Precessie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 269

Precessie

Wanneer een draaiende tol draait rond zijn rotatie-as onder een hoek alfa met de verticale as (z-as) zal deze tol niet door de aantrekkingskracht van de aarde worden neergehaald (precessie)

Zou iemand mij (zonder berekeningen!) kunnen uitleggen hoe het komt dat de tol niet omver valt?

Doordat de tol een krachtmoment heeft gekregen (bv/ door aan het touw te trekken dat oorspronkelijk rond de tol zat), bezit deze nu ook een impulsmoment (L). Zolang er hierna geen kracht meer wordt uitgeoefend op de tol, zal het impulsmoment dus niet veranderen (wrijving buiten beschouwing gelaten) en zal de tol onder deze zelfde hoek blijven tollen: de tol valt niet zolang er geen netto krachtmoment op werkt.

L = w (hoekmoment) . I (traagheidsmoment) dus als L constant blijft, blijft ook het hoekmoment constant en zal de tol dus blijven draaien onder dezelfde hoek ..

klopt het wat ik hier zeg?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Precessie

aha, onlangs zat ik hiermee ook in de knoei en volgende site heeft mij eruit geholpen, hopelijk doet hij bij jouw net hetzelfde: http://www.xs4all.nl/~robmahn/principe.htm (en er zijn ook interessante plaatjes:p)

nog vragen? aarzel niet ze te stellen

en voorzover ik het begrepen had, klopt je uitleg (zolang er geen krachtmoment op een voorwerp inwerkt blijft het impulsmoment behouden (vergelijk met satellieten, uitstekende 'begrijpoefening!'))
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 269

Re: Precessie

bedankt! (voorlopig geen vragen meer :eusa_whistle: )

Reageer