eerste jaar?
hangt er vanaf na welk 'eerste jaar' je bedoelt he. Tenzij je wiskunde of (toegepaste) natuurkunde studeert, zal je na je eerste jaar waarschijnlijk geen algebra meer zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Symmetrie

Nee, geen wiskunde of toep. natuurkunde: wel ingenieurswetenschappen. Sprak me meer aan omwille van de voet in de echte wereld, met zijn concrete toepassingen.

Dus geen algebra meer :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Symmetrie

Niets houdt je tegen om je wat verder te verdiepen in de wondere wereld van eender welk gebied dat je interessant vindt, zoals misschien (lineaire) algebra.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer