Nietzsche

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 160

Nietzsche

Ben me aan het voorbereiden om vandeweek een korte presentatie over Friedrich Nietzsche te gaan houden.

Achtergrondkennis van het publiek is vrij nihil.

Ondanks dat ik hier op het forum al jaren regelmatig actief ben (ik lees mee, maar post zelden) en bijna elke topic in het filosofie gedeelte wel mee volg, is mijn kennis mbt. het werk van Nietzsche niet zo groot. Wat zijn nuttige weetjes en echte invloedrijke theorieën uit het werk Nietzsche geweest, waar ik gebruik van kan maken en uit kan werken tot een presentatie van +/- 5 minuten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nietzsche

Heb je zelf al wat opzoekingswerk gedaan en heb je hulp nodig om een kern te distilleren ofzo? Want hier even het werk van Nietzsche samenvatten lijkt me een beetje gek, dat is elders op het internet wellicht reeds gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Nietzsche

Het hoeft geen samenvattig van het werk van Nietzsche te worden, voor een presentatie van 5 minuten zou het beter tot zijn recht komen om hooguit een paar onderdelen daar uit te nemen.

Nietschze over zijn boek Also sprach Zarathustra: "Je hebt dat boek pas echt gelezen wanneer het bloed waarmee het boek geschreven is zich vermengt met dat van jou als lezer."

In dat context wil ik mijn presentatie ook op een dusdanige manier kunnen overbrengen dat het bloed waarmee ik theorieën van Nietzsche onder de aandacht breng, zich vermengt met dat van het publiek. :eusa_whistle:

Wellicht kan ik meer hebben aan inbreng van actieve forummers dan aan verder opzoekwerk.

(het opzoekwerk blijf ik ook gewoon doen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nietzsche

Oké. Kwestie van geen dubbel werk te doen dan: kun je even puntsgewijs opsommen wat je zoal denkt mee te nemen in de presentatie?

Berichten: 4.502

Re: Nietzsche

Mogelijk heb je wat over Nietsche met voortijdse-en natijdse denkerts,zie hierna:

Toen Marx het idealisme van Hegel omzette in een vorm van materialisme,ontwierp hij een gloednieuwe filosofie,al zette hij Hegel daarbij op zijn kop!

Eerdere materialisten waren Democritus en Hobbes,hun theorieen draaiden vn.om stoffelijkheid;maar bij Marx was materie niet de hoofdzaak doch de economie,hij probeerde de menselijke werkelijkheid te verklaren en gebruikte een onderzoeksmodel dat bestond uit een fundament en een superstructuur.Volgens hem waren de fundamenten van de sociale wereld materieel (natuurlijke hulpbronnen, productiemiddelen,distributiemiddelen en alle werkverbanden van mensen die hierbij nodig zijn).

Op die fundamenten stond een niveau dat bestond uit bepaalde andere sociale verbanden waaronder wettelijke en politieke ordeningen.En daarboven was nog een niveau met sociale hoogtepunten (hogere cultuur) zoals kunst,religie,moraal,poezie en filosofie.Hij besefte dat de ideeële superstructuur en het materiele fundament elkaar wederzijds beinvloeden,de ideeële kanten van de samenleving blijven altijd een ideologie :een systeem van onbewuste propaganda voor de gevestigde economische structuur.

Wie wil uitvinden wat de ware aard is van symbolen in een samenleving hoeft daarom alleen maar te vragen:" Van wie is het fundament".

Zoek uit wie dat in handen heeft en dan ontdek je het geheim achter de wetten de politiek,de wetenschap,de kunst,de moraal en de religie van welke maatschappij dan ook.

Marx:"De heersende ideeën zijn tot nu toe altijd de ideeën van de heersende klasse geweest".

Doordat er een groep mensen in de samenleving is,die alle materiele welvaart bezit,ontstaat er automatisch een klassestelsel ,een bezittende (haves) en een klasse die door de bezittende klasse wordt geregeerd (have-nots);ze zijn doorlopend met elkaar in conflict.

De eerste zin van zijn communistisch manifest begint met :

"De geschiedenis van elke tot nu toe bestaande samenleving is de geschiedenis van klassestrijd",begon al in de prehistorie toen er gereedschappen werden bedacht.Marx besteedde zijn meeste tijd aan het beschrijven aan de structuur van het kapitalisme met innerlijke tegenspraken.Het kapitalisme legt de nadruk op concurrentie en het tegenovergestelde effect wordt daardoor bereikt:het monopolie,waardoor vroegere leden van de elite tot de bedelstaf worden gebracht.Er bestaat een constante behoefte van het kapitalisme aan nieuwe bronnen van grondstoffen,goedkope arbeidskrachten en afzetmarkt voor producten.Dit leidt tot oorlogen tussen verschillende kapitalistische staten.

Verder beschreef hij de behoefte van het kapitalisme om het probleem van werkeloosheid op te lossen;dat doet het door meer geld in het systeem te pompen,waardoor er inflatie ontstaat.Dan moet dat probleem weer worden opgelost en dat gebeurt door de werkeloosheid te laten toenemen.En dit alles zou uiteindelijk leiden tot ineenstorting van het kapitalistische systeem met opstand van de werkende klasse.

Dit zal de dictatuur van het proletariaat voortbrengen,die ervoor zou zorgen dat het zegevierende proletariaat niet weer de oude instellingen (van het kapitalisme) zou heroprichten.

Enfin,dit systeem werkte niet in Oost-Europa,de mens was de probleemfactor,macht werd misbruikt;een critus van Marx nl.Lord Acton zei al:Macht leidt tot corruptie en absolute macht tot absolute corruptie!Volgens Marx zou dat leiden tot een klasseloze maatschappij en dan zou er geen conflict meer zijn en zou de mens onder optimale condities kunnen leven!

Friedrich Nietzsche (1844-1900) Poogde ook de crisis van zijn tijd op te lossen en was het ook niet met Marx eens;ze probeerden een nieuw soort menselijk bestaan.De kernleer van Nietzsche behelsde een rigoureuze terugkeer naar het tijdperk van de Sofisten (perspectivisme genoemd).Het kwam voort uit vroegere studie van de filologen (studie van antieke talen,oude documenten,bijbel,ed.).

Deze filologen wisten,dat deze oude documenten geen directe vertalingen waren van afzonderlijke bestaande documenten maar samenstellingen van fragmenten uit tegenstrijdige getuigenissen van veel bronnen.Zij wilden de oorspronkelijke teksten vinden;de conclusie van Nietzsche was dat er geen oorspronkelijke tekst is!

Net zo is er volgens hem in de werkelijkheid en in de kennis geen 'zuiver bestaan' of 'oorspronkelijk feit'.Al het kennen is verzinnen en verzinnen is liegen;er bestaan echter twee soorten leugens; onwaarachtig (is zelfbedrog) en creatief (we moeten verzinnen of kennen)en wie dat laatste doet geeft uiting aan de wil tot macht.

Hij noemde de wil tot macht de drang tot vrijheid ,al onze biologische instincten zijn hier uitdrukking van al zijn ze beperkt door de normen van de omgeving (weer macht van anderen).Ons denken en onze taal zijn ook uitingen van de wil tot macht.Taal is een middel dat het bestaan verdinglijkt en versteent.Het brengt misvattingen voort die ons overheersen omdat ze een levensvoorwaarde vormen;maar het feit dat taal moet liegen is tegelijk de bron voor creatieve mogelijkheden die in de taal vervat liggen.Taal is volgens Nietzsche een leger van metaforen (het ene beeld vervangt het andere),metoniemen (de betekenis van een beeld wordt naar een dichtbijzijnd ander beeld overgebracht:hij houdt teveel van de fles!)

en antropomorfisten (projectie van menselijke eigenschappen op een niet-menselijke wereld:De roos streeft ernaar,etc).Nietzsche bepleitte een ideaal van het meest ondernemende,levendige en wereldbevestigende menselijke wezen,etc.dat volgens hem het tegenovergestelde was van het pessimisme van Schopenhauer.

Nietzsche was in zijn eindfase gestoord,waardoor hij steeds meer kritiek kreeg te verduren.

Diverse groepen hebben zich de nalatenschap van Nietzsche toegeeigend,waaronder de nazi's,psychoanalitici,existentialisten en sinds kort ook een groep die zich deconstructionisten noemen.

Sommigen zien deze groep als de nieuw bevrijders,anderen zien ze als de nieuwe nihilisten.


19e eeuwse Britse tijdgenoten ,die Nietzsche vierkante boeren noemde waren de utilitaristen met Jeremy Bentham en John Stuart Mill;beiden hadden belangstelling voor de toepassing van de beginselen van het empirisme op morele en sociale kwesties;Bentham concludeerde dat het empirisme het fundament is van elke theorie (ook moreel en politiek);in de menswetenschappen zou het genotsbeginsel (drijfveren)het bepalende basisbeginsel moeten zijn.Dit is bekend onder de naam hedonisme (oa.bij Hobbes, Epicurus,ea);het nieuwe van Bentham was,dat het niet egoistisch hoeft te zijn,kan ook sociaal zijn;genot voor anderen opleveren.Stuart Mill begon als aanhanger van Bentham en zat al gauw met het probleem van het een persoon-een stem beginsel.Alleen mensen die voldoende bekwaam waren en kennis bezaten zouden daar alleen voor in aanmerking komen.In zijn bekendste boek beschreef hij zijn laisser faire-principe (bemoei je er niet mee-beginsel).De regering moet zich niet met alles bemoeien wat de burger doet;hij is tegenstander van staatspaternalisme.Dit principe zou ook op de markt toepasbaar zijn;de staat moest zich niet bemoeien met de handel,de wet van vraag en aanbod zou de soort en kwaliteit van de productie wel bepalen.Mill werd in zijn tijd gezien als een liberaal,maar deze theorieën worden tegenwoordig ook wel politiek conservatisme genoemd.Hij legde aan het laisser faire wel beperkingen op,oa. op dingen die zijn gericht op het verheffen van het menselijke karakter en daar kan niet iedereen over oordelen en moet je groepen mensen uitsluiten van keuzevrijheid over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Nietzsche

Dat is een hele nuttige stuk waar ik mee aan de slag kan. :eusa_whistle: Zal het nog wel moeten vereenvoudigen zodat een leek zonder achtergrond kennis het ook kan volgen zodra ik het presenteer. ](*,)

Berichten: 4.502

Re: Nietzsche

Wat is de reden, dat Nietsche besproken gaat worden op je forum,past dat bij architectuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Nietzsche

Wat is de reden, dat Nietsche besproken gaat worden op je forum,past dat bij architectuur?
Het doel is om mijn presentatiekwaliteiten te verbeteren.

Het onderwerp hoeft geen link te hebben met mijn opleiding bouwkunde / architectuur.

In het onderwerp ben ik verder vrij zolang het 19de eeuws is.

Berichten: 4.502

Re: Nietzsche

Als jij je presentatie-kwaliteiten wilt beheersen,zul je in eerste instantie de plankenvrees moeten zien te overwinnen.

Die kun je sneller overwinnen,als je je onderwerp beheerst in bij eerste optredens niet direct in de zenuwen raakt en van het toneel afrolt of je in een andere wereld wenst.

Je aanloop moet duidelijk zijn,dan met redelijke souplesse op je eigenlijke onderwerp ingaan en ook met soupless afbouwen;niet acuut een slot op je onderwerp.

Over je publiek heenkijken en een beetje in alle richtingen turen.

Optreden (spreken) in het openbaar is voor veel mensen een zenuwaanvretende aangelegenheid,maar je moet er een keer aan geloven;de meeste(?) scholen doen er wel wat aan,voor zover ik dat hoor.

Reageer