Springen naar inhoud

Machine onderdelen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Joepi

Joepi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 11:31

Hallo,

kijkend op dit forum viel het mij op dat er nergens een topic over dit mooie vak. Dit vak interesseert mij heel erg en wil mensen graag helpen of aan de praat krijgen over dit onderwerp.

Heb je/heeft u vragen over; assen, tandwiel, verbindingen (bout & moer, lijm, las, etc.),veren, etc. post ze hier en wellicht worden ze beantwoord. :eusa_whistle:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

louis999

louis999

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 16:25

tof initiatief, ik zat onlangs een boek te lezen over Andrť CitroŽn (je wellicht bekent?!) terwijl ik beter mijn fysica zou leren, ma soit.
Daar was sprake van een zeker visgraatmotief op de tandwielen, en dit zou een enorme innovatieve stap zijn geweest toentertijd. Nu vroeg ik mij uiteraard af waarom? wat was er zoveel beter aan die tandwielen? wat waren hun voordelen? enfin, een beetje de gewone 'w'-vragen.
Heb al effekes gegoogeld maar niet echt iets gevonden erover (uitgenomen een schoon prentje:p)

iemand met kennis hierover?

bedankt

Bijgevoegde afbeeldingen

• visgraatje.jpg

Veranderd door louis999, 25 januari 2010 - 16:26

He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 16:35

moh, bestaat dat ook in 1 tandwiel? Ik dacht dat het twee tandwielen met schuine vertanding waren.
die vorm laat toe om tandwielen 'geleidelijk' te laten ingrijpen, het vermindert de schokken en trillingen, en zo ook slijtage.

weetje: Het teken van citroŽn is afgeleid van die tandwielen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 januari 2010 - 17:09

moh, bestaat dat ook in 1 tandwiel? Ik dacht dat het twee tandwielen met schuine vertanding waren.

De productie als twee tandwielen naast elkaar is inderdaad veel eenvoudiger maar de uitvoering als enkel tandwiel met "visgraatmotief" bestaat ook. O.a. in onderzeeboten, daar moet tandwielgeruis zoveel mogelijk onderdrukt worden om het opsporen door de vijand te bemoeilijken.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2010 - 17:19

Gezien er geen duidelijke vraagstelling uitgaat van de topicstarter is het topic gesloten. Zulk een topic wordt al snel een chatbox. Wetenschapsforum is geen chatbox, zodoende is het topic gesloten.
In verband met de overzichtelijkheid van discussies zien we liever niet meerdere uiteenlopende vragen in ťťn topic verschijnen. Wie een concrete vraag heeft is van harte welkom om daarvoor een apart topic te openen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures