Het Geloof

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Het Geloof

Vanaf nu gaan we wetenschappelijk verder, ieder mens zal moeten beseffen dat geloof

onzin is, en dat de vragen des levens vandaag of morgen beantwoord zullen

worden door de opper machtige te respecteren wetenschap.

Het geloof zal geen fundament meer over hebben om realistisch voortgezet te kunnen worden.

En dat er meer is tussen RUIMTE en aarde, dat weten we nou wel, toch?!

Re: Het Geloof

Toch zal je moeten aanvaarden dat een geloof als het er eenmaal is er blijft.Verklaar maar eens waarom wij er zijn met een reden of iets anders?

Zolang levensvragen zoals deze onopgelost zijn,en deze zullen ook onopgelost blijven.Zelf wetenschap zal hier geen antwoord op kunnen geven,zal een geloof er altijd wel ergens een verklaring hebben.Immers,het oppermachtige wezen heeft ervoor gezord.Ik ben zelf atheist,ik geloof enkel wat er vandaag gebeurt en er al gebeurt is.

jurggen

Berichten: 160

Re: Het Geloof

Mensen willen nu eenmaal overal een reden voor hebben. Een beetje nutteloos rondhangen kan niet. Omdat er geen reden is aan te geven waarom wij hier zijn, buiten dat we er goed in zijn de aarde en de daaromheenliggende ruimte te vervuilen, hebben we maar een reden gemaakt. Omdat God ons gemaakt heeft. Waarom, weten we niet. Willen we eigenlijk ook niet echt weten. Het is omdat God het wil. Makkelijk. Comfortabel. Dat er absoluut geen reden is voor ons bestaan is te beklemmend. Dat er na ons leven niets meer is is daarbovenop nog beangstigender. Niets is heeel nutteloos. Dus maken we een God, een Hemel en om ons op het rechte pad te houden ook gelijk maar een Hel.

Re: Het Geloof

Idd,daar komt het op neer.En er zijn hoe manger hoe meer mensen 'ongelovig',dat wil dus wat zeggen....

jurggen

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Het Geloof

Ik zie de wetenschap, en wetenschappelijk onderzoek, niet als zaligmakend. Het achterhaalt zichzelf voortdurend. En er zijn veel dingen die wetenschappelijk niet te onderzoeken zijn. Ik studeer psychologie en merk dat de natuurwetenschappelijke manier om de mens en zijn handelen te 'onderzoeken' niet echt voldoet.

Hm... in het geloof kan je niet echt dingen 'bewijzen' maar in de wetenschap doet men daar ook maar pogingen toe.

In wetenschapsleer kwam ik tegen dat om de zoveel tijd hele wereldbeelden, concepten van de werkelijkheid om ons heen veranderen. Nu staat de wetenschap/ratio erg centraal maar in de toekomst misschien weer niet?

Henriette

Re: Het Geloof

Ja,doorheen de menselijke geschiedenis werd het wereldbeeld veel malen verandert.Dit ten gevolge van ontdekkingen en andere zaken.Toen men zei dat niet de aarde,maar de zon centraal staat,was dit natuurlijk een hele klap.Dit heeft vele zaken verandert.Godsdienst en wetenschap beinvloeden mekaar voortdurend.De een hecht zich aan ene groep,de ander aan de andere gorep.En de rest zit er middenin.Er zullen altijd vragen onbeatnwoord blijven,en zaken niet de onderzoeken zijn.Wat de toekomst brengt is een groot raadsel.Sommige vinden hun antwoorden in de godsdienst,weer andere hechten izch vast aan nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen.

jurggen

Re: Het Geloof

Jezus schreef:Vanaf nu gaan we wetenschappelijk verder, ieder mens zal moeten beseffen dat geloof

onzin is,
Een paradox. We moeten serieus verder en je zegt dat geloof onzin is.

Erg paradoxaal.
en dat de vragen des levens vandaag of morgen beantwoord zullen  

worden door de opper machtige te respecteren wetenschap.
Wat bedoel je hier nou mee te zeggen?

Dat je een wetenschap als geschiedenis historisch moet benaderen?

Lijkt me wel, toch?
Het geloof zal geen fundament meer over hebben om realistisch voortgezet te kunnen worden.
We zouden het toch wetenschappelijk benaderen?

Onderbouwing? Bewijs?
En dat er meer is tussen RUIMTE en aarde, dat weten we nou wel, toch?!
Wat heeft dit topic nou in Wetenschaps naam met geschiedenis te maken???

SLOTJE?

Re: Het Geloof

Dit lijkt me eerder een topic in het filosofie levensbeschouwing en ethiek topic...

Re: Het Geloof

Dit lijkt me eerder een topic in het filosofie levensbeschouwing en ethiek topic...
Mij ook. Maar waarom zouden geloof en wetenschap elkaar uit moeten sluiten? Ik bedoel, als je aan geloofskwestie wetenschappelijk benadert "wint" de wetenschap normaal gesproken, maar de aardigheid van het geloof is dat het (voor de gelovige) ook een kader biedt aan de wetenschap. Zowel geloof als wetenschap kunnen ons verder brengen, en als het een strijdig is met het ander dan trekt het geloof vanzelfsprekend aan het kortste eind.

Dat we binnenkort "alles" weten lijkt mij utopisch denken.

Tot slot; geloof kan strikt subjectief beleden worden om zinvol te zijn, voor wetenschap geldt dat niet. Daar moeten we allemaal wat aan hebben. Dus, met geloof en wetenschap samen voorwaarts toch?

Re: Het Geloof

Wij zijn hier, omdat als we hier niet hoefden te zijn, wij er niet zouden zijn.

Berichten: 299

Re: Het Geloof

Het heeft te maken o.a. met de eis om rechtszekerheid. Als elk nieuw oppperhoofd nieuwe wetten en regels kan invoeren, leeft de gemeenschap in voortdurende onzekerheid. Het is dus volkomen normaal dat de vraag naar algemeen geldende en vaste wetten en regels ontstaat.

In een wereld waar geen georganiseerd beheerssysteem bestaat, is de wet van één god, via één profeet, dus erg welkom.

Telkens er ook nu weer nieuwe crises en onzekerheden voorkomen zijn er dan steeds lieden die hun heil in zoeken in profeten en goden, liefst ééntje, dat is veiliger!. Logisch.

Het alternatief is nadenken en mens zijn, besef van eigen waarde en waardigheid, inzicht in de structuren en mechanismen van een samenleving. Maar ja, dat is denken en daar wordt men moe van.

Godsdienst is gemakkelijker....
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 6

Re: Het Geloof

als je niet weet waarom je bestaat en wat je hier doet kan geloof enorm veel kracht bieden, en zelfs als de mens alles kon verklaren, zullen nog steeds de meeste mensen deze informatie niet weten of willen weten, niet elke mens is even rationeel, en niet iedereen wil op een normale manier discusseren met argumenten.

volgens mij word de kloof tussen slim en dom steeds groter, als ik zie hoeveel mensen die toch hogeschool gedaan hebben nog niet de minste parate kennis bezitten, of het minste interesse tonen in hetgeen ze gestudeerd hebben. en zolang mensen zich irrationeel gedragen, komen er dingen als een god bij te pas.

ik sprak trouwens overlaatst met iemand die voor priester wou gaan, het komt er op neer dat die persoon eigenlijk totaal niet geloofd in een god en totaal tegen de vroegere kerk is, maar zegt dat de kerk moet veranderen, de bijbel enkel symbolisch is en god alles rondom je is wat goed is ... alles is goed te praten op die manier.
no one ever dreams

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Het Geloof

..de bijbel enkel symbolisch is en god alles rondom je is wat goed is ... alles is goed te praten op die manier.
Alles wat goed is, is gewoon goed, niet God.

en wat is alles wat slecht is als God alles wat goed is is?

en idd zo is alles goed te praten
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 299

Re: Het Geloof

De vraag blijft dan : wie bepaalt wat goed is en wat slecht?

Als men beseft dat goed en slecht relatieve begrippen zijn, die dus per definitie niets met een absolute god vandoen kunnen hebben, is men al een stap verder.

Wat m.i. ontbreekt is het aanleren van een samenlevingsbewustzijn bij kinderen. De rol en het belang van de samenleving, de reden en de noodzaak van de maatschappelijke structuren en de afspraken die we met elkaar maken en gemaakt hebben om elk van ons de grootst mogelijke vrijheid te waarborgen en de grootst mogelijke kans op geluk.

Maar aangezien ons onderwijs de zware last van zijn christelijk verleden meesleept, blijkt deze, nochtans logische stap, onmogelijk.

Godsdienst is allang geen zegen meer, als het dat al ooit zou geweest zijn.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 89

Re: Het Geloof

Vanaf nu gaan we wetenschappelijk verder, ieder mens zal moeten beseffen dat geloof  

onzin is, en dat de vragen des levens vandaag of morgen beantwoord zullen  

worden door de opper machtige te respecteren wetenschap.  

Het geloof zal geen fundament meer over hebben om realistisch voortgezet te kunnen worden.  

En dat er meer is tussen RUIMTE en aarde, dat weten we nou wel, toch?!
Als iets niet de waarheid is, hoeft het nog geen onzin te zijn. Inderdaad worden wetenschappelijk onderbouwde conclusies vaak aangenomen voor de waarheid, zo ontstaat een paradigma. MAARRRRRRRRRRR....

Als er dan weer een nieuwe theorie is is DAT weer de waarheid dus waar hebben we het dan over. Ik geloof zelf niet in god, en heb de wetenschap hoog in het het vaandel staan. Dat wil nog niet zeggen dat geloof of een religie per definitie nutteloos is. Althans als ik jou stelling zo bekijk, lijkt het wel of de wetenschap jouw geloof of religie is, dan is dat geloof dat jij hebt toch ook niet nutteloos?
"Vandaag of morgen zullen de vragen des levens beantwoord worden"
Nou, daar zou ik maar niet vanuit gaan. Elk antwoord levert zoals menig wetenschapper beseft weer tien nieuwe vragen op, dus ga er maar gerust van uit dat er geen einde komt aan de wetenschap.

Religies en goden bestaan niet alleen om een antwoord te geven op moeilijke of onmogelijke vragen, religies en goden zijn in de eerste plaats door de mensen (waarschijnlijk onbewust) bedacht om een soort spirituele kern van het bestaan aan te geven, om het leven zinvoller te laten lijken.

Het is duidelijk dat deze sprituele kern heden ten dage in onze samenleving ontbreekt, om er even een ECHTE geschiedenis topic van te maken (vond jou stelling ietwat te filosofisch voor het geschiedenisforum):::::: Als je het mij vraagt hebben we bij de verlichting het kind met het badwater weggegooid.

Badwater= religie, vooral het christendom

kind= De sprituele kern van ons bestaan

De verlichting was eigenlijk te radicaal en dat feit is in mijn ogen een van

de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van o.a. het fascisme, maar das weer een ander verhaal :wink:

-$tijn
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gesloten